Lok i 1/35

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders R

Lok i 1/35

Inlägg av Anders R »

Hejsan!

De senaste veckorna har ägnats åt ett lokbygge i 1/35, på en H0-drivning från Rivarossi. Ingen direkt förebild, då valet av drivning medför en massa kompromisser. Har dock gjort en ganska klantig tabbe, bonuspoäng till den som ser vad :-)

Bild

Bild

Bild

M v h

Anders i Arjeplog
Användarens profilbild
Arne Falk

Re: Lok i 1/35

Inlägg av Arne Falk »

Hade det inte varit bra med ett koppel bak?
Bortsett från det så är bygget, som vanligt från dig, av högsta klass.

/Arne F
Anders R

Inlägg av Anders R »

Tack Arne!

Och, jo, koppel och räcken ska till, likväl som en lämplig lokförare. Har dock en annan tabbe att reta mig på :-)

M v h

Anders
Jörgen W

Inlägg av Jörgen W »

Det är synd att klaga på en så atmosfärisk modell, men som du själv påpekade felet, så.. Regulatorn sitter på sandlådan och inte på ångdomens sida, så exakt vad som händer när man öppnar den är oklart. Sand ner i höger cylinder kanske? Dessutom saknas faktiskt fördelningsröret till vänstersidans cylinder. Det bör sitta mellan gångbordets ovansida och pannans undersida och ansluta till vänster cylinder. Ett lättverk till den ena säkerhetsventilen är inte heller ivägen. Men som jag skrev inledningsvis det är synd att klaga på en sån modell, som smälter så fint in i det hela
Anders R

Inlägg av Anders R »

Klockrent Jörgen!!!! Regulatorn hamnade fel och då iddes jag inte fortsätta med övriga rör… :-)

Tror dock att jag sväljer detta misstag och låter loket gå med sand i maskineriet, vänder jag andra sidan mot betraktaren märks det mindre. Och precis som du säger, jag är mer ute efter atmosfären än exakta avbildningar.

M v h

Anders
Skriv svar