Hej Daniel!
Lösningen kan nog variera lite beroende på vad det är man vill göra.
Om du vill frihandsborra små grunda hål (inte mer är 1,5 ggr borrdiametern) med liten diameter (under 0,7 mm) är ofta en archimeds handborr med ett rakt borr ett bra och billigt alternativ. Det fungerar utmärkt vid hålborrning i etsplåtar.
Vill man maskinborra grunda hål så fungerar det ofta med ett inte helt centrerat borr om man gjort en borrmarkering och borret är tunt och flexibelt och chucken kan hålla den.
Conradchucken tror jag inte på när det gäller små borrdiametrar, Clas Ohlson har haft en liknande. Centreringen i dessa enkla chuckar är beroende på den inre friktionen för respektive back och skruvfjärdrarna mellan backarna och de är svåra att kontrollera. En kvarts millimeter ocentrering är inget stort problem när man borrar med ett 3 mm bor i trä men blir det med ett 0,4 mm borr i metall.
Fohrmans spännhylsechuck är nog ett bättre alternativ. Men spännhylsor fungerar bäst när de bara dras ihop några tiondels millimeter. Jag tror att det är svårt att få riktigt grepp om borrarna med bara 3 hylsor för området 0,0 – 3,0 mm. Det kommer att fungera för vissa diametrar men inte för alla. Sedan kan man ju undra lite över priset och precisionen. En kinesisk ER hylsa kostar strax under hundralappen. Här får man tre hylsor plus en ”chuck” för knappa femtiolappen. Jag har en gammal Minicraft med 6 spännhylsor för borr med små diametrar som fungerar bra, men som sagt varje hylsa fungerar bara i ett smalt intervall.
Håkans föreslagna schweiziska spännhylsechuck skulle jag nog vara beredd att satsa en peng på, men jag misstänker att det kan bli en ganska stor peng. Å andra sidan är inte små spiralborrar så billiga de heller. Vore intressant om någon känner till priset.
En annan möjlighet är att använda borrar med förstärkta skaft. Din minsta spännhylsa var 3,0 mm men det finns ned till i alla fall 2,0 och 2,5 mm från t.ex.
http://www.arceurotrade.co.uk.
MEN! Om din maskin använder ER32 hylsor så misstänker jag att det är en rejäl fräs och frågan är om den är riktigt optimal när det gäller att borra små hål med? Man får ingen ”fingerkänsla”. Proxxon har en liten bordsborrmaskin med dels spännhylsor för 1,0, 1,5, 2,0, 3,0 och 3,2 mm. Som tillbehör kan man köpa en trevlig liten RÖHM chuck för 0,5 – 6,0 mm. Den har 3/8” fäste och den händige kanske skulle kunna tillverka en adapter för att montera den på en annan maskin.
Mvh
Björn D