Selvbygging av lagerbygg i H0

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

mikath skrev: @Hauk
Otrooooligt snyggt!!!
/Mika

Tackar!

Til tross for en del tid i verkstedet har det ikke blitt noen særlig synlig fremgang. Mye av tiden gikk med til storrengjøring, samt å bygge en del bygningsfundamenter som ble helt feil.

Men under følger et lite essay om andre forsøk på pillarer. Denne gangen gik det mye bedre.

Jeg trenger 5 fundamenter/pillarer til den øvre delen til Stenexporten. Men siden jeg trenger slike også til andre prosjekter bestemte jeg meg for å legge litt ekstra arbeid i dem, og prøve å få masseprodusert dem gjennom støping.

Forskalingen ble bygd av H0 2"X4" basswood fra Kappler. Egentlig skal det være 1" tykkelse på bordene, men jeg valgt 2" for å ha litt mer å pusse på mellom hver støp.

Slik ble de ihvertfall seende ut:

Bild

Kom i håg at dom små rackarne er 18mm høye...
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Mere pillarer:
Bild

Og litt reell framgang:

Bild

Takpappen er hvit maskeringstape.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Ser ut att bli bra det där Håvard!

En liten fundering dock, takpappen, var rullarna så långa att det räckte med en rulle över hela takets bredd? Om inte så skulle det kanske inte vara helt fel med skarvar även på längderna om du är med på vad jag menar. Nu vet jag ju inte längden på taket så det kan ju räcka.

Mvh

/Peter
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Peter Estelius skrev: S
En liten fundering dock, takpappen, var rullarna så långa att det räckte med en rulle över hela takets bredd? Om inte så skulle det kanske inte vara helt fel med skarvar även på längderna om du är med på vad jag menar. Nu vet jag ju inte längden på taket så det kan ju räcka.

Grmff, jag vet...
Det er et par skjøter på taket, men ikke mange nok.
Jeg har lagt papp på den andre delen av taket, og der tok jeg utgangspunkt i ruller på 10 meter med 1 meters bredder. Har sjekket at det er vanlig for ruller med moderne takpapp. Jeg tipper rullene ikke har vært lengre før. Utgangspunktet er sikkert at en gubbe skal kunne bære en rull alene.

Ja, ja. Maskeringstape er jo ikke så dyrt.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Peter Estelius

Hej Håvard,

Ville inte vara jobbig, men ditt bygge blir så snyggt och du har ett gott öga för detaljer så jag funderade på om du inte skulle bli irriterad själv över att det saknades en liten detalj. Du gör förstås som du vill själv.

Mvh

/Peter
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Peter Estelius skrev: Hej Håvard,
Ville inte vara jobbig, men ditt bygge blir så snyggt och du har ett gott öga för detaljer så jag funderade på om du inte skulle bli irriterad själv över att det saknades en liten detalj. Du gör förstås som du vill själv.

Jepp, jeg ble irritert når jeg oppdaget tabben.

Jeg setter stor pris på konstruktiv kritikk! Som sagt hadde jeg oppdaget tabben selv, og når andre ser det samme problemet må man ta affære!

Jeg synes generellt at man er for forsiktig med å kritisere hverandre, om det gjøres på et bra sett kan det bidra til at vi alle blir bedre modellbyggere. Men det er essensiellt at det er konstruktiv kritikk, slik som i dette fallet.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Takpappen ble revet av og erstattet med 10 meters lengder. Det er etter det jeg har brakt på rene en vanlig lengde på takpappruller.

Taket ble så airbrushet med matt svart humbrol. Etterpå ble det airbrushet med et ikke helt dekkende lag Humbrol Tank Grey 67. Pigmentpulver av Conte fargestifter avsluttet jobben.

Bild

Bild

Er ikke helt fornøyd med resultatet, det er mulig resultatet må justeres en smule.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Peter Estelius

Mycket snyggt nu!

Låt det "ligga till sig" ett tag och fundera på vad som ska till för att det ska bli rätt.

Mvh

/Peter
Peter Estelius

Hej igen Håvard,

Själv brukar jag stanna ungefär där du är nu. Har en sorts nästan karikerad färgsättning med relativt få toningar på mina byggen och bana. Det blir också min karaktär på det jag bygger.

En som är väldigt mycket bättre på toningar och hur det ser ut "på riktigt" är Troels Kirk. Har du sett hans byggen på Coast line Rail Road? En 0-skalaanläggning med USA förebild och ett helt otroligt färgschema! Om inte så har du en länk här: http://coastline.no13.se/#home

Troels har också en facebook-sida: http://www.facebook.com/pages/The-Coast ... 9483958090

Tänkte att det kanske kunde ge lite ideer om inte annat.

Mvh

/Peter
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Peter Estelius skrev: En som är väldigt mycket bättre på toningar och hur det ser ut "på riktigt" är Troels Kirk. Har du sett hans byggen på Coast line Rail Road? En 0-skalaanläggning med USA förebild och ett helt otroligt färgschema!

Takk for tipset, Peter! Kjenner ganske godt til Troels og er enig i at han er i en klasse for seg!
[link=https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... permPage=1]Mvh Haavard[/link]
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Skriv svar