DONJ på spåret.
Re: DONJ på spåret.
Osäkert
Runda eller sexkantiga? Det är frågan. Månne bättre att lida och fördraga en kräsen kännarmin än att pyvla timmavis för att få till det.
Jag har i alla fall exprimenterat för att få till något som kan sägas vara nån sorts sexkantighet och med rätt mått. De flesta skruvskallar på loken är 35 mm vilket då ger 0,77 mm i skala. Först frästes den lilla sexkantiga plutten, 0,75 mm, ut i slipad axelstål (väl glödgat) på pinnen till vänster. Efter härdning slogs den sen in i hålet på mitterpinnen vilket i sin tur härdades. Ämnen svarvades med huvuden 0,8 mm, pillades in i hållaren till höger och så stansades huvudet ut.
Har kollat i mikroskop och det är väl kanske inte helt perfekt men tydligt sexkantigt.
Jag är kanske inte helt frälst på iden men troligen så blir det denna väg.
Trots allt inte så hemskt med extraarbete.
Det är väl bara förståndet som får sig en törn.
Mvh LH
Ps Roco fortsatt skeptisk.
Runda eller sexkantiga? Det är frågan. Månne bättre att lida och fördraga en kräsen kännarmin än att pyvla timmavis för att få till det.
Jag har i alla fall exprimenterat för att få till något som kan sägas vara nån sorts sexkantighet och med rätt mått. De flesta skruvskallar på loken är 35 mm vilket då ger 0,77 mm i skala. Först frästes den lilla sexkantiga plutten, 0,75 mm, ut i slipad axelstål (väl glödgat) på pinnen till vänster. Efter härdning slogs den sen in i hålet på mitterpinnen vilket i sin tur härdades. Ämnen svarvades med huvuden 0,8 mm, pillades in i hållaren till höger och så stansades huvudet ut.
Har kollat i mikroskop och det är väl kanske inte helt perfekt men tydligt sexkantigt.
Jag är kanske inte helt frälst på iden men troligen så blir det denna väg.
Trots allt inte så hemskt med extraarbete.
Det är väl bara förståndet som får sig en törn.
Mvh LH
Ps Roco fortsatt skeptisk.
Re: DONJ på spåret.
Det kan bli för bra. Jag tror jag håller med Roco.
Olof
Olof
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: DONJ på spåret.
Die Grenzen sind erreicht" har man läst ibland, men det är alltid intressant att försöka flytta på dem. Håvard kan se sin position hotad.
Låt inte förståndet hindra.
Låt inte förståndet hindra.
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: DONJ på spåret.
Jag skulle nog köra med sexkantiga bultar bara på "paradpositioner", dvs väl synliga. Men inte på ramverket bakom hjulen. Om du nu kan sova med det medvetna "fusket" ; )
Re: DONJ på spåret.
Mycke pyssel blev det.
Har jobbat vidare med ganska mycket tråkigt jobb som att göra fjäderhänken och skruvar till dessa, det är ju många hjul. Alla detaljer är inte heller på plats men det går framåt. Konstuktionen är ju ganska enkel, fjädepaketen ska hålla hjulen på plats. Jag ser att det ser ganska kletigt ut och det är därför att jag inte gör rent förräns innan målning.
Lödningarna sker uteslutande med vanligt lödfett som jag tycker är ganska överlägset väl medveten om vilken upprörd stämning det nu blir i lägret.
Det skyddar plåtarna från oxidation nu och jag antar att den reducerande beståndsdelen zinkklorid är så gott som förbrukad efter lödningen. Kvar blir fettfasen som skyddar. Andra fördelar är bl.a. att man kan löda lodrätt, längre lödningar då fettet inte kokar bort osv. Men det blir kladdigt. Nu blir det i alla fall en roligare fas då drivningen ska konstrueras vilket är helt klart hur i tankevärlden. Men lite trångt blir det.
MvhLH
Ps Roco blev liksom och ducka lite.
Har jobbat vidare med ganska mycket tråkigt jobb som att göra fjäderhänken och skruvar till dessa, det är ju många hjul. Alla detaljer är inte heller på plats men det går framåt. Konstuktionen är ju ganska enkel, fjädepaketen ska hålla hjulen på plats. Jag ser att det ser ganska kletigt ut och det är därför att jag inte gör rent förräns innan målning.
Lödningarna sker uteslutande med vanligt lödfett som jag tycker är ganska överlägset väl medveten om vilken upprörd stämning det nu blir i lägret.
Det skyddar plåtarna från oxidation nu och jag antar att den reducerande beståndsdelen zinkklorid är så gott som förbrukad efter lödningen. Kvar blir fettfasen som skyddar. Andra fördelar är bl.a. att man kan löda lodrätt, längre lödningar då fettet inte kokar bort osv. Men det blir kladdigt. Nu blir det i alla fall en roligare fas då drivningen ska konstrueras vilket är helt klart hur i tankevärlden. Men lite trångt blir det.
MvhLH
Ps Roco blev liksom och ducka lite.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: DONJ på spåret.
Upprörd och upprörd. Det gäller bara att få bort allt lödfett innan målning.
Re: DONJ på spåret.
Somliga må bli upprörda. Själv är jag imponerad, på gränsen till stum!
Livet i Ockelbo verkar vara främjande för modellbyggeriet!
Hälsningar från Sydväst! / Per N
Livet i Ockelbo verkar vara främjande för modellbyggeriet!

Hälsningar från Sydväst! / Per N
Re: DONJ på spåret.
Gräsänklingsblues.
Ja när frugan är på Teneriffa så finns det tid. Men det finns mycket tid annars oxå. Pensionärslivet är fantastiskt tycker jag.Tack Per.
Vidare arbete är att göra en kardanknut. Fräst i delrinrundstång. Fräsningen går mycket djupare än knutens tjocklek för att kunna lätt fästas och mätas in i skruvstycket när hålen skall borras. Det är tänkt som så att de yttre pluttarna ska lödas i chassiet och sen ska skruvarna skruvas inifrån korset i knuten. Det är faktiskt insexskruvar 0,9 mm tillverkade med samma metod som skruvskallestansen (tidigare inlägg). Skruven är M 1,4.
I den vertikala fräsningen så skall kardanaxeln dväljas, tight men tillräkligt(?). Och det funkade. Sen gjordes skruvar för att få fast framboggin.
Om man tänker sig en 6:ans växel så behövs att det hela ska kunna vinkla knappt 10 grader så vitt jag förstår och där är det inte riktigt än.
Flera lösningar på problemet finns, vi får se. Slut för i dag-Tack för idag.
MvhLH
Ps Sen matte drog så anser sig Roco underpromenerad vilket manifisteras aningen påträngande. Mycke gnäll blir´e.
Ja när frugan är på Teneriffa så finns det tid. Men det finns mycket tid annars oxå. Pensionärslivet är fantastiskt tycker jag.Tack Per.
Vidare arbete är att göra en kardanknut. Fräst i delrinrundstång. Fräsningen går mycket djupare än knutens tjocklek för att kunna lätt fästas och mätas in i skruvstycket när hålen skall borras. Det är tänkt som så att de yttre pluttarna ska lödas i chassiet och sen ska skruvarna skruvas inifrån korset i knuten. Det är faktiskt insexskruvar 0,9 mm tillverkade med samma metod som skruvskallestansen (tidigare inlägg). Skruven är M 1,4.
I den vertikala fräsningen så skall kardanaxeln dväljas, tight men tillräkligt(?). Och det funkade. Sen gjordes skruvar för att få fast framboggin.
Om man tänker sig en 6:ans växel så behövs att det hela ska kunna vinkla knappt 10 grader så vitt jag förstår och där är det inte riktigt än.
Flera lösningar på problemet finns, vi får se. Slut för i dag-Tack för idag.
MvhLH
Ps Sen matte drog så anser sig Roco underpromenerad vilket manifisteras aningen påträngande. Mycke gnäll blir´e.
Re: DONJ på spåret.
Det er pensjonist man skulle vært!
Følger arbeidet ditt med STOR interesse. Meget lærerikt og inspirerende.
Følger arbeidet ditt med STOR interesse. Meget lærerikt og inspirerende.
Re: DONJ på spåret.
En makalös manick!
En CNC-fräs är allt en makalös manick det. Växelhuset är fräst i delrin. Det är inte mycket utrymme under plåten i boggien så måtten är 15,5x11x7 mm och frigången är 0,1 mm inuti på alla sidor om det som ska snurra.
Men manicken klarar detta. Programmet är just ingen svårighet att skriva när alla tankar fallit på plats och tar inte lång tid. Det finns ett kartotek av bearbetningar så man kan välja vad som skall göras moment för moment och bara lägga in måtten. Himla praktiskt. Frigången/fjädringshöjd är en knapp millimeter men det ska ju räcka annars får man väl korrigera rälsläggningen.
Huset snäpps sedan över de två lagren som sitter sidligt snäckhjulet. Det ska väl funka? Det löper lugnt och fint så här i alla fall. Nu är det helg -gapa och svälj.
Mvh LH
Ps Roco mycket lugn idag!??!!??
En CNC-fräs är allt en makalös manick det. Växelhuset är fräst i delrin. Det är inte mycket utrymme under plåten i boggien så måtten är 15,5x11x7 mm och frigången är 0,1 mm inuti på alla sidor om det som ska snurra.
Men manicken klarar detta. Programmet är just ingen svårighet att skriva när alla tankar fallit på plats och tar inte lång tid. Det finns ett kartotek av bearbetningar så man kan välja vad som skall göras moment för moment och bara lägga in måtten. Himla praktiskt. Frigången/fjädringshöjd är en knapp millimeter men det ska ju räcka annars får man väl korrigera rälsläggningen.
Huset snäpps sedan över de två lagren som sitter sidligt snäckhjulet. Det ska väl funka? Det löper lugnt och fint så här i alla fall. Nu är det helg -gapa och svälj.
Mvh LH
Ps Roco mycket lugn idag!??!!??