Bade plat och trädörr är med i byggsatsen. Likasa finns alternativa ventilationsgaller. Man kan alltsa bygga vagnen i orginalskick om man vill, endast gavelfönstret (som skymtar pa tillverkarbilden) maste tas upp separat.
Jag har valt att bygga en mer generisk finka, inte strikt efter förebilden, därav trädörren och större ventilationsgaller.
Byggsatsen är för övrigt mycket trevlig. Jag har även F-vagnen och kommer nog att beställa fler G-finkor! Kul att kunna bygga dem i lite olika utföranden. Funderar även pa en tjänstevagn: Vet nagon när SJ började mala sina tjänstevagnar graa?
Takläggningen är avklarad. Nu aterstar lite detaljer som handtag och bromsslangar. Apropa bromsslangar, dessa far inte plats innanför U-balkarna. Var det sa pa förebilden ocksa? Om bromsslangen sitter utanför U-balkarna, maste själva slangen vara längre för att räcka till isafall?
Vagnen är nu mässingsklar (eller snarare nysilverklar). Har inte bestämt mig om jag ska använda dubbla fotsteg (som leveransfotot) eller enkla. Jag har en känsla av att de flesta vagnar fick enkla fotsteg med tiden, nagon som vet? Jag bygger 30-50 tal sa den har vagnen bör ha upplevt ett antal revisioner.