Jag har en UGJ kåpa till en 2-axlig Y rälsbuss liggande som jag funderar lite på vad jag ska göra med. Egentligen vill jag nog helst bygga en Yp, och kanske hänga på gengasaggregat.
Efter att ha tittat i Arne Hällqvists bok Rälsbussar och läst lite i SJK 84 "Hilding Carlson och hans rälsbussar" så borde man korta kåpan i ändarna då Yp är kortare, vilket man ser på främre sidorutan som får en annan form.
Så frågan är hur petig man ska vara och om man vill sätta sågen i kåpan?
En titt på kåpan ger mig intrycket att det kan vara en liten utmaning. De besvärligaste böjarna i framändan kommer att finnas kvar, men för att få taket att gå ihop behöver man skära tillbaka taket ytterligare och sedan spackla och slipa till formen.
Finns det någon med erfarenhet av dylik övning?
En annan fråga är hur man gjorde med dessa bussar med utanpåliggande gengasaggregat. Speciellt med skrymmande externa aggregat ser det svårt ut att koppla till något släp i den änden. Hur löste man det när man bytte riktning?
Yp
-
Re: Yp
Bygg Yp 727 (fd VB) Den hade normalspårskorg.
-
Mats Dahlström har byggt en med kortad korg och gengas. Men han är också den okrönte kungen på plastkirurgi.
-
Intressant tråd! Har också en UGJ-korg samt ett 2-axligt driv från Byggsvenskt som väntar på sammanfogning. Vad kan man ha för dekoder i en så´n? Kunde vara kul med lite ljud men hur lik är motorn i en Yp jmf med en Y6p (eller vad de heter)?
Mvh
/Peter
Mvh
/Peter
-
Fick svar på SvMJF, tack Anders!
Mvh
/Peter
Mvh
/Peter
-
Tack Anders, 727 verkar intressant. Det lilla jag hittat om den är det svartvita fotot där den är mörk (röd?) och ett färgfoto från femtitalet där den är standardmålad i ljusgult. Finns det mer foton på den? Mest intressant vore att se den under och strax efter kriget.