Hej Klas!
Du skrev:
"...nu har jag hittat ett redskap som jag tror antagligen skulle kunna vara användbart: Citeulike. Egentligen är det avsett för att forskare ska kunna hålla reda på artiklar i vetenskapliga tidskrifter - men det är ju ingenting som säger att man inte kan använda det till något vettigt istället "
Eftersom jag själv är lite grann intresserad av det här med kartläggning av diverse tåg- och MJ-relaterat material såsom bilder, ritningar, byggbeskrivningar etc. och arkivering av sådant material som gärna skall vara så tillgängligt som möjligt för en större användargrupp så blev jag nyfiken på ditt förslag och kollade upp din länk. Det händer nämligen att jag tittar in här på forumet ibland för att se vad som kan tänkas ha dykt upp i de olika avdelningarna, men jag hade egentligen inte tänkt att bry mig om att registrera mig eftersom jag generellt sett kan tycka att själva forumidén i sig är en smula "för smal". Skälet till att jag ändrade mig i den uppfattningen är nu alltså ditt förslag till upprättande av en databank kring ritningar och liknande. Denna fråga tycker jag är så pass intressant att få delta i diskussionen kring att en registrering kändes nödvändig.
Vad jag dock inte kan förstå med ditt föreslagna upplägg kring det här med ritningsförteckningen är varför det måste vara så avancerat, dels ur rent uppläggshänseende och dels sett ur ett brukarperspektiv. Databaser i all ära - kan ju vara bra för dem som behärskar dem till fullo - och om det är så att det tvunget måste vara fråga om ett arkiv som är knutet till Smalspårsforumet och som endast får redigeras av behöriga för att man inom föreningen vill ha en "egen karamell att sitta och suga på" så finns det kanske inte mycket mer att tillägga i saken.
Smalspårsfrämjandet är ju uppenbarligen ett tämligen traditionstyngt sällskap och som i viss mån tycks vilja upprätthålla just denna traditionsmässighet, och huruvida detta i det långa loppet är "sunt" - ur ett hållbarhetsperspektiv - eller ej har jag inte direkt för avsikt att debattera om i detta inlägg. Jag väljer detta till trots att ändå nämna att jag själv ganska nyligen fått något lite grepp om det här med smalspårigt och tycker mig uppleva själva konceptet med hela organisationen som ett slags "halvhemligt ordenssällskap" som gärna vill vara och verka på sin egen kant. Ifall så är fallet så finns det ju inte mycket man kan göra åt den saken.
Annars är jag själv av den naturen att jag tror att det i längden skulle göra hela den svenska MJ-hobbyn gott ifall man kunde försöka att skapa en slags mera gemensam plattform för sökning av tåg- och MJ-relaterat material istället för att sprida ut det i olika forum etc och låsa in det för att vara tillgängligt endast för begränsade användargrupper. På så vis tror jag nämligen att man automatiskt minimerar det antal personer som orkar och vågar engagera sig. Den här idén har jag förvisso försökt framföra tidigare i andra fora och fått ganska mycket skit för den, och jag vill poängtera att mitt syfte med detta inlägg nu inte är att försöka att starta "ännu en storm i ett vattenglas".
Men ett verktyg som jag själv tycker verkar funktionellt i sådana här sammanhang är
Wikiformen.
På svenskt MJ-forum har det ju också upprättats en MJ-relaterad Wiki som ju i dagsläget innehåller en hel del matnyttigt för den som söker svar på saker och ting. På grund av att de regler som har ställts upp för att man skall få lov att skriva och deltaga i den Wikin är minst sagt högt ställda (Wikin har alltså en - enligt min mening - alltför begränsad innehållsbegränsningsram för att intressera särskilt många skribenter) är det ju inte heller så värst många som engagerar sig i den vilket jag tycker är lite synd. Wikins anknytning till just SvensktMJForum (vilket jag idag räknar till det
största - utan att vilja lägga in en kvalitetsvärdering - svenska MJ-forumet) utgör ju annars en jättefin möjlighet till lagring och spridande av denna typ av material. Verksamheten i den Wikin tycks ju emellertid ha stagnerat på senare tid och huruvida det beror på vad jag försöker hinta om ovan eller kanske att man lite grann går i avvaktan och väntan på den nyannonserade specialtidningen för MJ - eller något annat skäl finns det kanske inte heller några större skäl att diskutera.
För att gjuta olja på vågorna i "Vad skall finnas och inte finnas i en MJ-Wiki-bråket" har jag själv försökt att skissa på ett koncept till vad jag kallar en "Järnvägshistorisk Wiki" istället, och som är tänkt att vara lite mera öppen för flera deltagare (främst i och med att ambitionsnivån är tänkt att vara lägre satt) men också med öppenhet för en större bredd i utbudet i så motto att begränsningen inte skall vara satt till bara skriverier om MJ (inom den snävare ramen) utan även till fullskala. Sedan kan jag villigt erkänna att mitt eget engagemang i detta arbete har svalnat av en smula i väntan på den nyannonserade tidningen som kanske kommer att innehålla många av de komponenter som jag hade önskat skulle vara tillgängliga i den nätbaserade Wikin istället.
Nu är jag den första att erkänna att upplägget i denna "Wiki" är ganska rörigt. Detta har sitt främsta skäl i att det ännu så länge bara är jag själv som har använt verktyget som ett slags experimentverkstad för hur man kanske skulle kunna lägga upp en infobas med olika delområden inom det här med tåg och MJ och inte haft så värst många att diskutera upplägg och liknande med.
Utan ge mig in på att försöka att förklara i detalj (det här blir nog väl långt att läsa för en del ändå) vad de olika avdelningarna har för syfte och funktion så lämnar jag en lista på de "spaces" som hittills är anknutna till "projektet":
Startsidan - med lite smått och gott kring tåg och MJ som jag ännu inte har hunnit kategorisera och med länkar till alla "underspaces":
http://svenskjarnvagshistoriskwiki.wikispaces.com/
Alfabetiskt Index - Uppslagsboken på nätet där envar får lov att lägga in tåg- och MJ-relaterat material (sökord) som i alfabetisk ordning länkar vidare till olika ställen på nätet där man kan hitta bra information. Sidorna kan också användas som de är för den som vill lägga in information där i alfabetisk ordning. På så sätt kan man ju medverka till input i Wikin utan att behöva registrera sig. Alla sidor som redan är "öppnade" är ju tillgängliga för envar att redigera i. Men däremot måste man vara registrerad för att få lov att starta upp nya sidor.
http://tagomjindex.wikispaces.com/
Stationsortsförteckningen - där man kan skriva om och länka till material som rör olika svenska stationsorter:
http://stationsorter.wikispaces.com/
Landskapsindelningen - Som är tänkt att vara till hjälp för den som vill bygga MJ med specialkomponenter ifrån sitt eget landskap
http://jarnvagslandskap.wikispaces.com/
Sidan för järnvägsrelaterad rekvisita - Där man lätt skall kunna hitta idéer, tips och länkar till forum och annat kring hur man bygger olika järnvägsrelaterade attiraljer
http://jarnvagsrekvisita.wikispaces.com/
Sidan för övrig landskapsrekvisita
http://kringlandskap.wikispaces.com/
Ångloksförteckningen - (Som kom av sig lite i och med publicerandet av LOK:s nya bok)
http://anglok.wikispaces.com/
Den större lokförteckningen
http://lokstallet.wikispaces.com/
Förteckningen över olika trafikbolag
http://motorvaggenombjarnumnu.wikispaces.com/
Personvagnsförteckningen
http://personbangarden.wikispaces.com/
Godsvagnsförteckningen -
http://godsbangarden.wikispaces.com/
Vagnparken - Detta space har jag använt för att "docka" sidor om vagnar på som har haft ett innehåll (och alltså inte bara utgjort littera i en nummerförteckning)
http://vagnparken.wikispaces.com/
Vagnreparatörsboden - Som har varit tänkt att utgöra ett litet centrum för inhämtning och tips om hur man bygger och bygger om vagnar på olika vis, exvis Mässingsbyggen, Resin, Scratchbyggen av plasticard etc.
http://vagnreparatorsboden.wikispaces.com/
Landsvägsfordon
http://landsvagsfordon.wikispaces.com/
Förgreningssida till Litteratur och ritningar
http://tagexp.wikispaces.com/
Litteraturförteckningar
http://litteratursamling.wikispaces.com/
Byggavdelningen - För den som vill skapa byggtrådsartiklar (i stil med vad som finns i de årliga AoH-böckerna) i lugn och ro utan diskussioner kring OT-ämnen.
http://byggtradar.wikispaces.com/
Vagnslaster - En sida tänkt att vara vikt åt olika diskussioner och förslag på lämpliga vagnslaster för olika MJ-miljöer
http://vagnslaster.wikispaces.com/
Årtalskronologin - En ganska förlegad sida eftersom det finns bra sådana kronologier i bl.a. LOK:s regi på nätet och då SvenskMJWikis "Epok-sidor" har vuxit sedan detta space inrättades.
http://jarnvagskronologi.wikispaces.com/
En grundtanke med detta upplägg är att man skall känna till att sidorna finns och om man sitter och surfar (eller läser analogt) och hittar något som man tycker passar in i någon av kategorierna så kan man välja att gå in och redigera i sidorna så att man (och andra intresserade) skall kunna gå in efteråt och hitta länken till sidan igen. Ett alternativ till att använda "favoriter" på sin egen dator helt enkelt. På så vis kommer ju vars och ens sök-arbete fler intressenter till godo.
Så om du tror att något av ovanstående kan vara till hjälp för dina egna syften så är du hjärtligt välkommen att deltaga. Själv har jag redan försökt att bidra med vad jag kan.
Exempel: En förteckning i personligt urval över artiklar (och ritningar m.m.) ifrån föreningen ÖSJ:s medlemstidning finns här (via en pedagogisk alfabetisk sida-länk):
http://tagomjindex.wikispaces.com/O-index
Den som hittar något annat som den tycker är matnyttigt i dessa "blad" får naturligtvis också lägga in dessa sidor i förteckningarna. Men jag har bara lagt tid på sådant som har legat inom min intressesfär.
Tyvärr är också många av de olika länkarna i det alfabetiska indexet "döda" eller inaktuella till följd av att jag har fått göra ganska många ändringar i konceptet innan jag hittade detta upplägg som jag tycker fungerar någorlunda.