Zp i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung

Re: Zp i nollan

Inlägg av Tobias Ljung »

Johan, det servo du länkar till blir knepigt att få in. Tänker köra med det japanska Toki-servot som får plats under golvet.
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Ett foto på min förebild taget av Lars Hagström i Västervik okt 1961. Loket finns bevarat i Linköping, men är där i NÖJ 2 skrud.
Bild

(Lars har gett klartecken att publicera bilden här på forumet.)
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Får korrigera mig själv här, loket i Linköping är en snarlik kusin. NÖJ 2 / Zp 271 / Bjurström 180 är tillverkat 1935, medan NVHJ Z1 / SJ Zp 254 / Bjurström 209 levererades 1937.

Inga stordåd den här helgen, men korgen har iallafall fått lite detaljer på sig:
Bild
mikath

Inlägg av mikath »

@Tobisa Ljung
Ett riktigt klassbygge!

/Mika
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Tack Mika!

Jag har bytt till Thomas Jonssons driv. Förutom de förnämliga gångegenskaperna blir det mer plats för både hyttinredning och koppel.
Bild
Bild

De Japanska biometall servona har också dykt upp, dags att börja med mekanisken för gubbens huvudrörelse. Dock kommer ESUs servostyrning först till jul...
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Enheten med gubbhuvudsvridningen börjar ta form.
Bild
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Tobias Ljung skrev: Enheten med gubbhuvudsvridningen börjar ta form.
Bild

"Stång i ändan" har man ju hört om...det är så det ser ut alltså.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Johan Winell skrev: "Stång i ändan" har man ju hört om...det är så det ser ut alltså.

Det här är inget jag rekommenderar känsliga att ge sig på ; )

Jag har börjat fundera lite kring inredningen. I detta sammanhang åkte en gammal Fordsonbyggsats ut. Det borde gå att använda iallafall tanken...
Bild
Bild

En annan sak man (=jag) lätt glömmer är kabelkanaler. Här är det förbindelsen mellan de båda huvarna. Den hamnar alltså under hyttgolvet. I ena huven ligger dekodern. I den andra kommer högtalare, powerpack och belysning, sammanlagt 7 kablar:
Bild

Här är det kabelkanalen upp till taket. I taket finns två röda lyktor och hyttbelysningen, sammanlagt 4 kablar:
Bild
Användarens profilbild
Micke Brane

Inlägg av Micke Brane »

Smart med fyrkantsprofilen för elen.
Är det traktornbyggsatsen från McKenzie som får släppa till motor och tank till insidan av loket?
Tyckte jag kände igen delarna fast jag byggde den för ca 15 år sedan.

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
zikkan

Inlägg av zikkan »

Ja, det har jag nog inte heller reflekterat över, även om just kabelkanaler är något jag understundom nuttjar i arbete... Men vad har du för dimension på fyrkant- och vinkel-profilen? Hur tjocka (tunna!) kablar använder du?

Mvh
zikkan
Skriv svar