Råkade komma förbi Rävemåla hembygdspark och beskådade
men på Samlingsportalen fanns denna bild av en vagn med 7 dubbelfönster
Samma vagn ombyggd, eller vagn 10??
Folke
NAEJ Co 9
Re: NAEJ Co 9
Fönster ända till vagnens gavel, eller ej? Jag har noterat samma oklarhet, men vet inte om det finns tillräckligt med bilder eller annan information för att svara entydigt. Jag har det inte, och har samlat bilder från NAÄJ sedan 1990. Någon/några bilder visar denna vagntyp med fönster ända till gaveln, och andra bilder visar att det inte är fönster närmast gavlarna. Om jag får gissa är den förstnämnda äldre, att döma av klädseln på de personer som är med på bilden. Vagnarna byggdes om från rena sommarvagnar (från HRRJ) till detta utförade vid NAÄJ. Därför Jag tror det är ombyggnader i flera steg, inte minst eftersom jag har en bild med bägge vagnarna, och på den har ingen av dem fönster ända till gavlarna.
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33
Re: NAEJ Co 9
Vagnarna var öppna från början med tvärställda bänkar. Skruvhålen från dom ursprungliga bänkarna finns kvar i takstolparna på vagnen i Rävemåla. Som jag minns det ser man till och med avtryck i stolparna efter armstöden.
Enligt "allmän uppfattning" skall väggpartierna som passar mellan takstolparna ha varit enkelt löstagbara och varit monterade endast vintertid vid HRRJ, medan dom blev permanenta vid NAÄJ. Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon bild från HRRJ där dessa vagnar haft annat än öppna plattformar i ändarna, dom hade hela gavelplåtar och ingen övergång mellan sina vagnar.
NA(E/Ä)J byggde ju även om sina boggiegodsfinkor flera gånger under åren, där i alla fall den ena under en period (från början?) gick som kombinerad gods- och personvagn i liknande utförande som Stafsjöbanans vagn Go 1, så att flytta runt några av dom "modulära" fönsterpartierna på vagnarna från HRRJ innan dom blev permanent fastskruvade förefaller inte speciellt konstigt.
Orsaken till att numreringen förefaller lite udda vid NAEJ torde vara att de två vagnar man köpte fick samma nummer som de haft vid HRRJ. Något som kanske förenklade viss administration, i alla fall slapp man slå in nya nummerstansar i ramverken... Enligt böckerna skall det ha varit två andra individer från HRRJ som såldes till NAÄJ, men jämför man bilder av utförandet på takkanten och utförandet på fackverket i ramverken så är i alla fall jag helt säker på att NAEJ 9 i Rävemåla är f.d. HRRJ 9, inte HRRJ 5, och vice versa för den andra HRRJ-vagnen...
Enligt "allmän uppfattning" skall väggpartierna som passar mellan takstolparna ha varit enkelt löstagbara och varit monterade endast vintertid vid HRRJ, medan dom blev permanenta vid NAÄJ. Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon bild från HRRJ där dessa vagnar haft annat än öppna plattformar i ändarna, dom hade hela gavelplåtar och ingen övergång mellan sina vagnar.
NA(E/Ä)J byggde ju även om sina boggiegodsfinkor flera gånger under åren, där i alla fall den ena under en period (från början?) gick som kombinerad gods- och personvagn i liknande utförande som Stafsjöbanans vagn Go 1, så att flytta runt några av dom "modulära" fönsterpartierna på vagnarna från HRRJ innan dom blev permanent fastskruvade förefaller inte speciellt konstigt.
Orsaken till att numreringen förefaller lite udda vid NAEJ torde vara att de två vagnar man köpte fick samma nummer som de haft vid HRRJ. Något som kanske förenklade viss administration, i alla fall slapp man slå in nya nummerstansar i ramverken... Enligt böckerna skall det ha varit två andra individer från HRRJ som såldes till NAÄJ, men jämför man bilder av utförandet på takkanten och utförandet på fackverket i ramverken så är i alla fall jag helt säker på att NAEJ 9 i Rävemåla är f.d. HRRJ 9, inte HRRJ 5, och vice versa för den andra HRRJ-vagnen...