Tobias Ljung skrev:
Det här blir verkligen jättefint! En san här anläggning är vad jag drömmer om. Riktiga stationer och sträckor, men ända smaskaligt. Fina vyer samtidigt som man kan zooma in pa detaljer. Snyggt jobbat!
Just en san här flygbild paminner mig om ett uppslag i AoH (tror jag, eller var det Modelltag?) för länge sedan med en vy över Nora lokstation, starkt kryddad med skrot och detaljer. Kan kanske tjäna som inspiration för kommande detaljering.
Är bada Z4p fran Rimbo Grande? Z4p i multipel är nagot jag är svag för. Skulle själv vilja bygga en andra lokomotor, men det finns ju sa manga andra hyllvärmare som borde fixas först...annars finns det inte ens en gang tillräckligt med vagnar för att motivera en dubbel.
Tack Tobias!
Lokstationer har något visst och jag har många minnen från Falköpings lokstation. Som 14-åring pryade jag där och efter de två veckorna så hade jag "fritt tillträde" till lokstallarna och omgivningarna; jag kände ju alla gubbarna så det blev en hel del besök där och kanske är det lite av den känslan jag upplevde i samband med besöken som jag försöker återskapa genom att bygga lokstationen i Rödesund.
Det finns några oförglömliga reportage om lokstationer och just flygbilden över Nora (som fanns med i modelltåg 94) ger mycket intressant information, även om Noras lokstation är bra mycket större än Rödesunds. I AoH nr 1,2 och 3 1971 skrev Bo Holmgren en artikelserie om just lokstaioner och hur man skapar dem i modell. Det är först nu, nästan 40 år senare som det änligen blir av (apropå fenomenet att det kommer saker emellan...).
De båda Z4:orna har lite olika ursprung. Den högra är en tidig Hobby-Tekniketsning där det mesta fick filas och skapas från scratch (lokomotorn byggdes någon gång i slutet av 1980-talet och syns på bild i modelltåg -93 i reportaget om Grepen). Jag tycker att den står sig hyfsat i konkurrens med den andra som är en Rimbo Grandeprodukt. Visst är detaljer distinktare och framförallt fler på RG:s men som sagt, det är kul att ha två!
/Göran T