Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Wow!! Jag lyfter min slitna Stetson i pur beundran!!!
Underbart snyggt!!
Underbart snyggt!!
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Får bara hålla med om att du gjort ett härligt bygge och man får ju lust att även prova båtbyggeri./ Tomas
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Jag hänger med i hyllningskören!
Och lyckliga jag som får se skönheten live på söndag! =)
/Mika
Och lyckliga jag som får se skönheten live på söndag! =)
/Mika
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Jättesnyggt Göran! Och fint ljus.
Det är kul med båtar, funderar själv på några stycken.
Säg till om du lägger till vid Stadsholmen någon gång.
//
Peter
Det är kul med båtar, funderar själv på några stycken.
Säg till om du lägger till vid Stadsholmen någon gång.
//
Peter
- Micke Brane
- Inlägg: 657
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Hej
Kanonsnyggt bygge.
Men jag undrar vem av passagerarna som fått upp ångtrycket då det inte finns någon personal ännu (rök ur skorsten;-)
Nu måste jag gå till byggbordet……
//Micke
Kanonsnyggt bygge.
Men jag undrar vem av passagerarna som fått upp ångtrycket då det inte finns någon personal ännu (rök ur skorsten;-)
Nu måste jag gå till byggbordet……
//Micke
En förvirrad återfalls rallare
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Micke Brane skrev: Hej
Kanonsnyggt bygge.
Men jag undrar vem av passagerarna som fått upp ångtrycket då det inte finns någon personal ännu (rök ur skorsten;-)
Nu måste jag gå till byggbordet……
//Micke
Naturligtvis håller besättningen "maskinrumskonferans", där inte bara ångtrycket är i fokus. De gömmer sig också för att inte behöva träffa Sven, den kyliga hårdingen från nordväst. Ni ska se att de snart ger sig till känna, lite rödkindade efter vistelsen där nere.
Strålande Göran!
VH /Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Tack för alla ovationer över mitt fjärde båtbygge i kartong.
Visst är det så Johan, besättningen finns ombord men tar sig några styrkande dragnaglar under däck (åtta glas kanske?). Men inför avgång så lär kapten stå rak (hyfsat i alla fall) som en eldgaffel utanför sin styrhytt.
/Göran
Visst är det så Johan, besättningen finns ombord men tar sig några styrkande dragnaglar under däck (åtta glas kanske?). Men inför avgång så lär kapten stå rak (hyfsat i alla fall) som en eldgaffel utanför sin styrhytt.
/Göran
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Av en gammal örlogskapten lärde jag mig:
"På däcket syns kaptenen stå, hans näsa lyser svavelblå!"
"På däcket syns kaptenen stå, hans näsa lyser svavelblå!"
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
S/s Trafik ligger säkert förtöjd vid kajen i Rödesund och väntar på gods och passagerare. Efter att ha skrivit en hel del om byggandet av detta mitt Magnum Opus så har järnvägen fått stå tillbaka. Dags att åter visa lite järnvägsbilder i VWJ-tråden.
Här en bild från ett tågmöte i Snärtan, troligtvis från järnvägens tonårstid - alltså 13-19 år efter invigningsåret 1907, men eftersom motorvagn No 15 skymtar på bilden så är det minst 18 år efter starten, eftersom "Sothönan" inköptes 1925. Men den kan också mycket väl vara tagen senare då VWJ hade dåligt med pengar och slet länge och väl på den materiel man hade. Således rullade 1880-talsvagnarna (närmast efter lok syns tre av dem på bilden) en bra bit in 1930-talet och det var först under andra världskriget då passagerantalet och godsmängderna ökade och järnvägens kassa förstärktes som man kunde köpa in lite nyare rullande vagnmateriel (dock fortfarande, bättre begagnad). Loket är VWJ nr 1 och är den maskin som fungerade ganska väl trots sin ålder och som var med ända till banans nedläggning 1963. Från att ha dragit såväl kungligheter som allmoge slutade det dock sina dagar som växellok vid Triangelkalks kalkbrott i Ebbetorp.

/Göran T
Här en bild från ett tågmöte i Snärtan, troligtvis från järnvägens tonårstid - alltså 13-19 år efter invigningsåret 1907, men eftersom motorvagn No 15 skymtar på bilden så är det minst 18 år efter starten, eftersom "Sothönan" inköptes 1925. Men den kan också mycket väl vara tagen senare då VWJ hade dåligt med pengar och slet länge och väl på den materiel man hade. Således rullade 1880-talsvagnarna (närmast efter lok syns tre av dem på bilden) en bra bit in 1930-talet och det var först under andra världskriget då passagerantalet och godsmängderna ökade och järnvägens kassa förstärktes som man kunde köpa in lite nyare rullande vagnmateriel (dock fortfarande, bättre begagnad). Loket är VWJ nr 1 och är den maskin som fungerade ganska väl trots sin ålder och som var med ända till banans nedläggning 1963. Från att ha dragit såväl kungligheter som allmoge slutade det dock sina dagar som växellok vid Triangelkalks kalkbrott i Ebbetorp.

/Göran T
Senast redigerad av Göran T den mån 09 mar 2015, 10:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Vacker bild.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel