Tanken är att trafikera SkJ enligt det system med slumpvis dragna vagnsfotografier som Hans Svensson beskriver i Allt om Modelltåg 6 (s. 49): ett tåg sätts samman på en fummelstation (här = dolda utfartskurvan eller lös bräda), vagnar ställs ut på banan, man drar ett antal kort och placerar slumpvis på banan. Så är det bara att köra fram tåget till station och växla rätt vagnarna. När det är klart avgår det nya godståget igen. Det är i varje fall speltanken med banan och dess spårplan:
I ett mer förebildstroget trafikflöde tänker jag mig att SkJ ingår i en länk av sjö- och landtransporter, såsom Kroppabanan gjorde på sin tid. Pråmar med vagnar lastade med malm från gruvområden runt sjön och annat från andra håll ankommer hamnen. Vagnarna ska där kunna köras från pråmarna upp på spåret. Annat gods lastas om mha kranen. En tanke är också att ha en timmerelevator till vänster i denna bild:
På platsen finns också en liten gruvlave med malmficka. Den tänkta motstationen är ett järnbruk, där malmen förädlas till diverse produkter. Där är också tänkt att finnas ett sågverk. I framtidsplanerna ingår alltså att bygga denna motstation (170 x 50 cm), också den upplagd som ett rangerspel men med annorlunda spårplan, dock fortfarande enkel:
(Det lilla spåret till vänster är ett inkommande smalspår från sågen.)
De båda stationerna kan då knytas samman och rangerspelet kan ske som ett utbyte mellan dem - en utvecklad variant av kortspelet, alltså. Vore intressant att se hur det skulle kunna fungera.
Surbrunnar och andra brunnsanläggningar var vanliga för ca 100 år sen. I Bergslagen finns ju ännu olika källor för mineralvatten, så min tanke var att längs linjen ha ett stickspår som betjänar ett sådant "ur-spa". Det skulle också motivera personvagnarna på ett kul sätt. Om det går att placera in två rangerspel med en tillräckligt lång mellanliggande linje, så skulle även ett stickspår till ett litet grustag bli ett inslag. Där kunde Westernvagnarna stå:
Så, SkJ är alltså både en fiktiv spelplan och en sannolik tolkning av en verklighet från Värmlands Bergslag. Detaljerna stämmer inte, men det är heller inte meningen. Meningen är att ha kul.