Ödestugu
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Ödestugu
Spikade en tidigare del av min anläggning med Micro Engineering spik, med ungefär samma erfarenhet.
Rekommenderar varmt Wenz etsade spikar i rostfritt stål. Mer skalenliga, lättare att spika. (Mina Micro Engineering spikar är till salu ; )
Rekommenderar varmt Wenz etsade spikar i rostfritt stål. Mer skalenliga, lättare att spika. (Mina Micro Engineering spikar är till salu ; )
-
- Inlägg: 659
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Ödestugu
På Smalspårsträffen i Högstena för många år sedan så visa Peter Nelander hur han byggde växlar. Då minns jag frågan var uppe och hans lösning var att förborra med en Dremel och en liten bit "ståltråd" (Pianotråd) som var spetsfilad i änden. Det gjorde att man kunde trycka i spiken och hållkraften blev tillräcklig tills man fått på ballast och lim som låste fast rälsen det sista...
Så vill jag minnas förklaringen var i alla fall...
/Anders Ö
Så vill jag minnas förklaringen var i alla fall...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: Ödestugu
Tack för era kommentarer
Etsade spik - låter smart. Inget jag hade kommit på själv. Jag tänker mig fortfarande spik som något man gör genom att placera en bit metall i en form och sedan drämma till. Att de är i rostfritt löser även en annan sak jag funderat på. Det är så väldigt lite av spikens huvud som ligger ovanpå rälsfoten att bara lite rost skulle göra att de tappar taget.
Alla hittar den lösning som passar dem bäst men för mig låter det som lite för långsamt att förborra hål för alla spikar. Men det beror förmodligen också på vilket material man spikar i. På Ödestugu så använder jag slipers från Edensky såg av ganska mjukt trä som ligger på 5mm kork. Så det är inget hårt som spiken skall igenom.
Min lösning blev i alla fall enligt bilden nedan. Det fungerar bra. Jag kan lägga underarmen på rälsen och trycka spiken rakt ner. Det hjälper att jag kan flytta och vrida plattan med spåren på arbetsbänken.
Etsade spik - låter smart. Inget jag hade kommit på själv. Jag tänker mig fortfarande spik som något man gör genom att placera en bit metall i en form och sedan drämma till. Att de är i rostfritt löser även en annan sak jag funderat på. Det är så väldigt lite av spikens huvud som ligger ovanpå rälsfoten att bara lite rost skulle göra att de tappar taget.
Alla hittar den lösning som passar dem bäst men för mig låter det som lite för långsamt att förborra hål för alla spikar. Men det beror förmodligen också på vilket material man spikar i. På Ödestugu så använder jag slipers från Edensky såg av ganska mjukt trä som ligger på 5mm kork. Så det är inget hårt som spiken skall igenom.
Min lösning blev i alla fall enligt bilden nedan. Det fungerar bra. Jag kan lägga underarmen på rälsen och trycka spiken rakt ner. Det hjälper att jag kan flytta och vrida plattan med spåren på arbetsbänken.
Re: Ödestugu
Det finns ingen genväg till den perfekta rälsspiken!
Vill härmed dra mitt strå till stacken och vissa hur det görs på min förvaltning.
Kan inte säga att min erfarenhet är särskilt stor, har med en kamrat försökt lägga "det perfekta spåret", tyst och enkelt. Styrofoam, tunt mellanlägg för flytande golv, asfaltskivor från Biltema där syllen så tejpades med matttejp och spåret las. Blev väl sådär, som att köra tåg på ett gitarrlock ungefär.
Men metoden att göra spiken kommer att fortleva. Så här görs det:
Först nyps ändan,ca 1,5mm, till av 0,5-0,6 mm glödgad järntråd. Ca hälften av den tillplattade delen viks 90 grader och nyps till i sidan till ungefär trådens tjocklek. Ändan friseras till så nätt det går och se: en hyfsat snygg rälspik och tänk så billig sen. Kommer man in i arbetet som nån form av meditativt tillstånd klämmer man till 5 st på drygt 2 minuter vilket skulle ge runt 150 st i timmen.
Rälsläggningen går till så att rälerna fixeras med jiggar, hål borras med en 0,5 mm borr, en avbryten rest brukar funka. Ta sen spiken i ett stadigt grepp med en spetstång och doppa nederdelen i väl utspätt vittlim.
När man sen trycker ner spiken i borrhålet så kragar limmet upp mot spikhuvudet och lägger sig som en låsning runt den tillplattade delen. Sitter som berget. Tillig code 83, syll av torra grangrenar 4-6 mm diameter.
Så kan man göra men är det rätt???
Mvh LH
Vill härmed dra mitt strå till stacken och vissa hur det görs på min förvaltning.
Kan inte säga att min erfarenhet är särskilt stor, har med en kamrat försökt lägga "det perfekta spåret", tyst och enkelt. Styrofoam, tunt mellanlägg för flytande golv, asfaltskivor från Biltema där syllen så tejpades med matttejp och spåret las. Blev väl sådär, som att köra tåg på ett gitarrlock ungefär.
Men metoden att göra spiken kommer att fortleva. Så här görs det:
Först nyps ändan,ca 1,5mm, till av 0,5-0,6 mm glödgad järntråd. Ca hälften av den tillplattade delen viks 90 grader och nyps till i sidan till ungefär trådens tjocklek. Ändan friseras till så nätt det går och se: en hyfsat snygg rälspik och tänk så billig sen. Kommer man in i arbetet som nån form av meditativt tillstånd klämmer man till 5 st på drygt 2 minuter vilket skulle ge runt 150 st i timmen.
Rälsläggningen går till så att rälerna fixeras med jiggar, hål borras med en 0,5 mm borr, en avbryten rest brukar funka. Ta sen spiken i ett stadigt grepp med en spetstång och doppa nederdelen i väl utspätt vittlim.
När man sen trycker ner spiken i borrhålet så kragar limmet upp mot spikhuvudet och lägger sig som en låsning runt den tillplattade delen. Sitter som berget. Tillig code 83, syll av torra grangrenar 4-6 mm diameter.
Så kan man göra men är det rätt???
Mvh LH
Re: Ödestugu
Oj vad snyggt. Jag gillar att slipersen ser ut som att de sågats från tunnstammigt virke med de böjda övre kanterna. Helt rätt för en småbana. Jag gissar att man på DONJ inte åkte så långt för att hitta slipers.
Roco, var snäll och tacka husse för att han delar med sig.
/Olof
Re: Ödestugu
När man väl spikat rälsen är det så dags att provköra. Jag har inte så många lok utan dekoder men till det här loket så ligger dekodern fortfarande i kartongen, omonterad. Heljans T21 har kanske lite för många strömupptagande axlar för att kontrollera strömtillförseln men inga problem med att flänsarna tog i spikarna vilket var det jag var mest orolig för.
Re: Ödestugu
Med rälsen på plats är det så dags att dela på den. Den måste kapas för att göra isolerade skarvar för tågindikering och för att undvika kortslutningar vid växeln.
För att undvika att rälerna flyttade på sig under processen så gjorde jag ett par jigger. Först frästes två spår med 17.5 mm avstånd i lämplig plast. Sedan fick såg och borrmaskin göra resten.
Jag kapar rälsen med tunnaste kapskivan (0,4mm) i miniborrmaskinen men snittet blir ändå ganska brett. Hur gör ni för att minimera snitten?
Efter att snitten var lagda fyllde jag med 5 minuters epoxy. För att det inte inte skulle rinna för mycker provade jag med att göra en "form" av häftmassa under och vid sidan av skarven. Det fungerade sådär.
För att undvika att rälerna flyttade på sig under processen så gjorde jag ett par jigger. Först frästes två spår med 17.5 mm avstånd i lämplig plast. Sedan fick såg och borrmaskin göra resten.
Jag kapar rälsen med tunnaste kapskivan (0,4mm) i miniborrmaskinen men snittet blir ändå ganska brett. Hur gör ni för att minimera snitten?
Efter att snitten var lagda fyllde jag med 5 minuters epoxy. För att det inte inte skulle rinna för mycker provade jag med att göra en "form" av häftmassa under och vid sidan av skarven. Det fungerade sådär.
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Ödestugu
Jag brukar såga snitten för hand, blir hyfsat smalt tycker jag. Sen Grandt Line cosmetic fish plates med superlim - men man måste vara noga så att de inte sticker utanför rälhuvudet på insidan. Kan störa gången på fordon även om man är inom min spårviddsmått...
Re: Ödestugu
Vad använder du för såg? Jag har provat med guldsmedssåg och "razor saw" och jag tycker det är svårt att komma åt att såga av en ensam räl när spåret ligger på plats utan att krocka med någon annan del av spåret eller banvallen.Tobias Ljung skrev: ↑tis 29 jan 2019, 12:55 Jag brukar såga snitten för hand, blir hyfsat smalt tycker jag. Sen Grandt Line cosmetic fish plates med superlim - men man måste vara noga så att de inte sticker utanför rälhuvudet på insidan. Kan störa gången på fordon även om man är inom min spårviddsmått...
/Olof
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Ödestugu
Jag använder bara en "vanlig" såg. Man får dra korta drag, hålla den i vinkel, men med en vass såg behövs inte många cykler för att kapa en räl. Lite krafs på banvallskorken gör inget, den ska ändå ballasteras.Vad använder du för såg?
Såg annars den här på MJ Hobby, med 0,2 mm tjockt blad:
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... d=PSA35050