900mm Industribane skalavalg???

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
EFP&CO

900mm Industribane skalavalg???

Inlägg av EFP&CO »

Hei!
Tror ikke jeg skal forsøke på svensk,?
Siden dette er mitt første inlegg på dette forum, får jeg presentere meg; nær 60, det merkes ved at lokal historie har blitt interresant. Sauda, ei lita vestlandsbygd har tung-industri: Smelteverket EFP&Co Ltd der jeg er ansatt, hadde ca. 8 km normalspor med et treaksla norsk lok, 4stk. 2-aksla amerikanske saddletank og 5 stk britiske Fowler Diesel også 2-aksla.
Under krigen byggde tyskerne 2,4km 900mm smalsporbane til Nordags aluminiumoksyd-fabrikk i Saudasjoen. Banen ble byggd delvis ut i sjøen, og blei trafikert av 2stk Budich 2-aksla damplok 150 hk.
De trakk flatvogner med kybler med glødende bauxitt.
Sist uke traff jeg krankjøreren som lossa bauxitten, 86 år nå. Har originaltegn.(kopi) av banen++
Fra dette forum fant jeg Rimbo Grande, og har tenkt H0n3, har kjopt inn et par H0e lok men er i tvil om driftsikkerheten på disse små loka,+ de er 3-akslar, og må bygges om.
Magic Train sitt Stainz 2 er svært likt Budich, og har sikkert bedre kjøregenskaper.Er dette 0e30?
Langs banen er det veg, ( Faller Cars?) og små hus. Problemet med 0-skala er de svære industribygningene i begge ender av banen; f.eks. 2stk bygn. a 3m på Nordag! EFP er enda større.
Som om ikke dette er nok, driver mine tog-kompisar i skala G!!
Hva skal jeg velge??
Takk for et flott forum, for trange spor! Fortsatt god Påske! Helsing Oddvar
Olof

Re: 900mm Industribane skalavalg???

Inlägg av Olof »

Hei Oddvar!
Tror ikke jeg skal forsøke på norsk :-)

Välkommen till vårt forum. Jag kan inte råda Dig i Ditt val men jag skall försöka reda ut oklarheten kring 0-16,5.

Fleischman MagicTrain är skala Noll på H0 spår. Det finns många namn på den kombinationen. National Model Railroad Association (NMRA) i USA har i sina standarder kallat det för 0n30 men jag har också sett benämningen 0n21/2 (1/2 -> en halv). I NEM (Normen europäischer Modellbahnen) kallas samma kombination 0e. Personligen brukar jag använda 0-16,5 för att undvika förvirring.

/Olof
lenelg

Re: 900mm Industribane skalavalg - och Magic Train

Inlägg av lenelg »

Utöver förvirringen om Oe, On30, On2 1/2, O16,5 så kan skala O betyda olika saker:
1/48 i USA (1/4" = 1')
1/45 i Tyskland
1/43 i England (7mm = 1').

Fleschmann har nyss bytt ägare. Det brukar betyda att man se över sortimentet, och Magic Train har länge behandlats styvmoderligt av Fleischmann. Så endera lägger nye ägaren ned, eller också sneglar han på Bachmanns framgångar och satsar hårdare. Har Anders Östlund hört några signaler ?

/Lennart Elg
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
EFP&CO

Inlägg av EFP&CO »

Takk for svar Olof og Lennart!
Bør vel gå for den skala som det er mest utstyr ,folk ol. til? Ellers så blir vel 1:48 det som blir nærmest 900mm spor?
Legger en link til seksjon: http://i273.photobucket.com/albums/jj20 ... 010010.jpg
+bilde samme sted http://i273.photobucket.com/albums/jj20 ... lekter.jpg

har tenkt H0n3 med 60cm bredde på seksjoner, men skal eg opp i 0n30 blir det å snu platene slik at lengde blir 60cm og bredd 120cm.
Er det å anbefale å komprimere modellen? spesiellt i bredden?
mvh Oddvar
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

EFP&CO skrev: Takk for svar Olof og Lennart!
Bør vel gå for den skala som det er mest utstyr ,folk ol. til? Ellers så blir vel 1:48 det som blir nærmest 900mm spor?
Legger en link til seksjon: http://i273.photobucket.com/albums/jj20 ... 010010.jpg
+bilde samme sted http://i273.photobucket.com/albums/jj20 ... lekter.jpg

har tenkt H0n3 med 60cm bredde på seksjoner, men skal eg opp i 0n30 blir det å snu platene slik at lengde blir 60cm og bredd 120cm.
Er det å anbefale å komprimere modellen? spesiellt i bredden?
mvh Oddvar

Selv har jeg satset på 1/45 siden det er mange dyktige svenske smalsporsbyggere som satser på denne skalaen. Benytter litt deler fra Erik Walde, og disse er 1/45.

Siden 1/45 ligger midt i mellom 1/43,5 og 1/48 tillater jeg meg å kjøpe detaljer fra alle skalaer. Trikset er å ikke plassere ting i 1/43,5 og 1/48 for nære hverandre. 1/45 er nære nok til at jeg ikke er redde fo å plassere det sammen med ting i de andre skalaene.

Jeg ville absolutt komprimert modellen! Og 120 cm dybde på anlegget er veldig mye. Tror det kunne være en idé å skisse litt friere på sporplanen, ikke bare ta utsnitt direkte fra kartet.
Begynn med å plukke ut de elementene/scenene du gjerne vil ha med på banen. Feks broer, bygninger, landskapsutsnitt osv. Lag gjerne noen enkle testmodeller i papp for å få en følelse med hvor mye plasse tingene tar.

Tror du fort vil finne ut at du også i 0-skala kan få plass til mye på en bane med 60 cm. bredde!

Ser fram til flere bilder av ditt prosjekt!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: Selv har jeg satset på 1/45 siden det er mange dyktige svenske smalsporsbyggere som satser på denne skalaen. Benytter litt deler fra Erik Walde, og disse er 1/45.

Siden 1/45 ligger midt i mellom 1/43,5 og 1/48 tillater jeg meg å kjøpe detaljer fra alle skalaer. Trikset er å ikke plassere ting i 1/43,5 og 1/48 for nære hverandre. 1/45 er nære nok til at jeg ikke er redde fo å plassere det sammen med ting i de andre skalaene.

Jag gör likadant. För att kompletera Leifs genomgång av skalorna så är 1/45 standard i Sverige eftersom GMJS och JS valde denna skala när de drog igång.

Om vi går tillbaka till Din ursprungliga fråga så tycker jag Du skall fundera på vad Du vill avbilda, fordon eller järnväg. Ju större skala desto mer fokus på fordon.

Ditt resonemang om storleken och husen tyder på att Du har mer fokus på järnvägen. I så fall tycker jag Du skall välja H0 eller kanske en ännu mindre skala.

/Olof

/Olof
EFP&CO

Inlägg av EFP&CO »

Takker Håvar og Olof! Jeg er nok mest fokusert på banen ja, at den skal være godt gjenkjennelig for folk, og derfor har jeg heile tida sett H0 som eneste løsning, -men ønsket en større skala. Det er neppe plass til svinghjul i et så lite H0e damplok, og hva med strømopptak med 2 aksler? , - da blir det lite tilfredstillende kjøreegenskaper? På Nordag-anlegget var det faktisk litt penser :
http://i273.photobucket.com/albums/jj20 ... 010028.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj20 ... 010027.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj20 ... rdag-1.jpg

Det var først da jeg stod med 2 små tre-aksla H0e lok i handa, at jeg så problemet, og derfor ser jeg skala 0, -og da helst 0e30? som eneste mulige. Det er jo griseflaks at Magic Train har laga Stainz 2 som er det loket som er nærmest originalen, uansett skala. Jeg har Breslau sin flotte tegning av Budich, i 1:22,5. Så får jeg lodde litt messing og lage 4-aksla flatvogn med 3-4 små "kybler" med "glødende Alumina" i.

Takk for oppmuntring og nyttige tips. Skal prøve å trekke sammen noe, men det blir ikke lett... vh Oddvar
Skriv svar