VVA NN3, N3 och Os i nollan
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Till det här bygget krävs ett 30-tal rörstolpar så jag gjorde en mall så att jag kan kapa dem i rätt längd utan att behöva mäta varje stolpe för sig. Det sparar förhoppningsvis lite tid.
Mallen på bilden är utskriven i 3D-skrivare men hade jag inte haft tillgång till en sådan så hade jag byggt upp mallen med skivor av tunn plywood; en större och tjockare skiva som botten och sedan mindre rutor limmade ovanpå tills jag hade en platta med ett par skåror i rätt längd för stolparna och en tvärsgående skåra för sågen.
Eftersom jag inte ännu bestämt hur jag skall göra stolparna, enligt instruktionerna eller enligt det alternativ Tobias visade tidigare i tråden så gjorde jag mallen för ett par olika längder.
Mallen på bilden är utskriven i 3D-skrivare men hade jag inte haft tillgång till en sådan så hade jag byggt upp mallen med skivor av tunn plywood; en större och tjockare skiva som botten och sedan mindre rutor limmade ovanpå tills jag hade en platta med ett par skåror i rätt längd för stolparna och en tvärsgående skåra för sågen.
Eftersom jag inte ännu bestämt hur jag skall göra stolparna, enligt instruktionerna eller enligt det alternativ Tobias visade tidigare i tråden så gjorde jag mallen för ett par olika längder.
-
- Inlägg: 659
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Du frågade efter ritningar på I3, kolla mailen...
Jag har en massa vindruvskärnor som jag köpte från Tyskland för att föreställa sockerbetor. Jag ska ha till några vagnar men lär ha massor över, hojta till om du vill ha några kärnor utan att behöva äta en hel massa vindruvor...
/Anders Ö
Jag har en massa vindruvskärnor som jag köpte från Tyskland för att föreställa sockerbetor. Jag ska ha till några vagnar men lär ha massor över, hojta till om du vill ha några kärnor utan att behöva äta en hel massa vindruvor...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tack Anders, jag skall titta på ritningen.Anders Östlund skrev: ↑sön 19 jul 2020, 16:25 Du frågade efter ritningar på I3, kolla mailen...
Jag har en massa vindruvskärnor som jag köpte från Tyskland för att föreställa sockerbetor. Jag ska ha till några vagnar men lär ha massor över, hojta till om du vill ha några kärnor utan att behöva äta en hel massa vindruvor...
/Anders Ö
Och tack för erbjudandet om vindruvskärnor men det finns färdiga betor att köpa i nollan från Juweela http://www.juweela.de/en/products/scale ... ben-1.html
Vi har använt dem tidigare så kanske bäst att hålla sig till samma så att inte lasten avviker från den i andra vagnar.
/Olof
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Boken "Allt om Modelltåg 5", sidorna 74 - 76. Artikeln "Ännu mera O".Olof skrev: ↑sön 19 jul 2020, 14:24Det låter som en kul last men det skulle behövas ett foto.Daniel Bergqvist skrev: ↑lör 18 jul 2020, 10:56Jag har ingen aning, men tänker spontant på flygbränsle till någon tidig flygplats. Jag har för mig att jag sett någon bild eller artikel i Allt Om Hobby om vagnar som hade något slags tunnor med flygbränsle. Men det är mycket möjligt att jag är uppe i det blå med spekulationer.
/Olof
Artikeln handlar om transport av flygbränsle på 50- och 60-talen och i artikeln nämns en O-vagn, men det verkar samtidigt vara väldigt dåligt dokumenterat vilka vagnar som användes så det finns nog utrymme för dig att använda NN3-vagnen om du vill. Och armen började med flyg redan under 1910-talet enligt Wikipedia så transport av flygbränsle bör ha skett även i första halvan av 1900-talet.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Rulltank för flygbränsle av den sort jag tror du tänker på.
Se tråd på IPMS forum där det finns länkar till fler bilder.
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=3595
Resinmodell i 1/72:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=3595
/Anders
Se tråd på IPMS forum där det finns länkar till fler bilder.
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=3595
Resinmodell i 1/72:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=3595
/Anders
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tack. Stämmer bra.
Länken till resinmodell i 1/72 verkar ha blivit fel tyvärr.
Länken till resinmodell i 1/72 verkar ha blivit fel tyvärr.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tack Daniel och Anders!
Intressant förslag men rulltankar är lite för moderna för mig. Även om jag ibland gör avsteg så är mitt modellbygge präglat av tanken "ju förr dess bättre" och jag brukar hålla mig till tiden före september 1939.
Angående I3 så hade jag en tanke på att skriva ut korgsidor i 3D men det får bli en annan gång. Efter att ha tittat på ritningen och fotot nedan som jag fått från Mats D så kom jag fram till att det finns alldeles för många detaljer såsom till exempel handtag på korgen. De skulle inte fungera (hålla) om jag skrev ut dem. Åtminstone så skulle de inte hålla för mitt något klumpiga sätt att hantera mina modeller.
Tack till alla som hjälpt mig med underlag till detta beslut.
Det är i och för sig lite trist när man ser bilden nedan som är tagen 1928 i Malmö Frihamn. Som synes användes I-vagnar till alla sorters laster i Skåne. Man använde till och med I-vagnar för transport av importerade bilar även om jag antar att man vred lådorna så de rymdes inom lastprofilen före avfärd.
Intressant förslag men rulltankar är lite för moderna för mig. Även om jag ibland gör avsteg så är mitt modellbygge präglat av tanken "ju förr dess bättre" och jag brukar hålla mig till tiden före september 1939.
Angående I3 så hade jag en tanke på att skriva ut korgsidor i 3D men det får bli en annan gång. Efter att ha tittat på ritningen och fotot nedan som jag fått från Mats D så kom jag fram till att det finns alldeles för många detaljer såsom till exempel handtag på korgen. De skulle inte fungera (hålla) om jag skrev ut dem. Åtminstone så skulle de inte hålla för mitt något klumpiga sätt att hantera mina modeller.
Tack till alla som hjälpt mig med underlag till detta beslut.
Det är i och för sig lite trist när man ser bilden nedan som är tagen 1928 i Malmö Frihamn. Som synes användes I-vagnar till alla sorters laster i Skåne. Man använde till och med I-vagnar för transport av importerade bilar även om jag antar att man vred lådorna så de rymdes inom lastprofilen före avfärd.
-
- Inlägg: 659
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
"...det finns färdiga betor att köpa i nollan från Juweela"
Var köper du dom? Jag försökte köpa från Juweela men hittade ingen som sålde deras produkter. Flera av de länkar de hade på sin sida hade inga av deras artiklar i sina butiker på nätet... Så jag hittade någon på E-bay som jag tror någon här tipsade om...
Förstår din tanke helt, tänkte samma själv...
/Anders Ö
Var köper du dom? Jag försökte köpa från Juweela men hittade ingen som sålde deras produkter. Flera av de länkar de hade på sin sida hade inga av deras artiklar i sina butiker på nätet... Så jag hittade någon på E-bay som jag tror någon här tipsade om...
Förstår din tanke helt, tänkte samma själv...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Jag har en gång köpt från Modellbahnshop Lippe. Det verkar som att de fortfarande säljer dem men det kan vara så att de bara tar hem på beställning. En kontakt med deras kundtjänst rekommenderas före köp.Anders Östlund skrev: ↑tis 21 jul 2020, 12:55 "...det finns färdiga betor att köpa i nollan från Juweela"
Var köper du dom? Jag försökte köpa från Juweela men hittade ingen som sålde deras produkter. Flera av de länkar de hade på sin sida hade inga av deras artiklar i sina butiker på nätet... Så jag hittade någon på E-bay som jag tror någon här tipsade om...
Förstår din tanke helt, tänkte samma själv...
/Anders Ö
/Olof
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
I den utmärkta bygganvisningen föreslås följande byggordning, börja med underredet, därefter en av påbyggnaderna och avsluta med hjulupphängning och detaljering av underrede.
Med underredena klara är det alltså nu dags för påbyggnaderna. För dessa krävs 34 stolpar så jag börjar med dem.
Som synes av bilden nedan ger metoden att platta till och sedan borra ett hål toppen av stolpen ett resultat som mest liknar förebilden.
Men jag är lite orolig att jag inte skall lyckas borra hålet exakt i mitten så istället blev första steget att leta efter lämpligt material till öglan i toppen. Efter en stunds letande i mina bra-att-ha-lådorna dök följande kandidater upp.
Bäst verkar dessa vara som jag tror kan komma från ett par gamla Waldebyggsatser. Jag har tjugo av dessa så om jag inte tappar bort någon liten bit så räcker det till två vagnar.
Med underredena klara är det alltså nu dags för påbyggnaderna. För dessa krävs 34 stolpar så jag börjar med dem.
Som synes av bilden nedan ger metoden att platta till och sedan borra ett hål toppen av stolpen ett resultat som mest liknar förebilden.
Men jag är lite orolig att jag inte skall lyckas borra hålet exakt i mitten så istället blev första steget att leta efter lämpligt material till öglan i toppen. Efter en stunds letande i mina bra-att-ha-lådorna dök följande kandidater upp.
Bäst verkar dessa vara som jag tror kan komma från ett par gamla Waldebyggsatser. Jag har tjugo av dessa så om jag inte tappar bort någon liten bit så räcker det till två vagnar.