Koppelproblem

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
jschrader

Koppelproblem

Inlägg av jschrader »

Efter drygt tio ars paus har jag tagit up MJ hobbyn igen...

Jag är tysk men har bott i Sverige i sex ar och under den tiden började jag bygga en liten frilans anläggning efter svenska 891mm banor i 016,5 med ombygd Magic Train material.

Pa denna tiden hittade ja inga modell av svenska "Klemmingkoppel" sa da satt jag dit en rund buffert med tva kedjor som pa manga tyska och schweiziska banor. Tyckte da att det var kul att bygga en fungerande balansvagga för kedjorna.
IMG_1662.JPG
IMG_1662.JPG (86.91 KiB) Visad 3183 gånger
IMG_1663.JPG
IMG_1663.JPG (100.64 KiB) Visad 3183 gånger
Men ny tycker jag att det är pillrigt att koppla ihop vagnarna och de ser inte alls svenska ut - även om det är frilans. Sa vagnarna ska fa nya kopplingar men vilka?

Jag har läst om Erik Waldes klemmingkoppel och den ser snygg ut men var kan jag köpa den?

Och sen behöver jag fyra säkerhetskedjor per vagn - själva kedjan är inget problem men krokarna da? Finns de att köpa nagonstans, de enda jag hittade fanns hos batmodellbyggarna men jag tyckte de var för stora (5,5 mm langa t. ex. http://www.schiffsmodellbau-katalog.de/ ... Takelhaken). Jag skulle behöva omkring 50 styken - alldeles för lite för en hel etsplat...

Med vänlig hälsning
Jarmo
Användarens profilbild
Micke Brane

Re: Koppelproblem

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Du kan köpa Erik Waldes koppel via Rimbo Grande.
http://www.rimbogrande.se
Skriv ett mail till Göran.
Han hinner inte att uppdatera hemsidan.
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Fina byggen Jarmo!

Ska kolla md Goran pa Rimbo Grande om vi inte kan etsa upp losa satser med krokar med nagon kommande serieplat, de tar inte sa mycket plats. Som kedja passar PSC 48194.
jschrader

Inlägg av jschrader »

Tack för svaren!
Da blir det nog en beställning hos Rimbo Grande... Jag tänker ocksa testa Zamzoodledkoppeln (http://www.zamzoodled.co.uk/), den ser bra ut, även om den bara har hake pa ena sidan.

Angaende krokarna har jag börjad tänka att jag kanske far ihop en etsplat ända med olika smadelar (krokar, nitremsor, kanske en bänk etc.).
T.ex behöver jag dessa langa krokar för att halla ihop kedjorna pa N-Vagnar (vad heter de?). Jag hittade dem pa en av etsplatsritningarna pa din hemsida Tobias, skulle jag fa kopiera de om det blir en egen etsplat för mig? Du använder ju alltid 0,3mm plat - blir inte da t.ex krokar för tunna?
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Hor av dig (tobias att ljungz.com) sa kan du fa Coreldraw ritningar av 891 koppelkrokar och timmerkrokar. Jag tror 0,3 mm plat ar ganska lagom, det motsvarar ca 13 mm tjockt material - tror inte timmerkrokarna ar mycket tjockare an sa, men det ska erkannas att jag inte har matt!
Skriv svar