Ånglok HO till skogsbana
Ånglok HO till skogsbana
Skulle vilja "hitta" ett någorlunda svenskliknande ånglok till ett litet 600 mm spår. Har det funnits eller finns något (väl fungerande) att leta efter på marknaden? Eller är man hänvisad till självbygge och eventuella byggsatser?
Re: Ånglok HO till skogsbana
Har du tittat på Minitrains modell av loken vid Aspa bruk med flera http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... ors#p12634
Visserligen närmare skalla 00 (1:76) än H0 enligt hörsägen men det kanske inte gör så mycket.
/Olof
Visserligen närmare skalla 00 (1:76) än H0 enligt hörsägen men det kanske inte gör så mycket.
/Olof
Re: Ånglok HO till skogsbana
Det lutar åt ett O&K lok från Brimalm. Men på deras hemsida är det mycket knapphändig information. Det har väl "kommit ut"?. Är det en ren byggsats eller delvis förmonterad? Med (ljud)dekoder? Någon här har säkert köpt ett och kan lämna ett utlåtande och lite information om loket.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Ånglok HO till skogsbana
Tror att det är en byggsats. Jo den har kommit ut.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39
Re: Ånglok HO till skogsbana
Är du inte jättepetig med skalan finns en O&K-byggsats i 1:76 från Narrow Planet. Har byggt en själv och resultatet blir mycket bra om man lägger lite tid på att slipa den 3D-printade kåpan.
https://narrowplanet.myshopify.com/coll ... ts/npl-003
https://narrowplanet.myshopify.com/coll ... ts/npl-003
-
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18
Re: Ånglok HO till skogsbana
Jag har ett lok från Brimalm. Det är en ren mässingsbyggsats.
Mikat har byggt det i en tråd, vet inte på vilket forum.
Jigun
Mikat har byggt det i en tråd, vet inte på vilket forum.
Jigun
Re: Ånglok HO till skogsbana
Hej Göran!
Jag kan bara instämma i förslagen att köpa ett Minitrainslok antingen deras Emsforstyp (fyra axlar att plocka upp ström med) eller något av deras tvåaxliga lok, eller ett Minitrainschassi att sätta under en Narrow Planet kåpa.
Andreas Schönfelds Minintrainsmodeller är väldigt genomtänkta och välgjorda. Om jag har förstått det rätt provkör han även alla modeller innan de skickas ut. Brimalms O&K lok är en ganska stor maskin, har för mig att det är en 50 hästars variant. Det är en mycket fin modell men det är en byggsats och och torde kräva en viss händighet och vana från mässingsbyggen.
När det gäller Minitrains lite flexibla inställning till skalan, är det välavvägda kompromisser. Loken ser bra ut ända tills man ställer dem bredvid en helt skalenlig modell eller ritning av samma lok. Det som är mest uppenbart när skalan är fel är att modellernas höjd över taken blir fel. Nu var ju inte persontrafiken så stor på en timmerbana och timmervagnar har inga tak! Köper du en Mintrainspersonvagn så passar den in i förhållande till loken, det har Andreas sätt till.
Det skiljer 14% mellan skala 1:76 och 1:87. Spårviddsmässigt skiljer det 30% mellan det skalenliga 6,9 mm för 600 mm spårvidd i H0 och 9 mm. I praktiken är det ännu värre för hjulen är för breda vilket medför att ramverk och boggier blir ca 45% för breda. Men de är fortfarande väldig små och ganska smala och kommer att kunna ge ett väldigt skogsbaneaktigt intryck. Så vem bygger du för, dig själv och andra som ser en liten "skruttbana" eller för en Nisse Räknesticka som kommer med ett skjutmått och en miniräknare högsta hugg?
Vill man däremot bygga skalenliga modeller av rullande materiel kan man inte fuska med spårvidderna eller göra alltför stora skalakompromisser.
Med vänlig hälsning
Björn D
Jag kan bara instämma i förslagen att köpa ett Minitrainslok antingen deras Emsforstyp (fyra axlar att plocka upp ström med) eller något av deras tvåaxliga lok, eller ett Minitrainschassi att sätta under en Narrow Planet kåpa.
Andreas Schönfelds Minintrainsmodeller är väldigt genomtänkta och välgjorda. Om jag har förstått det rätt provkör han även alla modeller innan de skickas ut. Brimalms O&K lok är en ganska stor maskin, har för mig att det är en 50 hästars variant. Det är en mycket fin modell men det är en byggsats och och torde kräva en viss händighet och vana från mässingsbyggen.
När det gäller Minitrains lite flexibla inställning till skalan, är det välavvägda kompromisser. Loken ser bra ut ända tills man ställer dem bredvid en helt skalenlig modell eller ritning av samma lok. Det som är mest uppenbart när skalan är fel är att modellernas höjd över taken blir fel. Nu var ju inte persontrafiken så stor på en timmerbana och timmervagnar har inga tak! Köper du en Mintrainspersonvagn så passar den in i förhållande till loken, det har Andreas sätt till.
Det skiljer 14% mellan skala 1:76 och 1:87. Spårviddsmässigt skiljer det 30% mellan det skalenliga 6,9 mm för 600 mm spårvidd i H0 och 9 mm. I praktiken är det ännu värre för hjulen är för breda vilket medför att ramverk och boggier blir ca 45% för breda. Men de är fortfarande väldig små och ganska smala och kommer att kunna ge ett väldigt skogsbaneaktigt intryck. Så vem bygger du för, dig själv och andra som ser en liten "skruttbana" eller för en Nisse Räknesticka som kommer med ett skjutmått och en miniräknare högsta hugg?
Vill man däremot bygga skalenliga modeller av rullande materiel kan man inte fuska med spårvidderna eller göra alltför stora skalakompromisser.
Med vänlig hälsning
Björn D
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39
Re: Ånglok HO till skogsbana
Så här ser Narrow Planets O&K ut i färdigbyggt skick. Vagnarna är från Minitrains och har fått längre stolpar.
- Bilagor
-
- Narrow Planet O&K
- 2016-05-05 13.45.35.jpg (727.34 KiB) Visad 7153 gånger
Re: Ånglok HO till skogsbana
Om man kan tänka sig H0f så kommer Busch med ett Decauville ånglok av typ 3. Loket har de vanliga chassiet vilket innebär att det har bra gångegenskaper samt driftsäkert. Ha själv beställt två st. För er som kommer till Skövde så visar jag H0f med DCC och ljud samt en annan liten men viktig nyhet.
Ångloket
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html
Mats Dahlström
Ångloket
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html
Mats Dahlström