Rita en skorsten i CAD

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist

Re: Rita en skorsten i CAD

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag projicerar sedan skissen jag nyss ritat på pannan med funktionen "Wrap". Jag anger då vilken skiss jag utgår ifrån, vilken yta skissen ska projiceras på samt vilken tjocklek jag vill ha på volymen som bildas.
Bilagor
14.png
14.png (194.39 KiB) Visad 5445 gånger
Daniel Bergqvist

Nu börjar det lika något, men det är ju väldigt kantigt. Jag vill därför jämna till hörnen och gör då två "Fillet". En "fillet" kan jämföras med att man antingen tar fram svetsen och lägger på en svetsfog eller att man tar fram filen och filar bort kanten på hörnet.

Den första "Fillet" är på insidan och den andra "Fillet" på utsidan av ringen mot pannan.
Bilagor
15.png
15.png (195.37 KiB) Visad 5445 gånger
16.png
16.png (196.68 KiB) Visad 5445 gånger
Daniel Bergqvist

Nu är skorstenen klar men jag vill ju inte skicka iväg pannan på gjutning. Så jag måste ta bort pannan.

Jag skapade pannan genom att göra en "Boss-Extrude". Nu tar jag bort pannan genom den omvända funktionen, "Cut-Extrude".
Bilagor
17.png
17.png (221.79 KiB) Visad 5443 gånger
Daniel Bergqvist

Nu återstår bara ett litet moment. Skorstenen är nu i skala 1:1 men vi vill ju ha den i modell. Så jag behöver skala ner den. Så jag använder funktionen "Scale" och skriver in 1/87 för att få den i H0-skala. Programmet räknar då själv ut att skalfaktorn blir 0,01149.
Bilagor
18.png
18.png (161.67 KiB) Visad 5443 gånger
Daniel Bergqvist

Nu är skorstenen klar för gjutning och jag exporterar då filen till filformatet .STEP som Brimalm kan använda.
Daniel Bergqvist

Om det är någon som sitter med SolidWorks och har frågor eller funderingar på hur man löser vissa problem i SolidWorks är ni välkomna att höra av er. Jag är en relativ nybörjare men några tricks har jag lärt mig.

Jag brukar använda Google och Youtube för att lära mig mer om programmet. Googla t ex på "solidworks bolt" så kommer den här Youtube-filmen upp som sökträff.
Olof

Inlägg av Olof »

Tack Daniel!

En synnerligen informativ och bra beskrivning.
Jag hoppas jag kan få göra ett litet tillägg som absolut inte är avsett som kritik.

Ett problem jag stött på vid 3D-utskrifter är att skrivarna inte klarar av att återge alla detaljer (Shapeways kräver till exempel att mässingsdetaljer skall vara större än 0,4 mm) och att även om de gör det så kan inte åskådarna se detaljerna när man skalat ner dem helt skalenligt.

Lösningen på båda problemen är att göra detaljerna större än vad de är skalenligt. Jag funderar till exempel på ringarna på toppen av skorstenen och där skorstenen går ner i eldsläckaren. Har du ritat dem tjockare än original när du kalkerade av skorstenen? Jag antar att du gjort det men jag tar upp det som en hjälp för den som vill prova på 3D-utskrifter.

/Olof
Mallet

Inlägg av Mallet »

Bra Daniel!

Att få igång en utveckling av svenska byggdelar är lovvärt.
Vill dock påpeka den resurs som finns i Brimalm som dessutom klarar av att gjuta detaljer sanolikt en del snyggare än Shapeways.

MvhLH

Ps Roco ser fram emot Sydostträffen i morgon. Medborgarhuset i Lyckeby, Karlskrona.
Daniel Bergqvist

Olof: Ja, så är det helt klart. Vissa detaljer måste göras större eller utelämnas. Det är lätt att förblindas av att allt ser så stort och tydligt ut i CAD-programmet och så glömmer man att en detalj är en tiondels millimeter.

Shapeways har tydliga specifikationer för varje material för vilka minimimått och maximimått som kan användas men tyvärr har jag inte sett något motsvarande hos Brimalm. Förmodligen därför att Shapeways har fått fram sina minimått av erfarenhet och det behövs åtskilliga 3D-printningar för att få erfarenhet av var gränserna går.

Jag har ritat skorsten rakt av efter ritningen och det är bara hålet i toppen för utgående rök som är för litet. Så det kan behövas diverse korrigeringar för att få det att bli bra i modell.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar