Trevligt att se loket i färdigt skick, och så fint det blev!
Hur låste du koppelstångskruvarna? På mitt J-lok använde jag cyanoacrylatlim som applicerades på gängan från baksidan av hjulet när skruvarna var inskruvade och de klarade i alla fall av provkörningen utan att lossna. Först provade jag med gänglåsningvätska som inte ville härda, den var kanske för gammal.
Mitt bekymmer med koppelstängerna berodde på att jag hade gjort dem för breda. Distansen, halsen på skruven, nådde inte ner till muttern i hjulet och kunde inte låsas, vilket innebar att skruven snurrade med vid gång. Antingen låste den mot koppelstången eller så lossnade den, beroende på vilket håll hjulet rullade. När jag bytt till tunnare koppelstänger löste det sig, skruvens distans gick i botten och jag behöver inte limma.
Jag har studerat din tråd ”Stn. Krakow försvenskas” ofta och ingående den senaste tiden. Har planer på att försöka mig på att försvenska någon plastbyggsats till något som kan påminna om en svensk stationsbyggnad på 50-talet. Du bjuder på många idéer och tekniker som man kan ha nytta av, med ett fantastiskt fint slutresultat. Om jag sen kan omsätta dem i praktiken är en annan sak. Det ger sig.
Trevligt Arne, hoppas att du kan använda en del av mina påhitt med en station. Just valet av stn Krakow kommer jag aldrig mer att göra om, jösses vilket pill det var. På tal om pill, vilka fina grejer jag fick se på MJ-mässan i Älvsjö denna dag. Extra intressant var MYCKET smalspår! Och jösses vad folk som strömmade till... Men klart inspirerande, nu gäller det att komma igång själv igen, det var ett tag sedan