Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Nu har det gått en månad utan ytterligare inlägg. Jag är konvalescent efter operation, därav min tystnad. Men för en månad sedan efterlyste jag kompletterande uppgifter, och gör det igen, nu mera precist. Det gäller vad ni använder för spårvidd och hjulstandard, ni som anmält intresse. Båda påverkar hur mycket ytterramarna måste flyttas ut jämfört med förebilden, därav frågan. Så här:
0:an
Anders O spårvidd och hjulstandard?
Per N dito
Övriga vilken hjulstandard?
H0
Patrik M spårvidd och hjulstandard?
Per N hjulstandard?
Jonas A spårvidd och hjulstandard?
Ola A hjlustandard?
0:an
Anders O spårvidd och hjulstandard?
Per N dito
Övriga vilken hjulstandard?
H0
Patrik M spårvidd och hjulstandard?
Per N hjulstandard?
Jonas A spårvidd och hjulstandard?
Ola A hjlustandard?
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Aha, jag försökte skicka ett PM men kanske misslyckades. Jag har inga skrupler när det gäller att modifiera byggsatsen så länge dom stora synliga delarna är i 1:87.
Jag kör på 6,5 mm spårvidd (H0f). En kompromiss för att få det visuellt acceptabelt i den lilla skalan. RP25 fungerar bäst för mig, men skulle det bli NEM så får jag väl svarva ner flänsarna lite om det visar sig behövas. Det mekaniska kan jag modifiera, så länge panna, tankar, hytt och uppenbara delar av ramverket är skalenliga så är jag glad!
Jag kör på 6,5 mm spårvidd (H0f). En kompromiss för att få det visuellt acceptabelt i den lilla skalan. RP25 fungerar bäst för mig, men skulle det bli NEM så får jag väl svarva ner flänsarna lite om det visar sig behövas. Det mekaniska kan jag modifiera, så länge panna, tankar, hytt och uppenbara delar av ramverket är skalenliga så är jag glad!
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Det fungerar att skicka PM, men i vart fall tidigare var det problem med att forumet inte skickade ut mail till mottagaren om att hen hade fått ett PM.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
- henrix72se
- Inlägg: 285
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Jag har inga åsikter om hjul så länge som dem funkar på peco H0m spår.
Henrik
Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 12:35
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Jag vill gärna hänga med på en modell i skala On2 med hjul enligt NMRA:s standard.
Med vänlig hälsning
Raymond
Med vänlig hälsning
Raymond
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Hej,
aktiviteten i tråden är låg, helt begripligt. Jag som tog initiativet har redan berättat att jag haft förhinder driva frågan sedan april. Nu är jag i full gång igen men måste ägna tid åt att komma ikapp med jobb m m innan semestrar osv. Sedan ritar jag vidare på det som skall bli etsoriginal.
En sak: Ni som anmält intresse, skicka mig epostadress så fortsätter vi kommunikationen via det mediet. Min adress: svane@kth.se Jag tänker ändå informera via Forum när det faktiskt händer något som är allmänt intressant.
Örjan S
aktiviteten i tråden är låg, helt begripligt. Jag som tog initiativet har redan berättat att jag haft förhinder driva frågan sedan april. Nu är jag i full gång igen men måste ägna tid åt att komma ikapp med jobb m m innan semestrar osv. Sedan ritar jag vidare på det som skall bli etsoriginal.
En sak: Ni som anmält intresse, skicka mig epostadress så fortsätter vi kommunikationen via det mediet. Min adress: svane@kth.se Jag tänker ändå informera via Forum när det faktiskt händer något som är allmänt intressant.
Örjan S
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Nytt år, liten rapport:
De som anmält intresse har jag informerat och skickat material till. Här är en uppdatering för Forum:
Jag bifogar en sammanställning om projektets läge i höstas. Sedan dess har jag ritat etsoriginal för 00/H0 och gjort en "dummy" i plasticard i dubbla skalan för att upptäcka missstag och tänka i tre dimensioner. Jag bifogar en bild av de huvuddelar som denna dummy har (Nej det går inte, kan inte göra den tillräckligt liten). Om någon nytillkommen är intresserad, följ tråden bakåt och meddela mig om intresse, skala ,spårvidd, hjulstandard. svane@kth.se
Örjan S
De som anmält intresse har jag informerat och skickat material till. Här är en uppdatering för Forum:
Jag bifogar en sammanställning om projektets läge i höstas. Sedan dess har jag ritat etsoriginal för 00/H0 och gjort en "dummy" i plasticard i dubbla skalan för att upptäcka missstag och tänka i tre dimensioner. Jag bifogar en bild av de huvuddelar som denna dummy har (Nej det går inte, kan inte göra den tillräckligt liten). Om någon nytillkommen är intresserad, följ tråden bakåt och meddela mig om intresse, skala ,spårvidd, hjulstandard. svane@kth.se
Örjan S
- Bilagor
-
- Lok 3 sammmanfattning okt -17.pdf
- (779.87 KiB) Nerladdad 645 gånger
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Hej,
två års tystnad på forum om detta projekt. Något har hänt och nu rör det på sig igen: Jag byggde provetsen, hittade fel och brister, men chassi och överdel fungerar, ser bra ut. Rörelsen har jag haft problem med att sätta ihop, det är så smått och jag har både limmat och lött så att det blir stelt där det skall var vara rörligt. Men nu har jag ritat om etsplåtarna efter de förbättringar jag kunnat tänka ut. Och tänker göra ett nytt försök med rörelsen, mera systematiskt och med jigg. Anders Östlund har ritat några gjutdetaljer i 3D och sänt mig dem utskrivna i plast. Planen är att det skall bli fler delar och at de skall gjutas i mässing. Om postgång och etsfirma fungerar trots coronakris sänder jag etsoriginal till GB innan sommaren. Men nu som förr är det inga tighta tidplaner i detta projekt. Förutom plåt och gjutdelar behövs jul, kugghjul, och en del anat. Jag levererar ingen byggsats, bara en plåt. Se tidigare inlägg i tråden. Sedan tidigare har 5-7 pers anmält intresse för ets i H0, själv vill jag ha en plåt i 00. H0-plåten kommer att kunna byggas antingen till ett nättrabylok eller ett av JGJ-loken. Min plåt blir Nättraby. Nytillkomna intressenter i H0/00 kan kontakta mig på svane@kth.se. Bifogar bild av provbygget med gjutdelsskisserna.
Örjan S
två års tystnad på forum om detta projekt. Något har hänt och nu rör det på sig igen: Jag byggde provetsen, hittade fel och brister, men chassi och överdel fungerar, ser bra ut. Rörelsen har jag haft problem med att sätta ihop, det är så smått och jag har både limmat och lött så att det blir stelt där det skall var vara rörligt. Men nu har jag ritat om etsplåtarna efter de förbättringar jag kunnat tänka ut. Och tänker göra ett nytt försök med rörelsen, mera systematiskt och med jigg. Anders Östlund har ritat några gjutdetaljer i 3D och sänt mig dem utskrivna i plast. Planen är att det skall bli fler delar och at de skall gjutas i mässing. Om postgång och etsfirma fungerar trots coronakris sänder jag etsoriginal till GB innan sommaren. Men nu som förr är det inga tighta tidplaner i detta projekt. Förutom plåt och gjutdelar behövs jul, kugghjul, och en del anat. Jag levererar ingen byggsats, bara en plåt. Se tidigare inlägg i tråden. Sedan tidigare har 5-7 pers anmält intresse för ets i H0, själv vill jag ha en plåt i 00. H0-plåten kommer att kunna byggas antingen till ett nättrabylok eller ett av JGJ-loken. Min plåt blir Nättraby. Nytillkomna intressenter i H0/00 kan kontakta mig på svane@kth.se. Bifogar bild av provbygget med gjutdelsskisserna.
Örjan S
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Hej,
nu är de sista etsplåtarna från PPM på ingång, vi har gemensamt köpt in kugghjul, laserskurna ramsidor, axelstål, 0,3 mm nitar och en del annat. Det blev 13 st H0-satser och 3 st 00 dito. Gjutdetaljerna ritas och det mesta är klart. Troligen blir de i resin, inte mässing. Jag skriver på en bygganvisning, men byggarna får nog tänka en hel del själva. Förutom de två skalorna har vi många olika varanter på spårvidd och hjulstandard, men jag har bara ritat för skalenlig spårvidd och hjul (jag bygger ju i 00 med hjul från 2 mm Assn). Så H09 byggare får flytta ut cylindrar, rörelse osv eftersom både spårvidd och hjulbredd är större än skalenligt. Det skall bli spännande att se hur det går för byggarna.
Örjan S
nu är de sista etsplåtarna från PPM på ingång, vi har gemensamt köpt in kugghjul, laserskurna ramsidor, axelstål, 0,3 mm nitar och en del annat. Det blev 13 st H0-satser och 3 st 00 dito. Gjutdetaljerna ritas och det mesta är klart. Troligen blir de i resin, inte mässing. Jag skriver på en bygganvisning, men byggarna får nog tänka en hel del själva. Förutom de två skalorna har vi många olika varanter på spårvidd och hjulstandard, men jag har bara ritat för skalenlig spårvidd och hjul (jag bygger ju i 00 med hjul från 2 mm Assn). Så H09 byggare får flytta ut cylindrar, rörelse osv eftersom både spårvidd och hjulbredd är större än skalenligt. Det skall bli spännande att se hur det går för byggarna.
Örjan S
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Kul att höra att projektet fortgår 
/Olof

/Olof