SJ litt C7

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof

Re: SJ litt C7

Inlägg av Olof »

Arne Falk skrev: Tack Lasse! Jag borde naturligtvis nämnt det inledningsvis. Det handlar om HNJ-v:s nyare modell på hjul. Det finns en ingjuten mutter i hjulet att skruva fast koppelstången i. Det finns en minimal fördjupning i skruven men jag har inget verktyg som passar. Jag använder klöver fem, där tummen är på tok för stor. En spetsig tång har också varit till hjälp. Har man väl fått skruvarna att ta första gången går det lättare sen.

Bif. en blid.

Bild

/Arne F

På bilden verkar det som att det är en [link=http://en.wikipedia.org/wiki/Torx]Torx-skruv[/link]. Torx finns i små dimensioner och används t.ex. i mobil-telefoner. Om jag har rätt så skall Du skruva med en liten Torx mejsel.

/Olof
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Olof skrev: På bilden verkar det som att det är en [link=http://en.wikipedia.org/wiki/Torx]Torx-skruv[/link]. Torx finns i små dimensioner och används t.ex. i mobil-telefoner. Om jag har rätt så skall Du skruva med en liten Torx mejsel.

/Olof

Jag har kollat på skruvarna med lupp och det är möjligt att det har varit en torxskruv. Jag använt en tång, en spisstång på skånska, och det har inte varit bra för skruvarna.
Men jag bytte till tunnare koppelstänger, endast två lager, och nu har loket rullar på i tio minuter utan ett stopp. Så det problemet verkar löst.

/Arne F
Kjell E

Inlägg av Kjell E »

Jag har också funderat på konstruktionen av HNJ Verkstads hjul och koppeltappskruvar. Hur är det tänkt att skruven ska dras fast. Jag kan inte hitta någon form av grepp vare sig invändigt eller utvändigt på skruvskallen. Att låsa skruven med gänglåsningsvätska tilltalar mig inte helt. Blir det inte omöjligt att demontera förbandet då? Värma skruven kan man ju inte då hjulet är av plast.

Bild
Skuvskallens ytterdiameter är 2,5 mm, centrumhålet 0,5 mm
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Kjell E skrev: Jag har också funderat på konstruktionen av HNJ Verkstads hjul och koppeltappskruvar. Hur är det tänkt att skruven ska dras fast. Jag kan inte hitta någon form av grepp vare sig invändigt eller utvändigt på skruvskallen. Att låsa skruven med gänglåsningsvätska tilltalar mig inte helt. Blir det inte omöjligt att demontera förbandet då? Värma skruven kan man ju inte då hjulet är av plast.

Bild
Skuvskallens ytterdiameter är 2,5 mm, centrumhålet 0,5 mm

Jag satt just och spanade efter små torxmejslar men det kan jag ju lägga ner.
Jag har aldrig använt gänglåsningsvätska så jag vet inte hur pass hårt det låser.
Mika har kanske testat? Han nämnde ju att han använt metoden.

/Arne F
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Gänglåsningsvätska finns i flera "styrkegrader" från "lösaste" som är avsedd för isärtagbara skruvförband till rena limmer och då sitter skruven där den sitter.

Här bör nog "lösaste" varianten var mest lämplig. Läs noga på förpackningen.

Mvh

/Peter
Björn D

Inlägg av Björn D »

Hej!

Lite utanför ämnet, men ändå. I den grå forntiden använde man stiftpennor med 2 mm blyertsstift vid maskinritning. Dessa pennor har en tredelad "chuck" som förutom blyertsstift även får bra grepp om små skruvhuvuden och muttrar som har en diameter på 1,5 -2,5 mm.

Misstänker att det inte görs så mycket handritade ritningar idag men jag undrar om inte de som är lite mer lagda åt det konstnärliga hållet fortfarande använder samma typ av pennor men med mjukare stift. Skulle kunna tänka mig att de fortfarande går att köpa på Svanströms eller i konstnärsbutiker. En hel del av oss kanske t.o.m. har kvar dessa pennor i någon skrivbordslåda efter maskinritningskursen...

Jag använder vanligt "plasttublim" när jag behöver en mild gänglåsning. Broder Mats tror jag brukar använda vanligt vitlim (trälim). Bägge är säker en sämre lösning än speciallim men man brukar ju ha dem hemma.

Är det någon förresten som har försökt att montera elektriska motorer i sina lok eller är det fortfarande urverksdrift som gäller? ;-)

Mvh
Björn D
mikath

Inlägg av mikath »

Peter Estelius skrev: Gänglåsningsvätska finns i flera "styrkegrader" från "lösaste" som är avsedd för isärtagbara skruvförband till rena limmer och då sitter skruven där den sitter.

Här bör nog "lösaste" varianten var mest lämplig. Läs noga på förpackningen.

Mvh

/Peter

Jag använt medium (blå), den funkar bra, men någon gång har den varit för stark. Kan ha berott på att jag fick på lite för mycket.
Jag vet inte om den finns någon "lösare" än blå.

Man behöver inte mycket. Härdningen skall ske när luft saknas, så i luften härdar den inte, likaså om glappet är för stort.

/Mika
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Björn D skrev: Hej!

Lite utanför ämnet, men ändå. I den grå forntiden använde man stiftpennor med 2 mm blyertsstift vid maskinritning. Dessa pennor har en tredelad "chuck" som förutom blyertsstift även får bra grepp om små skruvhuvuden och muttrar som har en diameter på 1,5 -2,5 mm.

Misstänker att det inte görs så mycket handritade ritningar idag men jag undrar om inte de som är lite mer lagda åt det konstnärliga hållet fortfarande använder samma typ av pennor men med mjukare stift. Skulle kunna tänka mig att de fortfarande går att köpa på Svanströms eller i konstnärsbutiker. En hel del av oss kanske t.o.m. har kvar dessa pennor i någon skrivbordslåda efter maskinritningskursen...

Jag använder vanligt "plasttublim" när jag behöver en mild gänglåsning. Broder Mats tror jag brukar använda vanligt vitlim (trälim). Bägge är säker en sämre lösning än speciallim men man brukar ju ha dem hemma.

Är det någon förresten som har försökt att montera elektriska motorer i sina lok eller är det fortfarande urverksdrift som gäller? ;-)

Mvh
Björn D

Igår kväll gjorde jag ett arkeologiskt fynd djupt ner i en skrivbordslåda. Jag fann en nära släkting till det föremål som Björn beskriver. Min variant är från tidigt 70-tal och har begåvats med fyra klor i chucken. En bortglömd och övergiven tingest har fått ett nytt användningsområde. Den fungerar utmärkt som skruv och mutterdragare/hållare.

Bild

Här apterad med en 1 mm skruv.

Bild

Tack för tipset!
/Arne F
clas ahlstrand

Inlägg av clas ahlstrand »

Björn D skrev: I den grå forntiden använde man stiftpennor med 2 mm blyertsstift vid maskinritning. Dessa pennor har en tredelad "chuck" som förutom blyertsstift även får bra grepp om små skruvhuvuden och muttrar som har en diameter på 1,5 -2,5 mm/.../En hel del av oss kanske t.o.m. har kvar dessa pennor i någon skrivbordslåda efter maskinritningskursen
Verkar som dessa stiftpennor fungerar ungefär som en stiftklove för små borr. Kanske kan vi som aldrig gick maskinritningskursen använda en sådan istället?
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Arne Falk skrev: Tack Lasse! Jag borde naturligtvis nämnt det inledningsvis. Det handlar om HNJ-v:s nyare modell på hjul. Det finns en ingjuten mutter i hjulet att skruva fast koppelstången i. Det finns en minimal fördjupning i skruven men jag har inget verktyg som passar. Jag använder klöver fem, där tummen är på tok för stor. En spetsig tång har också varit till hjälp. Har man väl fått skruvarna att ta första gången går det lättare sen.

Bif. en blid.

Bild

/Arne F

Tack för svaret. På Np hjulen finns det ingen ingjuten mutter i hjulen så då är det inte samma. Själv tyckte jag tvärt om när det gäller Np hjulen, när man väl fått skruvarna att greppa så blir det omöjligt att dra åt dom, fingrarna bara glider över skruven. :(
Skriv svar