Projekt Gp!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Johan Winell

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

9mm chassiet måste ju specialutvecklas, medans 12mm kanske kan åstadkommas genom distanser ínnanför hjulen och utflyttat cylinderparti. Jag förstår därför Görans ståndpunkt att stryka 9mm chassiet då det bara finns 3 intressenter.

Ev. kanske man dock skulle kunna bygga chassiet med lösa sidoramar och mellandistanser i olika bredder. Hurvida det är bra för stabiliteten i chassiet är väl ett stort frågetecken.

-Göran, tänker du dig ett fräst chassie med ytterramar som fästs på det eller är det ett "plåtchassie" enligt ovan som planeras?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det har jag inte bestamt an. Men det 'r ju inte bara ramen som m[ste 'ndras. Bottenplattan maste goras om, likasa vaxelladan, med tillhorande delar. Tender chassit m[ste specialritas.
Dessurom m[ste axlar till atminstone drivhjulen tillverkas separat.
Detta f;rdyrar ju projektet en hel del, ytterligare delar skall provbyggas mm mm.

Jag trodde nog att det fanns storre intresse for en 9mm variant.........

Det godaar att vi natt 40 bestallningar/intresseanmalningar!
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Fast jag tror inte att anmälningarna är "spårviddsobeoende". Den som anmäler sig för en H0e-variant är nog begränsat intresserad av H0n3-varianten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sa ar det alldeles sakert! Men 40 HOn3 best'llningar ar ju inte sa daligt, med mitt flexibla satt att se det ar det nastan 50!

Dessutom ger jag mig sallan, darfor skall jag hitta en ekvation f;r en liten serie HOe.

Jag kommer att gora alla 3 varianterna av loket (VGJ, SJ serie I, SJ serie II)

Tva fragor har jag!

1. Hur viktigt ar det med ett frast underrede, eller accepteras ett underrede i nysilver med distanser?
2. Accepteras samma hjuldiameter till alla varianterna?

G;ran
Stefan Jönsson

Inlägg av Stefan Jönsson »

Hej Göran!

Eftersom jag är en av de 3 som har beställt en
H0e variant är jag beredd att acceptera vad som helst, bara modellen blir av. Att det blir ett perfekt H0n3 lok är det viktigaste då de är i klar
majoritet. Har inget emot att fixa lite själv om det skulle visa sig nödvändigt.
Olsson

Inlägg av Olsson »

För egen del så tycker jag inte att de 6 fullskalecentimeter (~0,7mm i HO) stör sådär jättemycket. 6 cm är dessutom nästan inom svarvningstoleranserna i fullskalan, även om det kanske är lite väl mycket. Samma hjul till alla varianter mao! (Lämpligast är att göra de mindre hjulen antar jag...)
Då är de 10 cm högre pannläget betydligt viktigare på SJ serie II.

Fräst underrede? Nej, inte nödvändigtvis. Viktigast är funktionen!
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Hjuldiametern kan nog vara ok, jag kan leva utan två varianter av hjul.

VGJ är egentligen två serier, 1916 (två lok, öppen hytt) och 1937 (två lok, sluten hytt). 1937 är rätt lik SJ serie I.
Ante S

Inlägg av Ante S »

Håller med ovanstånde! Fräst underrede är bra men huvudsaken är att det blir ett lok som är funktionmässigt tillförlitligt. Np-loken lämnade ju en del övrigt att önska och krävde en del jobb på deras frästa underreden för att det skulle bli bra (vilket det inte alltid blev).

Jag accepterar samma drivhjulsdiameter utan att blinka! Det är på andra ställen som skillnaderna mellan varianterna är tydligare såsom sotskåp, dom, hytt etc. Lägg krutet där!

Ante
som med andra ord fortfarande hoppas

PS; Ni stöttar väl WFJ? DS.
AndersLnb

Inlägg av AndersLnb »

Tänkte bara komma med en liten men ganska viktig detalj. Om det nu är så att du tänker använda VGJ 29 (Gp3119) som förebild, tänk då på att pannan är från VGJ 20(tror jag det var) och där med har den stora sotskåpsluckan och inte den mindre som satt på VGJ 29 och 30:s pannor, Om jag inte fattat fel så fick 3119 den panna som satt på 3117 vid revisionen 1954.

Rälsningar Eckerberg, SkLJ
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min hemsida håller just nu på att uppdateras, och där kommer löpande information. Planen är nu i alla fall att komma igång, då jag fått ihop nästan 50 intresseanmälningar.

Jag kommer att göra modellen i 3 varianter
1. VGJ
2. SJ
3. SJ 1943

Den kommer för 12mm och 10,5 mm spårvidd. Efter att ha utprovat chassit för 10,5 mm och det är under produktion, kommer jag att ta ställning till om det går att göra ett fungerande acceptabelt chassi för 9 mm.
12 mm varianten blir ett 10,5 mm chassi med bussningar.
Alternativet vi jobbar med nu är motor i hytten med drivning på axel 3 och med kuggdrev i ramverket. Motorn blir en Mashima, med Faulhaber kan beställas separat.Tendern blir då fri för ljud och digitalisering.

Jag kommer att ta fram som separat detalj skorsten med "smålandstratt" Finns det andra detaljer som kan tas fram speciellt för olika modeller! Lokskyltar och dekaler får i princip alla individer kommer att ingå
Lokhjulen blir framtagna speciellt för denna sats, i RP25 code 88, med kvartrad axel. Hög kvalite och smäckert utseende utlovas!

Etssats med inbyggd hytt och tender kommer att finnas separat.

Jag tror att det generarer mer intresse om det kan byggas flera varianter!!!

Utförlig bygganvisning kommer att finnas (samma typ som till BJ C3 52). Vill du se hur denna ser ut går det bra att sända ett mail.

Mycket arbete återstår, leverans beräknas till julen 2009. Jag kommer inte att forcera detta arbete, det får ta den tid det tar, och i den takt min hälsa orkar. Men det skall bli ett lok som är utprovat och som verkligen fungerar trots att det ör en utmaning att göra detta lok.

Jag behöver nu hjälp!
1. Ritningar
2. Foton
3. Ideer om tillvalsdetaljer
4. Info om detaljskillnader (exempelvis vad gäller detaljskillnader mellan idivider som i tråden ovan om sotskåpsluckor)

Jag har fått många intresseanmälningar, och många specificerar inte vilken variant som önskas.
Till de som lämnar fast beställning nu, garanterar jag priset 3300 kr. Ingen förskottsbetalning!
I beställningen måste anges:
1. Antal
2. Spårvidd ( 9, 10,5 eller 12 mm)
3. Variant (VGJ, SJ, SJ 1943)
4. Önskas etsplåten med inbyggd hytt/ tender
5. Övriga tillvalsdetaljer du önskar (med reservation för att jag kan ta fram dessa)

Hälsningar
Göran Nilsson
Skriv svar