Ett år och lite mer av tynande hobbyveksamhet, men dock ...

Återigen ses vårt slutliga öde; det svarta hålet skymtar ovanför ugglan Magnus vid skorstenen på "bräderna" Gustafssons hus. The writing is on the wall, eller vad man säger ...

Ständigt filande på smalspårsvagnar.
Här har filats på gamla Tillig-vagnar eller helt sonika tillverkats egna från scratch (ja nästan, med vissa tillbehör från England och väldigt fina hjul från Rimbo Grande, samt sedan Statens Frökenkontrollanstalt utprovat diverse former av koppleriverksamhet rätt sorts Bemokoppel inhandlats i en försöksmängd. FVÖJ:s N-vagn 72 blev först ut med "the New Look" (Dior kunde inte ha formulerat det bättre). Stagen fattas fortfarande liksom tydligtvis slutlig vädring av stolparna. Detta var man dock medveten om på bygden; i Malexander t.ex. fanns en synnerligen vädrad Stolpe som så småningom blev rikskändis.

MHJ:s Fiaträlsbuss från 1922 med släpvagn blev ett bekymmer att åstadkomma ...

Efter en del pyssel blev det en hyfsad "look-a-like". Smalspårsvagn från England med hjul från en spårvagn från Wien (!) och lite fler 20-talsfigurer, denna gången från Langley, artbestämda till just 20-talet ...
Taket fick sänkas också, därmed stämmer faktiskt proportionerna hyfsat med förebilden.
Den som vill leta fel gentemot förlagan göre sig inte besvär. De är alldeles för många ...

Däremot gav langleyfigurerna en viss tyngd åt argumentationen att just de har en ovärderlig funktion att fylla

.
Fortsättning följer från år 2012-2013 ...