Österskärs station
Österskärs station
Bild ur bröderna Harlings samling (Österåkers Hembygds- och Fornminnesförening)
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Österskärs station
Fin bild, lite skillnad mot i hur det ser ut i dag.....
Hyggelig bilde!
Kan noen forklare hvordan signalet i bakgrunnen fungerer?
Ja, det är mer bebyggelse idag, men kom ihåg att Roslagsbanans Österskärsgren byggdes med samma syfte som Saltsjöbanan - att sälja tomter i strandnära lägen. Och där lyckades man - kommunens gräddhylla idag..f.gaard skrev:Fin bild, lite skillnad mot i hur det ser ut i dag.....
/ Lennart Elg
- Klas Blomberg
Det är en skivsignal, användes främst på slutstationer och stationer där olika linjer gick ihop.Hauk skrev:Hyggelig bilde!
När skivan är vänd så att den står tvärs mot spåret, synlig för föraren, så betyder det stopp utanför stationsgränsen. (första bilden)
När skivan står längsmed spåret, "osynlig" för föraren så betyder det klart för infart. (andra bilden)
Jag håller på att skriva en artikel om äldre svenska signaler, förhoppningsvis blir den färdig det här året....
Hej!
De som var med på årsmötet i Ohs och OBJ kunde studera en skivsignal live. Är dåligt bevandrad i vad som gäller signaler i största allmänhet. Men på svenska tvåfotabanor användes den för att indikera växlarnas läge på lastplatser, grusgropar m.m. De var då ofta mekaniskt kopplade till respektive växel. En dylik skivsignal finns på ÖSlJ:s till hamnspåret och tidigare vid Hjorthagen innan det monterades en T-semafor där. Jag har även för mig att det förekom en del skivsignaler på DONJ.
Mvh
Björn D
De som var med på årsmötet i Ohs och OBJ kunde studera en skivsignal live. Är dåligt bevandrad i vad som gäller signaler i största allmänhet. Men på svenska tvåfotabanor användes den för att indikera växlarnas läge på lastplatser, grusgropar m.m. De var då ofta mekaniskt kopplade till respektive växel. En dylik skivsignal finns på ÖSlJ:s till hamnspåret och tidigare vid Hjorthagen innan det monterades en T-semafor där. Jag har även för mig att det förekom en del skivsignaler på DONJ.
Mvh
Björn D