Jag tror Björn har rätt i "verktygslåda". Kika på bilderna från hytten på föregående sida, på den sista så ser man att det (mycket troligt) är ett hålrum längst ner på högra "kolboxen". Det är helt öppet inåt hytten och om man kikar på fotot ovan så ser det ut att sammanfalla väl med den lucka som sitter på sidan av kolboxen.
Tror man gjort ett smart utrymme för verktyg som kan nås både inifrån hytten så väl som via en lucka från utsidan. Då slipper lokpersonalen klättra in i hytten för att hämta verktygen om det ska fixas på utsidan...
Inte säker, men jag ser det som en välgrundad gissning...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Nja... Enligt en vanligtvis välunderrättad källa, som varit ute i lokstall och verkstäder på ÖSlJ idag, kommer man inte åt verktygen inifrån lokhytten. Kolboxen på den sida som verktygslådan sitter på på O&K har sitt "golv" en bit ovanför hyttgolvet. Men var det öppet till verktygslådan inne i hytten skulle man föra in kol som hamnar på förarhyttsgolvet in i verktygslådan när man skyfflar kol.
På Motalamaskinerna är ju verktygslådan placerad utanför hytten ovanpå ena sidotanken, så där når man inte heller verktygen inifrån hytten.
Sedan ägnade jag mig åt förtal när jag sade att verktygslådan bara innehöll skiftnycklar, det finns även ett antal fasta nycklar.
Sådärja, i går kväll gjordes den sista lödningen (jag löder inte vitmetall). Nu återstår "bara" allt det andra.
På det hela taget en trevlig byggsats där nästan allt går ihop utan att man behöver ändra på något, rekommenderas.
Det enda jag fick fixa under bygget var att kolboxarnas insidor saknades men det var enkelt att sätta dit en mässingsplåt. Bladfjädrarna under pannan vek jag på fel håll och fick inte ihop men eftersom jag ändå skall göra hyttinredning i 3D-print så gör jag ett par nya fjädrar på samma gång.
Tillfälligt ihopsatt, därav det framåtlutande "sport" utseendet.
_20160106_221929.JPG (607.27 KiB) Visad 6620 gånger
Nu är hela bygget grundat med "Phoenix Etch Primer". Har någon av er erfarenhet av etsande grundfärg?
Frågan är om jag målade för tjockt. Jag lade på så mycket färg att den täckte men sedan har jag läst på ett engelskt forum att tanken är att man målat med denna grundfärg skall grunda med ett lager vanlig grundfärg.
Det blir inget foto idag, delarna står på elementet för att torka i svagt förhöjd rumstemperatur. Lite lustigt är det i alla fall med färg som luktar syrligt.
Jag anände ofta etch primer vid billackering för sådär 35 år sedan. då gällde ett tunt lager på alla ytor som slipats ner till plåten, sedan grundfärg på. Den verksamma delen i primern är fosforsyra (känns det igen). Ett tips från England, vid vitmetallbygge; bada vitmetallen, efter rengöring, före målning, i lödvatten (för vitmetall = halva styrkan mot mässing), för att fosfatera ytan. Fosforsyra är lika användbart på gamla bilar, som vid modellbygge.
Nu luktar modellen nästan inte alls syrligt. Den får dock stå kvar på elementet ett litet tag till. Har under tiden roat mig med att rita på en eldstadslucka och panngavel med hjälp av Ola Dahlströms bilder och en ritning på O&K nr 5252 som Anders Östlund gjort. Tack till er båda.
Tack för byggerfarenheterna med badet i forsforsyran på vitmetall.
Efter ca 50 år i hobbyn finns det nya kunskaper som gör det värt att kliva upp ur sängen ytterligare en dag.
Bladfjäder med lite mer djup än de etsade som jag inte lyckades vika ihop rätt. Det tar sin tid att göra saker i 3D-utskrift också. Har lagt all byggtid denna helg på att rita pannans bakgavel och dessa fjädrar.
/Olof