Hej!
Det finns ganska gott om ritningar på Decauvillé Typ 8. En del hittar man om man Googlar på Decauville Type 8. Sedan verkar det att finnas en ”reklamritning” som förekommer i olika varianter både med metrisk och tummåttsättning. Den förekommer i olika böcker:
Yngve Holmgrens ”Decauville ånglok i Sverige” (en förteckning över svenska 600 mm lok)
Lennart Welanders ”HRRJ Décauvillebanan Helsingborg – Råå – Ramlösa Järnväg”(tre vyer i skala 1:50)
Martin W Sandbergs ”Decauvville Paris 1889 – Helsingborg 1890 – 1908 (fransk ritning, två vyer, ingen skala.
På
http://www.jgj.se/Ritningar.htm har Anders Östlund ritat en sidovy på JGJ-maskinerna.
De Decauville Typ 8 maskiner som funnit i Sverige, sju stycken (om jag inte missminner mig), kommer från tre tillverkare.
Decauville (3 st): HRRJ 1 o 2. KLJ 1 (som hade kortare tankar och tender)
Bolinders (3 st): JGJ:s 1 – 3 (till vilka det fanns två tendrar med tågvärmepanna)
Munktells (1 st): KLJ 2 (finns bevarad på ÖSlJ)
Det sägs att de Decauville tillverkade maskinerna var allmänt känsliga, det är ju ganska komplicerade maskiner. De Bolinderstillverkade ska dessutom varit av dålig kvalitet, medans Munktellsmaskinen delvis ska vara lite biffigare än originalen. Hur mycket sanning det ligger i detta har jag ingen aning om. Men de flesta Decauville Typ 8 maskinerna blev ju inte speciellt långlivade, med undantaget av KLJ 2. Det kan vara så att den är den enda bevarade och körbara (nåja) Decauville Type 8 maskinen i världen?
Tobias Ljung tog fram en serie lokmodeller i 0n2 för några år sedan och en medlem på ÖSlJ har byggt en modell för 7½” spårvidd.
Jag skulle kunna skanna de två ritningar som finns i böckerna och skicka om jag får en mailadress.
Mvh
Björn D