R/C för modelltåg

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1709
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: R/C för modelltåg

Inlägg av Olof »

Det finns ett gäng i Tyskland som håller på med radiostyrning av H0-bilar. En kompis till mig har provat. Prylarna borde funka även för tåg.

Det känns ganska förlegat att använda rälsen för kommunikation med fordon när det finns så mycket liten och billig radioteknik utvecklad för mobiltelefoner. Med radio skulle man kunna få mycket bättre bandbredd mellan fordon och körkontroll. Man kan också få en dubbelriktad kommunikation. Jag skulle till exempel gärna se att ljuddekodern kunde skicka låga frekvenser till en sub-woffer under banan.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 285
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: R/C för modelltåg

Inlägg av henrix72se »

Det kom lite mer info idag. Denna gången la jag all ny info plus två nya närbilder, på min hemsida för den som är intresserad. Direkt länk är http://120mm.laurell.nu/trains/2013/log130922.html .
/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Anders Östlund
Inlägg: 650
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: R/C för modelltåg

Inlägg av Anders Östlund »

Inte säker på att man får bra bandbredd, men det hänger lite på tekniken i chippen de använder...

När man kör RC så burkar man säga att med 2.4 GHz så kan "hur många som helst flyga samtidigt", det är inte helt sant... Har aldrig varit med om det men det står på vissa forum m.m. att max 10-15 kan vara igång samtidigt, sen börjar det bli knepigt, långa svarstider och det blir "fullt" i tillgänglig bandbredd.

Om man köra med massor med sändare i en hall med en större modulbana så är frågan hur många man kan vara innan man upplever att man har dålig kontroll över loken man kör...

Ett ganska akademiskt problem men ändå finns det... För en vanlig hemmabana eller mindre anläggningar så är det inga som helst bekymmer skulle jag tro.

Det idealiska vore ju att använda rälsen för "kraftmatning" och bara ha en mycket liten ombord-ack (kondensator) som drog en förbi strömlösa partier, då slipper man ifrån "laddtiden", bara att köra. Men å andra sidan, hur ska man då få till blockindelning och "ATC"? det blir snabbt avancerade system för att detektera ett lok, skicka en signal till en central som via radio kan anropa loket som är på spåret (vilket det nu är?) och få det att stanna...

Hur det än är, spårmatad DCC har sina poänger... Alla tekniker har sina applikationer och tekniken är helt klart intressant, men helt som ersättare till "Spårbundet"... Tja, jag är inte så säker...

/Anders Dystergren... ;)
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1709
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: R/C för modelltåg (istället för DCC)

Inlägg av Olof »

Tack för kommentarer och ursäkta om jag kapat tråden

Jag hade närmast tänkt mig WiFi. Etablerad teknik, små billiga chip som kan användas till mycket annat än modelltåg. Rätt lätt att komma upp i en MBits. För modellrallare är det väl snarast ping-tiden som räknas men där har vi hjälp av alla spelare som kräver kort pingtid.
Anders Östlund skrev: Om man köra med massor med sändare i en hall med en större modulbana så är frågan hur många man kan vara innan man upplever att man har dålig kontroll över loken man kör...

Jo det kan nog bli ett problem.
Anders Östlund skrev: Det idealiska vore ju att använda rälsen för "kraftmatning" och bara ha en mycket liten ombord-ack (kondensator) som drog en förbi strömlösa partier, då slipper man ifrån "laddtiden", bara att köra. Men å andra sidan, hur ska man då få till blockindelning och "ATC"? det blir snabbt avancerade system för att detektera ett lok, skicka en signal till en central som via radio kan anropa loket som är på spåret (vilket det nu är?) och få det att stanna...

Tja, ATC fungerar väl som så att en sändare vid rälsen talar om för förbipasserande fordon vad maxhastigheten är. Det är upp till föraren att anpassa hastigheten . Om inte det görs nödstoppas loket. En liten NFC-tagg i banvallen styrd av signalen som läses av dekodern i loket borde klara det. Förstår inte riktig vad man skall ha en central till om man inte vill bygga fjärrblockering

Funderar

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: R/C för modelltåg

Inlägg av Jan Frelin »

Jag provade en radiostyrd H0-bil för ett par veckor sen, funkar alldeles utmärkt! Framför allt känns FCS lite förlegat.
cunhalasse
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 28 sep 2007, 14:31

Re: R/C för modelltåg

Inlägg av cunhalasse »

Jan Frelin skrev: Jag provade en radiostyrd H0-bil för ett par veckor sen, funkar alldeles utmärkt! Framför allt känns FCS lite förlegat.

Janne, nu är väl det där som att jämföra äpplen och päron!
RC-bilarna är charmiga och roliga men att köra mer än ett par tre RC-bilar på en gång på samma vägar brukar inte gå så bra om inte alla bilförarna är specialister på RC-körning. Det blir inte mycket till trafik på vägarna med RC. Med FCS-bilar med IR-avståndskontroll kan man nästan köra hur mycket trafik som helst på samma gång (om man har råd med alla bilar).
På de senaste MMM-träffarna har det funnits ett antal RC-bilar i trafik så resultatet har lätt kunnat studeras. Blandad RC- och FCS-körning på samma vägar är en kul grej och en utmaning.
Nu finns det så mycket digital utrustning till FCS-bilar att körningen mycket väl kan jämföras med DCC-trafiken på MJ-banan. RC-styrda tåg måste ju även de följa sitt spår precis som FCS följer sin tråd.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Skriv svar