Minitrains feldtbahnlok är årets lok i Sverige som öppnar för smalspårsrallande på alla kontinenter. Jag har svårt att tro att det är sant.
1. Äntligen ett svenskt smalsspårslok av en storserietillverkare i god kvalité och vad vi kan förvänta oss rimligt pris.
2. Feldtbahnloket är ett av världens mest spridda lok. Jag misstänker att det har varit mer spritt än någon annan loktyp i de mest skilda förhållanden än något annat lok. Under alla omständigheter öppnas mycket stora möjligheter att hitta förebilder på ställen man knappast tror att det är sant att det gått järnväg till i de mest skiftande miljöer.
3. Att loket är del av ett mycket brett sortiment med andra lok och vagnar tillverkade av en firma som eftersträvar ett fullt sortiment bådar mycket gott för framtida smalspårsrallande. Vi må tycka att en hel del av modellerna saknar förebilder. Men de saknar inte förmågan att tilltala fantasin och kan fungera som den ingång till modellrallande som i hög grad saknas för andra spårvidder idag. Inte minst i tider av compact living är smalspårsrallande attraktivt, särskilt om det kan som i detta fall vara led i att få både persontrafik och varierad godstrafik på järnvägen.
Tyvärr har jag inte tid just nu att ge en mer systematisk lista över de feldtbahnförebilder som finns i världen. Men några smakprov för att locka har jag, vad sägs om sydafrikansk landsbygd? Eller det som till min stora förvåning inte fanns med i de normalt mycket grundliga tyska förteckningar över var tysktillverkade lok finns i världen: Ohridbanan på Balkan. Vackrare plats är svårt att föreställa sig. En gammal romersk stad bland de stekheta Balkanbergen med Ohridsjön och dess siktdjup på 31 meter glänsande vid sina fötter, en sjö där det kyrilliska alfabetet uppfanns i ett av de typiska ortodoxa klostren vid sjöns stränder som har Albanien på ena sidan och Makedonien på den andra.
http://www.freewebs.com/600mm/index.htm
Tilläggas kan att Vilda västern loket mycket väl kan ses som förebildsenligt i stora delar av Latinamerika opch på hela världens tropiköar vilket också gäller de fyra olika personvagnarna.