Tippande tippvagnar i H0e

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Tippande tippvagnar i H0e

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag letar efter H0e tippvagnar som verkligen går att tippa ute på banan.
Helst utan att man behöver fngra på dom under drift.
Någon som vet om det finns?
Om det sen är mässingsbyggsatser som ska lödas, desto bättre.
(Kan man lägga in en bana som kanske byggs om ett år under "Min bana"? )
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Tippande tippvagnar i H0e

Inlägg av Arne Falk »

Hej Arne!

Kolla Brimalm under planerat:
http://www.brimalm.com/index.php?option ... 27&lang=sv
Nä de kommer eller tippfunktionen vet jag inget om, men det kan ju vara värt att kolla.

/Arne F
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Tippande tippvagnar i H0e

Inlägg av Arne Lindgren »

Brimalm blir nog lite utanför min budget.
Jag tog ett e-prat med Nigel Lawson för att höra om hans tippvagnar kunde tippa.
Det kunde dom inte, men han var intreserad av en lösning om jag kom på hur man skulle konvertera dom.

Han har byggt en vagnvändare förut, jag har funderat på samma sak, men att vända en tippvagn istf att tippa den känns konstigt. Man skulle nog hellre ha en vagn med trälämmar i så fall.

Så fort min paypal börjar funka beställer jag 6 st av honom och ser om jag kommer på hur man skulle kunna tippa tråget. 6 byggsatster är ju ite så dyrt.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Tippande tippvagnar i H0e

Inlägg av lenelg »

Vagnar i HOe blir ju väldigt lätta - även i mässing - så du kan knappast lita på att vagnens tyngd håller den kvar på spåret. Det du behöver är (1) något som griper tag om underredet och (2) något som därefter tippar vagnskorgen. Det minsta jag sett i den vägen är 1/32n20 - iofs. ungefär lika stora som On30, men ändå åtta gånger större massa än en HOe-vagn.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar