Mallet skrev:Nu har det löst sig....
Efter långt bry så har det löst sig med koppel och axelboxar.
Kopplen är ritad av Daniel B och axelboxarna har jag själv ritat i CAD (det tog hela sommaren att lära sig hjälpligt via tuturiols på Youtube).
Gjutningarna är sedan gjorda av Brimalm och får nog ses som "state of art", det står faktiskt DONJ 1905 på lagerlocken mkt tydligt om man har ett bra förstoringsglas.
Byggeprosjektene dine er til stor inspirasjon!
Har vurdert Brimalm som leverandør av støpedeler, kunne du sagt litt mer om priser og leveringstider?
Var det Brimalm som 3D-printet støpemastere også?
Noen nærbilder av støpedelene hadde også vært svært interessant.
Har kjøpt meg palltrucken og paller fra Brimalm, og kvaliteten på støpedelene er overbevisende.
Det tar ganska lång tid att få fram gjutningarna, mina ordrar snittar nog 8 veckor i leveranstid.
De gjuts ju via en lost wax-teknik där varje gjutdel skrivs ut individuellt med en högupplöst 3D skrivare.
Prislappen är inte märkvärdig, runt 15-20kr delen inkl uppsättningskostnader som bla är att lägga in ingjöt och som jag förstår sätta ihop i "gjutträd"
Waxutskrifterna gjuts sedan in i nån sorts gips som efter härdning värms upp så att vaxet försvinner varefter den egentliga gjutningen sker.
Att ha den här high-tech resursen i landet tycker jag är fantastiskt och jag ser en möjlig framtid där vi scratchbyggare lätt kan dela med oss av våra alster. Kanske administrerat av tillverkaren likt Shapeways system. Det gäller bara att få fram en bra CAD-förlaga så är möjligheterna obegränsade.
Stärre serier ger ju också ett stabilare pris.
Och därmed får jag och Roco önska er alla, Per, Tobbe,Anders,Peter,Daniel,Bengt,Håkan,Göran,Stig och alla ni andra som gör hobbyn så rolig ett gott nytt år.
Själv kommer jag att göra en Ahlström dvs pensionera mig för att helhjärtat ägna mig åt modellbygge, barnbarn och aborrmetning. Vi har köpt ett hus i Ockelbo(min hembygd) där en gång de riktigt manliga maskinerna rullade och avflyttning från Karlskrona sker under våren. Jag hoppas innerligt att det ska gå att bygga vidare på mitt kontaktnät inom hobbyn där uppe.
Här är min nuvarande kollektion.
Koppel, den moderna typen samt en äldre axelbox.
Vi ses!
Det tar ganska lång tid att få fram gjutningarna, mina ordrar snittar nog 8 veckor i leveranstid.
De gjuts ju via en lost wax-teknik där varje gjutdel skrivs ut individuellt med en högupplöst 3D skrivare.
Prislappen är inte märkvärdig, runt 15-20kr delen inkl uppsättningskostnader som bla är att lägga in ingjöt och som jag förstår sätta ihop i "gjutträd"
Waxutskrifterna gjuts sedan in i nån sorts gips som efter härdning värms upp så att vaxet försvinner varefter den egentliga gjutningen sker.
Att ha den här high-tech resursen i landet tycker jag är fantastiskt och jag ser en möjlig framtid där vi scratchbyggare lätt kan dela med oss av våra alster. Kanske administrerat av tillverkaren likt Shapeways system. Det gäller bara att få fram en bra CAD-förlaga så är möjligheterna obegränsade.
Stärre serier ger ju också ett stabilare pris.
Takk for info!
Skal plassere et par testordrer om ikke så lenge, prisene ser jo slett ikke avskrekkende ut.
Har du forresten prøvd å bore i disse støpedelene?
Fick meddelande om att andra batchen axelboxar är färdiggjutna och skickade idag.
Jag har nu beställt vad jag tror är ett "life time supply" för hur många timmervagnar behöver men egentligen?
Bilden nedan visar min modell av DONJs serie 88-137. 50 vagnar byggdes på egen verkstad 1894-96. Typen anses av kännare vara DONJs gulligaste vagnstyp och undgick ombyggnad. Finns numera bevarad i 9 exemplar enl. uppgift. En vagn blev iofs. ombyggd till ballastplog och några utrustades med tryckluftsbroms.
Under åren reparerades vagnarna vid behov och en del fick hela ramen byggd i stål men än idag finns det vagnar med träram bevarade.
Axelboxarna på denna vagn är av den äldre typen som finns på flera vagnstyper i Jädraås.
DONJ 93.JPG (111.32 KiB) Visad 10479 gånger
Kanske skulle målas....
MvhLH
Ps Roco fruktansvärt engagerad i grannens löptik den jädrans sexatleten.
Inför flytten norrut har jag idag plockat ner min järnväg. Inte helt lätt!
Tomheten i rummet skriker ut sin smärta.
Men kanske ändå?
Den blev nog för stor, komplex, överentusiastisk, präglad av hybris och visade det sig-i fel skala.
Bättre lycka nästa gång!
Tillträde huset i Ockelbo den 1/2. Det känns lättare nu sen jag kan planera den nya verkstan. 36kvm "egen yta."
Verkstan,Ockelbo.JPG (55.88 KiB) Visad 10015 gånger
Det var Gunnar Atling som byggde huset 1963, fabrikör, innovatör och enligt uppgift modellrallare.
Det tar ett tag innan flytten så det blir segt med byggandet då mer och mer grejor hamnar i flyttlådorna. Men den som väntar på nåt gott....
F.ö. är alla välkommna till Sydostträffen på lördag som verka ha vuxit lite grann.
MvhLH
Ps Roco surar, märker redan nu att nåt är på gång med allt som packas och bärs ut!
Plötsligt händer det.
Efter en lång resa med ett flyttlass så kommer jag hem till en postanvisning.
Innehåll??
Nån som vill gissa.
Plåten..JPG (55.71 KiB) Visad 9781 gånger
Himla skoj!
-"my feelings is all over the place"(gammalt Ockelbouttryck).
Hursomhelst är hobbyverksamheten nedlagd för tillfället då alla verktyg och maskiner är flyttade till min nya bostad och blir nog inte upptagen igen förrns efter sommarn.
Men då ska jag försöka återkomma.
Mvh Lars H
Ps Roco har tagit på sig tveksamma minen "det där fixar du aldrig och om, så ska jag vara snäll mot alla katter en hel förmiddag,åtminstone till 09.30"