På koppelaxeln (2:a drivaxeln) där vevstaken monteras ska även motveven (36, gröna rutan på bilden) monteras vilken sen sitter ihop med slidrörelsen (33) och tvärstycke (32) samt vevstakens (31) lillände. På orginalhjulen sitter det ett “rör” som koppeltapp (röda rutan) med två slitsar/skåror i där motveven som har två flänsar invändigt i hålet vilka passar i slitsarna monteras och därmed låser motveven i ett fast läge, annars hänger ju bara motveven rakt ner hela tiden.
Detta “rör” har längden 3,20 mm, på detta ska det sitta 3 lager av stänger, koppelstång mellan 1:a och 2:a axeln, koppelstång mellan 2:a och 3:dje axeln samt vevstaken. Denna koppeltapps (“röret”) längd på 3,2 mm förklaras av att motvev och slidrörelse måste sitta så långt ut för att komma i rak linje med tvärstycket, gejdrar samt cylindrar.

På den nya drivningen finns ingen sådan special koppeltapp och monteringsanvisningen visar inte heller något om montering av motveven. Jag funderade på möjligheten att ta loss (om det går?) dessa special koppeltappar från orginalhjulen och montera dom på dom nya hjulen. Men hålen på dom nya koppelstängerna och vevstakarna har mindre diameter än dessa special koppeltappars diameter. Så antingen får man brotcha upp hålen i dom nya koppelstängerna och vevstakarna eller så får man använda sig av koppelstänger och vevstakar från orginaldrivet. Men då kvarstår ändå frågan, går det att montera dessa special koppeltappar på dom nya hjulen?
Så det hade varit intressant att veta hur alla ni som byggt dessa driv (dom kom ju i en första omgång redan för en del år sedan) gått tillväga för att montera och låsa motveven?