JGJ Co

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Östlund
Inlägg: 664
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: JGJ Co

Inlägg av Anders Östlund »

Nu hittade jag en sida två med lite av den info jag frågade efter... Men jag pressar på, har någon en bild på hur lamporna ser ut i detalj...? Hur användes signaleringen, rött är klassiskt men vad var tanken med det gröna? Visade det något annat som t.ex. att vagnen var fullsatt?

EDIT: och mitt inlägg hamnade på sidan 3... ;)

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: JGJ Co

Inlägg av Klas Blomberg »

Är det nåt i stil med rutan i gaveln på den här vagnen?
I så fall har jag nog en analog bild hemma som jag skulle kunna scanna

Museums Eisenbahn Bruchhausen-Vilsen
Anders Östlund
Inlägg: 664
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: JGJ Co

Inlägg av Anders Östlund »

Tack, men nej, inte riktigt samma...

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: JGJ Co

Inlägg av Jonas Andersson »

Till att börja med är det egentligen fel att kalla det slutsignal, som jag råkade göra här ovan. Anordningen var till för extratågssignalering, som fanns kvar vid EJ fram till 1936 års SÄO. Slutsignalerna å sin sida placerades i sedvanliga hållare på sidan av vagnen. Extratågssignaleringen skedde med olika färg beroende på om ett efterföljande extratåg skulle gå i samma riktning, motsatt riktning eller om det inte skulle gå något extratåg alls.

Utförandet på anordningen är en stor gjuten rektangulär rödgodsarmatur som tar upp större delen av utrymmet över det mindre fönstret. Den syns rätt så tydligt på den ovanstående leveransbilden av MJ Co 1. Den har en lins i mitten, samt under linsen två hål där man med hjälp av tre- eller fyrkantnyckel (minns inte vilket) kan svänga fram ett rött eller grönt glas mellan linsen och fotogenbrännaren, beroende på vad man önskade signalera i extratågsväg.
Tobias Ljung
Inlägg: 729
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Efter en liten tornrosasomn har nu JGJ Co vagnen kommit tillbaka upp pa byggbordet. Den forsta prototypen, dar midjelister och annat skulle lodas, blev for svar att fa snyggt. Detta i forsta hand eftersom aven sma mangder lodrester ar svara att dolja nar dekalerna ska pa plats. Jag har alltsa tankt bygga vagnen i nara leveransutforande med gula linjer pa sidorna, samt fotogenbelysning.

Nya konceptet gar ut pa att sidorna limmas pa plats, med minimal lodning av handracken.
Bild
Bild

Vagnen tar upp ca 1,5 A3. Det finns alltsa lite plats over. Funderar pa en re-run av bla NAEJ NN och I, samt losa boggier. Hor av er om ni ar intresserade, sa att jag kan bedomma laget!
Hauk
Inlägg: 961
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: JGJ Co

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:
Nya konceptet gar ut pa att sidorna limmas pa plats, med minimal lodning av handracken.
Interessant. Hva slags lim planleger du å bruke?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 657
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: JGJ Co

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigt värre.
Är innerväggarna från Schweiz?
Så mycket hål, vad blir vikten jämfört med MJ Co1?
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 729
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Micke, tycker mer det liknar en sound-bar, Schweizerostar har val anda runda hal? Vagnen blir lattare an MJ diton, men pa viss bekostnad av detaljer och mer svarmalad...

Har nu epoxylimmat sidorna och lott dit lite detaljer.
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 729
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

En JGJ Co vagn till i vardande, nummer 11 denna gang. Byggsats fran Kai Nilsson. Har forebilden en vacker sommardag i Mariefred:
Bild

Ibland borjar man i "fel" ande. Jag grubblade ett tag pa hur takinfastningen skulle ga till. Forsokte darfor att omvandla torpedventilerna till fastskruvar. Det tog ett par forsok, men till slut gick det att borra hal rakt igenom och ganga in en M1,4 skruv:
Bild

Darefter tillbaka till ordningen. Har har dropplisterna kommit pa plats:
Bild

Sa har ser den ihopvikta och lodda korgen ut. Mellanvaggen har ett urtag for innerbelysning.
Bild

Vagnen ska som synes fa gasbelysning. Har blandare, gasavstangningskran och lampkupor jamte torpedventilerna.
Bild
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 657
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: JGJ Co

Inlägg av Micke Brane »

Tjusiga byggen Tobias.
Ser att du är flitig vid byggbordet med rullande
Behöver du bilderna jag har på JGJ 11?
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar