tilltalande med dess hanterbara dimensioner vilken också gör att man kan ta med sig sitt bygge till olika träffar.
Station och godsmagasin mättes upp samtidigt som bildunderlag och eventuella ritningar letades fram från nätet. Något måste ju även
placeras på spåren och därför började jag rita på Ankan som gick i trafik på MÖJ mellan Borensberg och Klockrike. Varför inte
försöka få fram en etsplåt som man sedan kan löda ihop.
Ankan finns bevarad på järnvägsmuseet i Linköping så utrustad med kamera och anteckningsblock tog jag bilder och en enklare
uppmätning gjordes.
Ritningsunderlaget gjordes i Corel Draw främst för att det är många som använt det till att just ta fram etsunderlag så det finns en
hel del tips på hur man gör på bästa sätt, framför allt med att ta fram den film som bildar fram och baksida på den kommande plåten.
Det visade sig inte vara helt lätt att designa en plåt som går lätt att sedan bygga ihop också så egentligen kanske man borde göra
en första utgåva för att sedan ändra den till den som ska bli det riktiga bygget, nåväl, så blev det inte denna gång utan det
färdiga bygget är det enda exemplaret, än så länge...
Vi är ett gäng smalspårsintresserade i Östergötland som i ett antal år har träffats med oregelbundna intervall och visat upp egna
byggen, planerat framtida byggen, diskuterat byggmetoder, fikat o.s.v och i det sammanhanget har en ide om att bygga dom "fulsnygga"
och "charmiga" dieselelektriska loken Deva 1 och 2 som gick på MÖJ, dock gick dom inte till Borensberg vad jag har hittat i alla
fall. Har man sett dom på bild så tror jag inte att man glömmer utseendet!
Numera träffas vi mera regelbundet närmare bestämt på onsdagarnas Modelljärnvägsjunta i Linköping ibland kan i alla fall jag känna
ett litet tryck på att prestera. Än så länge har det blivit en modul med Stationen, bangård och lokskjulet. Med detta sagt så
började jag rita på loken Dx1 och Dx2, jag tänkte att dom borde kunna rymmas på en A3 plåt.
Loken byggdes av DEVA i Västerås för trafik på MÖJ och levererades under 1923. Dx1 var ett 3 axligt dieselelektiskt lok med drivning
på ytteraxlarna medan Dx2 var ett boggielok med 4 banmotorer som fick ström från en generator som var kopplad till dieselmotorn.
Loken slopades 1950.
Här finns en bild på Dx1, även kallad "Birgitta": http://www.historiskt.nu/smalsp/moj/moj_fakta_08.html
Det är inte direkt ett överskott på bilder men jag har i alla fall hittat enklare ritningar och några bilder. Ritningarna till
plåten i A3 format blev färdiga i höst och en beställning gjordes till en firma i England. Endast 1 vecka senare kom plåten med
posten, en sån snabb leverans hade jag inte räknat med och dessutom billigare än den tidigare plåten på Ankan!
Jag tänkte lägga upp lite bilder på hur byggena framskrider och jag har påbörjat bygget med Dx2 eftersom jag sen tidigare köpt på
mig 2 drivboggier för 9mm som jag tänkte bredda till 10,2mm H0n3.
Bild 1 visar en del av ritningsunderlaget som det ser ut i Corel Draw och bild 2 hur etsplåten så ut när jag fick hem den. (om jag lkan lyckas få till bildvisning).
Fortsättning följer.

/Gunnar