VVA SJ litt O
Re: VVA SJ litt O
Denna praktiska utökning av svarven är ett tips från Mats Björkelund.
Han beskriver det under Byggtips på VVA hemsida
Mycket användbart när man skall spetsa nederdelen av stolparna (om man har en svarv).
Han beskriver det under Byggtips på VVA hemsida
Mycket användbart när man skall spetsa nederdelen av stolparna (om man har en svarv).
Re: VVA SJ litt O
Jag har funderat på olika sätt att få till det antihalk-mönster som fanns på plåtlämmarnas insidor.
Efter en del experimenterande med den nya 3D-skrivaren så har jag fått fram dessa. De är gjorda med tillkapningsmån så de är lite större än vad som behövs för gavellämmarna. Tjockleken uppskattar jag till en tiondels millimeter. De ser lite skrynkliga ut men blev bättre efter härdning i UV-ljus.
Tanken är att de skall limmas på gavlarnas insidor innan målning.
Efter en del experimenterande med den nya 3D-skrivaren så har jag fått fram dessa. De är gjorda med tillkapningsmån så de är lite större än vad som behövs för gavellämmarna. Tjockleken uppskattar jag till en tiondels millimeter. De ser lite skrynkliga ut men blev bättre efter härdning i UV-ljus.
Tanken är att de skall limmas på gavlarnas insidor innan målning.
Re: VVA SJ litt O
Rombernas sidor är 1,2 mm långa. Jag hittade måttet på en bit etsad mässingsplåt som jag tyckte såg rätt ut.
Re: VVA SJ litt O
Stolpfärdig! (Nästan, gavelstolparna återstår men de räknas knappt)
Det hjälper att ha ett verktyg med U-formad spets med vilket man kan hålla stolphållarna (9) mot sidobalkarna (2) när man löder fast stolpe och stolphållare. U-et får omfamna stolpen och dess skänklar håller stolphållaren mot sidobalken.
Det hjälper att ha ett verktyg med U-formad spets med vilket man kan hålla stolphållarna (9) mot sidobalkarna (2) när man löder fast stolpe och stolphållare. U-et får omfamna stolpen och dess skänklar håller stolphållaren mot sidobalken.
Re: VVA SJ litt O
Det är förvånansvärt mycket kedjor på O-vagnen. Bara gaveln har fyra stycken. Två för att hålla gavellämmen mot stolparna och två för att hålla närmaste sidoläm på plats.
Om VVA gör en ny plåt eller uppgraderar denna så får Mats gärna göra etsade hål för detta så slipper byggaren borra egna.
Jag har borrat 0,7 mm hål. Sedan tog jag en 0,5 mm nysilver eller mässingstråd som jag trädde genom yttersta kedjelänken och vek dubbel så att det blev en ögla som satt fast i kedjan. Trädde tråden genom hålet i lämmen. Lödde från insidan, klippte av det som fanns på insidan och filade insidan platt. Det som blir kvar är en ögla på lämmens utsida i vilken kedjan sitter fast.
Gavlarna på plats. Carrs lödtenn på tub är ett stort steg framåt jämfört med att löda med tenn på tråd. Risken att man får för mycket tenn är mycket större med tenn på tråd.
Om VVA gör en ny plåt eller uppgraderar denna så får Mats gärna göra etsade hål för detta så slipper byggaren borra egna.
Jag har borrat 0,7 mm hål. Sedan tog jag en 0,5 mm nysilver eller mässingstråd som jag trädde genom yttersta kedjelänken och vek dubbel så att det blev en ögla som satt fast i kedjan. Trädde tråden genom hålet i lämmen. Lödde från insidan, klippte av det som fanns på insidan och filade insidan platt. Det som blir kvar är en ögla på lämmens utsida i vilken kedjan sitter fast.
Gavlarna på plats. Carrs lödtenn på tub är ett stort steg framåt jämfört med att löda med tenn på tråd. Risken att man får för mycket tenn är mycket större med tenn på tråd.
- Micke Brane
- Inlägg: 657
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35
Re: VVA SJ litt O
Smart med lödtenn på tub.
Själv väntar jag tills det kommer
tuber med färdiga svenska mässingmodeller.
Micke
Själv väntar jag tills det kommer
tuber med färdiga svenska mässingmodeller.

Micke
En förvirrad återfalls rallare
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: VVA SJ litt O
Stor risk att du får stå för den uppfinningen själv. Den kan bli lönande,men knappast per timma.
Tandläkaren använder fosforsyra på tub, modell doserspruta.

Tandläkaren använder fosforsyra på tub, modell doserspruta.
Re: VVA SJ litt O
Det finns vagn på burk, dock ej av mässingMicke Brane skrev: ↑sön 28 feb 2021, 17:50 Smart med lödtenn på tub.
Själv väntar jag tills det kommer
tuber med färdiga svenska mässingmodeller.
![]()
Micke

Re: VVA SJ litt O
Tanken var att bygga denna byggsats som den är tänkt utan modifieringar men märka den som en av de nittiofem O vagnar som Halmstad - Nässjö Järnväg (HNJ) skaffade 1936 - 1943. Det finns ett fint leveransfoto på HNJ nr 1768 från 1942.
Men så började jag titta på fotona och, så klart, finns det skillnader mellan HNJ-vagnen och den SJ-vagn som VVA har haft som förebild.
Hittills har jag hittat två saker:
Medan SJ hade två plåtar för littera- och nummer-märkning på varje långbalk (som finns med i byggsatsen) så hade HNJ fyra plåtar. Det skall väll gå att fixa med mässingsremsor.
Lite jobbigare är att de använde en annan typ av axelbox. Denna var tydligen så speciell att det finns ett detaljfoto av den i Järnvägsmuseums samlingar. Det skall vara en "Rullagerbox för lager som pressats på axeln". Nu har jag nyligen skaffat en 3D-skrivare så om jag bara kan hitta ett ritningsunderlag till denna axelbox så skall det väll gå att framställa sådana. För det är väll händelsevis inte någon som sitter på en CAD-fil?
Men så började jag titta på fotona och, så klart, finns det skillnader mellan HNJ-vagnen och den SJ-vagn som VVA har haft som förebild.
Hittills har jag hittat två saker:
Medan SJ hade två plåtar för littera- och nummer-märkning på varje långbalk (som finns med i byggsatsen) så hade HNJ fyra plåtar. Det skall väll gå att fixa med mässingsremsor.
Lite jobbigare är att de använde en annan typ av axelbox. Denna var tydligen så speciell att det finns ett detaljfoto av den i Järnvägsmuseums samlingar. Det skall vara en "Rullagerbox för lager som pressats på axeln". Nu har jag nyligen skaffat en 3D-skrivare så om jag bara kan hitta ett ritningsunderlag till denna axelbox så skall det väll gå att framställa sådana. För det är väll händelsevis inte någon som sitter på en CAD-fil?
Re: VVA SJ litt O
Vilka axelboxar hade de 20 HNJ-vagnarna som skaffades 1936? När SJ började skaffa O-vagnar hade de glidlagrade hjulpar, men under 1940-talet fick de efterhand rullagrade. Detsamma verkar ha gällt HNJ då deras fordonsförteckning anger att vagnarna har: Två fria länkaxlar av SJ typ 5 och 24, samt lagerboxar av SJ och SKF typ. SJ typ 5 bör ha haft en glidlageraxel och typ 24 är en känd rullagrad axel. När HNJ 1942 köpte den avbildade vagnen kan man möjligen ha haft viss känning av konkurrens om modernaste vagnarna och fäst särskild vikt just vid att de hade rullager.Olof skrev: ↑sön 28 feb 2021, 21:52 Tanken var att bygga denna byggsats som den är tänkt utan modifieringar men märka den som en av de nittiofem O vagnar som Halmstad - Nässjö Järnväg (HNJ) skaffade 1936 - 1943. Det finns ett fint leveransfoto på HNJ nr 1768 från 1942.
...
Men så började jag titta på fotona och, så klart, finns det skillnader mellan HNJ-vagnen och den SJ-vagn som VVA har haft som förebild.
...
Lite jobbigare är att de använde en annan typ av axelbox. Denna var tydligen så speciell att det finns ett detaljfoto av den i Järnvägsmuseums samlingar. Det skall vara en "Rullagerbox för lager som pressats på axeln". Nu har jag nyligen skaffat en 3D-skrivare så om jag bara kan hitta ett ritningsunderlag till denna axelbox så skall det väll gå att framställa sådana. För det är väll händelsevis inte någon som sitter på en CAD-fil?
...
Den avbildade rullagerboxen bör ha varit SKF modell 30, samma som även SJ skaffade, även om det på SJ-vagnar finns bilder även på hjulpar med den äldre H-rull-typen. Ritningar på den ligger kanske inte och skräpar över allt, men man kan söka efter SJ ritning Mbr 70087. Kanske i Riksarkivet?
Hade det rört sig om ett behov för H0 kunde det ha lönat sig att gå ordentligt över ån efter ...
Men i skala 0 är det kanske bekymmersammare att hitta något färdigt. Svenska rullagerboxar för sfäriska rullager är tyvärr väldigt "otyska" så att möjligheten att hitta importkällor i tyskinfluerade trakter är rätt utsiktslöst. I Frankrike har man däremot gillat SKF-lösningen med sfäriska rullager. Franska självbyggare verkar ha samma problem med hitta rätta modellerna och tvingats lösa det med egenproducerade delar.