40 hkr O&K lok - i OO9

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av Daniel Bergqvist »

lenelg skrev:Hyttsidorna och pannan behöver våtslipas lite, ....
Undertecknad hade syslöjd istället för träslöjd i skolan. Det var mycket roligare att köra rally med symaskinen än att försöka slipa en träkloss med slippapper. Jag skämtar inte, plattan i botten var det som gällde!

Men det gör att mina kunskaper i slipning är något bristfälliga. Vad är fördelen med våtslipning framför torrslipning? Och hur gör man rent praktiskt, blöter ett vanligt slippapper i vatten?

Med vänlig hälsning
Daniel
lenelg

Inlägg av lenelg »

Våtslipning används vid finslipning av t ex lackade ytor, plastbåtar etc. Du måste ha speciella - och dyrare - våtslippapper (Wet & Dry på engelska), men när du kommer ned till 600- eller 800-grovlek hittar du nog bara såna papper. Genom att slipa med ett vått papper - och skölja av det ofta - så hindrar man att papperet sätts igen av slippartiklar. Tror att vattnet smörjer också, resultatet blir i alla fall finare. Testa att slipa samma material med papperet vått resp. torrt så ser du vad jag menar!
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
jameshilton

Inlägg av jameshilton »

lenelg skrev:
kit_content.jpg
Detta är vad som fanns i paketet: 3D-printat lok, div. detaljer etsade i nysilverplåt och ett par printade detaljer. De små printade detaljerna är injektorer och ångregulator. Sotskåpsluckan gömmer sig än så länge under hytten där den är printad. Loket behöver underrede från Minitrains Krauss-lok (deras "Koppel" passar inte).
För den som undrar över storleken i OO9, så är lokets l.ö.a. (utan koppel..) 48 mm, hytten är 21,5 mm bred och hyttsidan 24,5 mm hög. Dörröppningen (får man säga så om ett lok?) är 22 mm hög.

Hyttsidorna och pannan behöver våtslipas lite, men ränderna efter printningen syns betydligt mer i mitt foto än i verkligheten. Jag kan inte se dem med blotta ögat, åtminstone inte före grundmålning. Pannan är ihålig, och kan fyllas med vikt genom hytten (nån som vet var man hittar "Liquid Lead" eller liknande?). Montering av koppel kan bli en liten utmaning, det finns inga förberedda fästen.
That's a wonderful photo of your '20hp' kit - I look forward to seeing what you produce from it, please share them with us (at Narrow Planet) as we hope to include some photos in a future newsletter :)
jameshilton

Inlägg av jameshilton »

ANNOUNCEMENT:

Hello everyone - a note to give you lot a little warning, the limited edition 'variants' will cease to be available at the end of this month so if you're desperate for a specific body style over the standard 40hp kit please place an order in the next few weeks to orders@narrowplanet.co.uk

Just a reminder we have:
NPL-003a 'Eigiau'
30hp locomotive which worked at Penrhyn quarry, now preserved on the Bredgar and Wormshill Railway. Prototype specific details include no sand dome, bracing on rear of cab, cab handrail holes and front buffer beam.
NPL-003b 'P.C. Allen'
20hp locomotive, as preserved on the Leighton Buzzard Light Railway. Prototype specific details include closed cab with bracing as per prototype to represent removable cab panels. Smaller steam dome.
NPL-003c 'Utrillas'
30hp locomotive as preserved at the West Lancashire Light Railway, previously used in Spain and similar to locomotives used in Sweden. Prototype specific details include longer tanks, shorter dome, different steam valve on dome, larger sand dome, rear bracing on cab and cab handrail holes.
Skriv svar