Inspirerad av Hauks kisvagn så har jag ritat en ritning och låtit etsa en plåt av DONJs virkesvagn, den 1911 förlängda av första serien. Vagnen är speciellt bra då den kan byggas i minst 6 varianter, timmerbankar, flak och med kolhäck. Bromsad och obromsad. Modellen är tagen dels från Jan Olov Svenssons bok "DONJ en beskrivning av den rullande materielen och dels så finns nr 25 kvar i Jädraås.
Och i måndags kom den från Skottland (PPDLtd.com) så här har nitats.

Först prövade jag med mässingtråd som lödes fast och klipptes av i lämlig längd vilket blev sådär. Koppartråd från en ellkabel sisådär runt 0,5mm i diameter prövdes sen och det blev bättre. I rätt längd ca. 1,5 mm så det fyller nittången lagom.

Ett första procedurprov

Tången är hemgjord av en billig och därmed bearbetbar tång från Biltema.
Först så gavs leden några körnarslag vilket förbättrade precisionen och sen borrades ett 1mm hål genom skänklarna.
Urfräsningar i skänklarna är något djupare än plåtvikningarnas djup.
Sen svarvades nitsäten av automatstål vilket snart visade sig för mjukt och hela sätet kantrade efter ett antal nitar.
Det blev bättre när de gjordes av utslitna skruvbits från en billig sortimentsats. De håller formen efter mer än 150 nitningar och kommer troligen att hålla mkt längre än så. Så svenskt snabbstål är hårdare än japanskt vilket i sin tur är hårdare än koppartråd.
Det är ungefär 200 nitar i grunchassiet men det gick att göra på mindre än en veckas kvällsjobb inkl. metodutveckling.
Hälsar Lars H
Roco ska bli pappa!