Ännu ett fullmatat nummer i brevlådan, tack till redaktören och artikelförfattare!
Trevligt att se att Tobias Ljung bygger Hamra som hon ska se ut, med den karaktäristiska fyrkantiga sanddomen och inte den "potta" hon begåvades med vid revision på ÖSlJ ;^)
Smalspårigt 126!
Smalspårigt 126!
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Smalspårigt 126 - Brandtunna
Jag gillade också numret men en sak förstår jag inte: Hur används en brandtunna? Det såg inte ut som att man kunde bara stjälpa den över en brandhärd.
/Olof
/Olof
Re: Smalspårigt 126 - Brandtunna
Troligen hink för distribution eller doppa grankvistruskor i vattnet. Vi har sådan brandtunnor (tyvärr modern plast) på Böda Skogsjvg. De skall stå strategiskt längs spåret vid ånglokskörningar. Tar det eld, så skall man kunna hämta vatten eller väta en ruska och förhoppningsvis hålla ner elden till brandkåren anländer. Fast, ett par vattenkannor med spridare för att fylla på, kanske vore bättre att ha med.Olof skrev:Jag gillade också numret men en sak förstår jag inte: Hur används en brandtunna? Det såg inte ut som att man kunde bara stjälpa den över en brandhärd.
Re: Smalspårigt 126!
Hej!
Efter att ha haft en chans att läsa i helgen, så sällar jag mig till hyllningskören! Trevligt och välmatat nummer! För en Blekingebo var det speciellt roligt att läsa om bygget av den Norska BKB-vagnen! Tobias Ljung fortsätter att imponera med sina fina byggen och redaktörens egna prov av M-Play moduler ger mersmak. Små lokstationer är trevliga miljöer, och med M-Play så verkar de första stegen i modulbygget ha blivit avsevärt lättare!
Vad det gäller brandtunnan så vill jag minnas att jag på någon museibana (JTJ ?) har sett brandtunnor med långa eneruskor i. Bortåt tre meter långa och med grenarna och barren kvar den sista halvmetern i toppen, i övrigt skalade. Ruskorna behöver vara våta så att den röde hanen inte bränner upp barren, för då finns det inte mycket att slå ner elden med. Ruskorna doppas alltså i tunnan och sedan slår man med ruskan i det brinnande gräset för att bekämpa elden om jag inte har uppfattat allt fel...
MVH / Per N
Efter att ha haft en chans att läsa i helgen, så sällar jag mig till hyllningskören! Trevligt och välmatat nummer! För en Blekingebo var det speciellt roligt att läsa om bygget av den Norska BKB-vagnen! Tobias Ljung fortsätter att imponera med sina fina byggen och redaktörens egna prov av M-Play moduler ger mersmak. Små lokstationer är trevliga miljöer, och med M-Play så verkar de första stegen i modulbygget ha blivit avsevärt lättare!
Vad det gäller brandtunnan så vill jag minnas att jag på någon museibana (JTJ ?) har sett brandtunnor med långa eneruskor i. Bortåt tre meter långa och med grenarna och barren kvar den sista halvmetern i toppen, i övrigt skalade. Ruskorna behöver vara våta så att den röde hanen inte bränner upp barren, för då finns det inte mycket att slå ner elden med. Ruskorna doppas alltså i tunnan och sedan slår man med ruskan i det brinnande gräset för att bekämpa elden om jag inte har uppfattat allt fel...
MVH / Per N