Hjul til SV&LV MDR i nollan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof

Hjul til SV&LV MDR i nollan

Inlägg av Olof »

Satte mig ner och sökte på lämpliga hjul till en motoriserad modell.

Hjuldiametern 9,7 mm motsvarar 1 fot och 6.26 tum (1'6") i skala 1:48. (I Storbritannien bygger man i 7 mm skala vilket motsvarar 1:48)
Jag tittade först efter hjul hos Slaters. Inget napp. De har inga så små hjul. H0-hjul eller hjul till nollan-smalspår tror jag inte kommer att fungera eftersom hjulbanan är för smal.

Är det någon som har förslag på någon annan leverantör av små hjul för nollan normalspår?

Anders föreslog i originaltråden egna klinghjul. Är det någon som provat det? Det blir säkert snyggt men jag är orolig för driften. Den enda gång jag spårat ur i fullskala var det på ett fordon med klinghjul.

/Olof
Anders Johansson skrev:
Hjuldiameter 9.667

Har Du funderat på att med den hjuldiametern borde det vara möjligt med etsade klinghjul.
Lite pilligt att montera men efter montage kan man slipa dessa runda och få till något mycket snyggt!
Användarens profilbild
Micke Brane

Re: Hjul til SV&LV MDR i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Har du letat i Ultrascales sortiment?

https://www.ultrascale.com/eshop

Mvh Micke B
En förvirrad återfalls rallare
Olof

Inlägg av Olof »

Micke Brane skrev: Hej

Har du letat i Ultrascales sortiment?

https://www.ultrascale.com/eshop

Mvh Micke B

Tack Micke men vad jag kan se har de bara hjul till 4 mm skala. Jag är rädd att det är samma problem med för smala hjulbanor där som med H0. Eller har jag missat något?

/Olof
Björn D

Inlägg av Björn D »

Hej!

Hur brett behöver hjulet vara? Det behöver ju normalt vara dubbelt så brett som en "flänsränna".

Mvh
Björn D
Daniel Bergqvist

Inlägg av Daniel Bergqvist »

GMJS standardblad för rekommenderad hjulprofil i Nollan normalspår:
http://www.port.se/gmjs/standard/C01-01.pdf

Hjulbredd: 4,4 mm
Flänstjocklek: 1,4 mm
Löpbanebredd: 3,0 mm

Med vänlig hälsning
Daniel
lenelg

Inlägg av lenelg »

Olof skrev: Satte mig ner och sökte på lämpliga hjul till en motoriserad modell.
Hjuldiametern 9,7 mm motsvarar 1 fot och 6.26 tum (1'6") i skala 1:48. (I Storbritannien bygger man i 7 mm skala vilket motsvarar 1:48)

Du har nog blandad ihop skalorna lite.. Engelska 7mm/ft är exakt dubbla HO-storleken, och alltså 1/43,5

I USA bygger man i 1/48, 1/4 tum/ft (eller 6,35 mm/ft. Skillnaden mot engelsmännen, ca 10%, är tillräcklig för att man inte kan blanda hur som helst (men man kan skapa lite perspektiv genom att t ex använda fordon och figurer i 1/43 i förgrunden och 1/48 längre bak..)
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof

Inlägg av Olof »

lenelg skrev:
Olof skrev: Satte mig ner och sökte på lämpliga hjul till en motoriserad modell.

Du har nog blandad ihop skalorna lite.. Engelska 7mm/ft är exakt dubbla HO-storleken, och alltså 1/43,5

I USA bygger man i 1/48, 1/4 tum/ft (eller 6,35 mm/ft. Skillnaden mot engelsmännen, ca 10%, är tillräcklig för att man inte kan blanda hur som helst (men man kan skapa lite perspektiv genom att t ex använda fordon och figurer i 1/43 i förgrunden och 1/48 längre bak..)

Tack, det är naturligtvis korrekt, 9,7 mm motsvarar 1 fot 6" i USA och 1 fot 5" i UK.

/Olof
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Olof skrev: Den enda gång jag spårat ur i fullskala var det på ett fordon med klinghjul.

/Olof

Får man nyfiket fråga vad det då var med för ett fordon och hur spårläget på platsen såg ut?
Olof

Inlägg av Olof »

Lasse M skrev:
Olof skrev: Den enda gång jag spårat ur i fullskala var det på ett fordon med klinghjul.

/Olof

Får man nyfiket fråga vad det då var med för ett fordon och hur spårläget på platsen såg ut?

Min kommentar var kanske lite irrelevant för frågan. Spårläget var gott, det var på SJ spår mellan Helsingborg och Hässleholm. Fordonet var en öppen motordressin av typen skärmvägg fram och enkelt tak. Främsta anledningen till urspårningen var att jag av misstag försökte köra upp en växel.

Kanske inte enbart klinghjulens fel ;-)

/Olof
Olof

Inlägg av Olof »

Gjorde en enkel mock-up för att se vad det skulle kosta att skriva ut klinghjul i 3D men jag tycker det blev för dyrt. €15 för den här modellen per hjul plus frakt. Bättre att se om jag hittar något färdigt skivhjul
/Olof
Bild
Skriv svar