Nasta projekt har paborjats, Falkenbergs Jarnvags boggigodsvagn No 18, SJ NNbp 320651. Det ar ett prototypbygge, sa det lar bli nagra bakslag langs vagen.
Manga konstruktionsideer kommer fran SRJ Co 26 bygget, samt FJ litt N. Tror jag rapporterat om bada dessa pa forumet, men hittar inte lankarna nu.
Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas). De etsade lagerboxlocken blev lite for stora och ska etsas om innan de lods pa plats.
Tvarbalken med trad for centrering av koppelkuliss:
En spännande och läcker vagn, riktigt lockande!! Kul med lite udda förebilder.
Det vanliga Walde-kopplet skall du skruva i plattan som syns i bilden? Hur stor rörlighet blir det i sidled? Kommer plattan att bara röra sig i sidled eller kommer den att "vippa"/vrida sig lite?
Riktigt, Waldekopplet skruvas till kulissen. Kulissen ror sig bara i sidled, ca +-4 mm. Waldes Co vagnar har samma princip, har ett foto fran ett extremtest med en kort N-vagn:
Mina tre Co vagnar har testats i alla mojliga kombinationer och det har gatt bra, dvs utslaget pa kulissen verkar racka till!
Tobias Ljung skrev:
Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas).
Härligt att se att de är omsatta till mässing. Det ser ut som det är en skarp och bra gjutning. Ska bli spännande att se hur de tar sig ut med lagerboxlock och målade.
Tobias Ljung skrev:
Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas). De etsade lagerboxlocken blev lite for stora och ska etsas om innan de lods pa plats.
Snygg boggi!
Men jeg forstår ikke helt hva du har gjort her. Hva mener du med en "3D gjutdel"?. Betyr det at du har fått en digital 3D-modell fra RG som egentlig er lagd for H0 og printet den i 0-skala?
I så fall, hvor er den printet og hvordan er den støpt?
Tobias Ljung skrev:
Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas). De etsade lagerboxlocken blev lite for stora och ska etsas om innan de lods pa plats.
Snygg boggi!
Men jeg forstår ikke helt hva du har gjort her. Hva mener du med en "3D gjutdel"?. Betyr det at du har fått en digital 3D-modell fra RG som egentlig er lagd for H0 og printet den i 0-skala?
I så fall, hvor er den printet og hvordan er den støpt?
Hej, vill egentligen inte "kapa" Tobias fina byggtråd så ska vi fortsätta diskussionen så får vi skapa ny tråd. Emellertid, jag är ansvarig för "mastern", och upprinnelsen till det är att jag köpte en Obp-byggsats av RG i H0n3, men med förbehållet att den saknade boggiegjutningarna. Skälet till det var att de gamla mastrarna inte längre gick att använda till nya gjutningar då de var för slitna. Min tanke var väl att hitta en amerikansk boggie tillräckligt lik för att kunna sätta under vagnen. Sen dök iden upp att man kunde göra en master i form av 3D-printad del och jag modellerade upp boggien. Mastrarna printades av Shapeways i FUD-material. RG och jag diskuterade då att man skulle kunna göra en uppförstoring inför en modell i nollan, och så blev det. Själva mässingsgjutningen är nog en vanlig lost-wax, och av det skälet gjordes mastrarna i 106% av den tilltänkta skalan.
DSC_0707_20.jpg (71.76 KiB) Visad 9595 gånger
Mastrar i H0 och nollan tillsammans med en original gjutdel.
Takk for oppklarende svar!
Bildet av H0-masteren viser vel en gang for alle at 3D-printing har nådd en kvalitet som burde gjøre selv de mest kresne fornøyd. Spesiellt teksten på akselbokslokkene er imponerende.
Hej, vill egentligen inte "kapa" Tobias fina byggtråd så ska vi fortsätta diskussionen så får vi skapa ny tråd. Emellertid, jag är ansvarig för "mastern",
Kapa garna mera Johan : ) Tackar for arbetet! Kul med 3D mojligheterna nu for tiden, och att det kan anvandas for flera skalor. Har du funderat pa Z4p "sporten" ocksa...?