Tenderkoppling på E10 1742?
Tenderkoppling på E10 1742?
Efter att ha läst i Smalspårigt om Mats D's bygge av Jecos E10 och att tenderkopplingen modifierats blev jag nyfiken på hur du gjort. Anledningen till att jag undrar är att jag har ett Jeco E som jag skulle vilja bygga med kortare avstånd mellan lok och tender men jag hänger inte helt och hållet med i det som står i artikeln så här kommer några frågetecken.
Det står bl.a "Dubbelkopplad koppling mellan lok och tender är vanligast." Tolkar jag det rätt att du INTE byggde med dubbelkopplad koppling?
Med uttrycket "dubbelkopplad" menas då en koppling som har vridpunkt i både lok och tender, eller?
Det står också ungefär så här "Tendern hängs istället upp i en vridpunkt nära sista drivaxeln, rörelsen blir därmed mindre i längsled. Lok och tender kan då kopplas närmre varandra."
Ingen vridpunkt i tendern alltså, eller?
Skulle vara intressant om du har lust att försöka förklara lite mer detaljerat om hur denna koppling är uppbyggd. Har du bilder att visa på kopplingens konstruktion är det ännu bättre.
Det står bl.a "Dubbelkopplad koppling mellan lok och tender är vanligast." Tolkar jag det rätt att du INTE byggde med dubbelkopplad koppling?
Med uttrycket "dubbelkopplad" menas då en koppling som har vridpunkt i både lok och tender, eller?
Det står också ungefär så här "Tendern hängs istället upp i en vridpunkt nära sista drivaxeln, rörelsen blir därmed mindre i längsled. Lok och tender kan då kopplas närmre varandra."
Ingen vridpunkt i tendern alltså, eller?
Skulle vara intressant om du har lust att försöka förklara lite mer detaljerat om hur denna koppling är uppbyggd. Har du bilder att visa på kopplingens konstruktion är det ännu bättre.
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20
Re: Tenderkoppling på E10 1742?
Hej Lasse!
Som du förstått så är tendern kopplad med en dragstång till loket där vridpunkten ligger väldigt nära den sista drivaxeln på loket. Dragstången är fast monterad i tendern den kan alltså inte svänga i förhållande mot tendern. För att lok och tender skall klara relativt snäva kurvor så är den sista axeln på tendern helt stel medan axel 1 och 2 är monterade som en boggie där centrum är sidoförskjutbart. för att ytterligare förbättra tenderns gångegenskaper så är boggien balanserad.
Mats Dahlström
Som du förstått så är tendern kopplad med en dragstång till loket där vridpunkten ligger väldigt nära den sista drivaxeln på loket. Dragstången är fast monterad i tendern den kan alltså inte svänga i förhållande mot tendern. För att lok och tender skall klara relativt snäva kurvor så är den sista axeln på tendern helt stel medan axel 1 och 2 är monterade som en boggie där centrum är sidoförskjutbart. för att ytterligare förbättra tenderns gångegenskaper så är boggien balanserad.
Mats Dahlström
Re: Tenderkoppling på E10 1742?
Tack för din beskrivning av hur du konstruerat tenderkopplingen.
Den där tenderboggiens uppbyggnad skulle vara intressant att se bilder på om du har för att lättare förstå dess konstruktion.
Hur mycket av tenderns orginalunderrede användes och hur mycket nykonstruerades?
Den där tenderboggiens uppbyggnad skulle vara intressant att se bilder på om du har för att lättare förstå dess konstruktion.
Hur mycket av tenderns orginalunderrede användes och hur mycket nykonstruerades?
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20
Re: Tenderkoppling på E10 1742?
Till helgen kan jag plocka isär loket och ta bilder så du kan se
Mats
Mats
Re: Tenderkoppling på E10 1742?
Ja tack, har du tid och lust till det så gärna. Bilder är alltid lättare att förstå utifrån.
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20
Re: Tenderkoppling på E10 1742?
Här kommer bilderna!
pennspetsen pekar på dragstången
Mats




Anledningen till det omgjorda chassiet på tendern är att det skall vara luft under tenderbaljan
enligt foto nedan

Mats
pennspetsen pekar på dragstången
Mats




Anledningen till det omgjorda chassiet på tendern är att det skall vara luft under tenderbaljan
enligt foto nedan

Mats
Re: Tenderkoppling på E10 1742?
Jag tackar för bilderna, nu är jag en bit klokare på hur du gått tillväga med kopplingen. Men hur upphängningen för tenderboggien är konstruerad blir jag inte klok på, vad jag förstog från din artikel i Smalspårigt så var boggien rörlig även i sidled?

Är det vridpunkten för tenderkopplingen som syns som en "rund" mässingsren "fläck" bakom hjulaxeln?
Blir också nyfiken på vad det är för kontakter på kablarna som man ser på bilden? Är själv på jakt efter lämpliga små kontakter, jag har bl.a sökt i datorbutiker men dom små kontakter som t.ex. återfinns på elkablarna til floppydisken säljs tydligen inte lösa.

Är det vridpunkten för tenderkopplingen som syns som en "rund" mässingsren "fläck" bakom hjulaxeln?
Blir också nyfiken på vad det är för kontakter på kablarna som man ser på bilden? Är själv på jakt efter lämpliga små kontakter, jag har bl.a sökt i datorbutiker men dom små kontakter som t.ex. återfinns på elkablarna til floppydisken säljs tydligen inte lösa.
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20
Re: Tenderkoppling på E10 1742?
Punkten som är mässingfärgad är just vridpunkten. Det vita boggiecentret har ett spår där fästskruven sitter som tillåter boggien att kunna skjutas i sidled
Mats
Mats