Anonymous skrev:
En kalastrevlig vagn! Har två i fullskala jag ska sätta tänderna i vad det lider! Men i modell måste man väl ha en tre - fyra stycken... Ser fram emot reportaget!
Ante
Just så Ante; fast en tre, fyra stycken är väl nästan i underkant

Lite efterforskningar har gjort idag gällande vagnen och dess littera. I VGJ:s vagnlista från 1944 så finns vagnarna med nummer 2130 -2139 med men de littreras där Ol (2131 var samma vagnstyp och med samma littera men användes enligt vagnslistan för mjölktransport). Axelavståndet var 4,5 m och längden 7,5 m. Huvudlitterat "O" står för "öppen godsvagn utan väggar, men med stolpar och lösa lämmar". Underlitterat "l" står enligt vagnlistan för "vagn med lastlängd över 7,5 m. Samtliga vagnar anges ha skruvbroms. Vagnen som Göran Olsson kallar Nm är enligt VGJ:s eget littreringssystem en öppen vagn med väggar och stolpar ( = N) och att den lastar från 10 - 11,9 ton). Ol-vagnen lastade dock 14 ton.
Vagnarna fick, när de övertogs av SJ littera Osp och nummer 322 663 (= 2130) 322 664 - 322 671 (= 2132 - 2139).
Såldes verkar inte uppgifterna om vagnsmodellens littera stämma riktigt. Eller är jag helt ute och vimsar nu?
/Göran T