Hon3/H0 - Treskenspår?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

Hon3/H0 - Treskenspår?

Inlägg av Lasse M »

Shinoharas 3-skenspår innehåller ju inte växlar där enbart smalspåret viker av i någon av växelvägarna. Någon som vet om det finns någon tillverkare av H0n3/H0 växlar där det inte är 3-skenspår i båda växelvägarna?
Jan Frelin

Re: Hon3/H0 - Treskenspår?

Inlägg av Jan Frelin »

Tror Shinohara är ensamma om treskenspår H0/H0n3 över huvud taget.
Användarens profilbild
Graffen

Inlägg av Graffen »

Railway engineering gör på beställning. Väldigt prisvärt!
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Olof

Inlägg av Olof »

Om smalspåret skall vika i väg åt "rätt" håll kan det inte vara så svårt att bygga om en smalspårsväxel till treskensspår. Förlängda sliprar och en extra räl. Eller...

/Olof
Daniel Bergqvist

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Ta en Shinohara 3-skensspårsväxel och ta bort den yttre kurvrälen för normalspåret. Kapa tungrälen och byt ut mot en vanlig räl. Se bifogad bild. Observera att jag inte har gjort operationen själv, men jag skulle ha övervägt att göra så för att få en växel med enbart smalspåret. Smalspåret är inte inritat på skissen för den som undrar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Växelbygge_smalspårsfrämjandet.png
Växelbygge_smalspårsfrämjandet.png (29.32 KiB) Visad 3930 gånger
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har handlat av Railway Engineering också, och håller med om att det var väldigt prisvärt, riktigt bra kvalitet. Men det tog rätt lång tid att få leverans den gången.
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Tanken på att bygga om Shinoharas H0n3/H0 växlar har jag skissat så smått på och kom också fram till att det var fullt möjligt. Men det är några stycken jag behöver och det varierar på dom flesta av växlarna vilken av växelvägarna som ska modifieras. Plus att beroende på vilket håll växeln är vänd så skiftar också var i växeln den gemensamma rälen ligger. Det är fullt möjligt att modifiera växlarna på detta sätt, men en hel del pill med växeltungor m.m som ska bort så kan jag undvika det så slipper jag gärna. Det är även den klassiska tidsbristen som spelar in.

Railway Engineering lät intressant, ska ta och kolla upp dom, tack för tipset.
Användarens profilbild
Graffen

Inlägg av Graffen »

Ja, Railway engineering är bra. Det kan ta tid, men om man betänker att firman är belägen mitt ute i "Nowhere USA", och drivs med solpaneler.... Då är man klart nöjd med att delarna hittar över atlanten.
:mrgreen:
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Skriv svar