DONJ på spåret.
Re: DONJ på spåret.
Intefanfunkadetdärheller.
Nej det funkade inte så där bra. Ffa måste oket ha en god rörlighet och så måste minst 2 ok vara individuellt justerbara.
Detta fixades dels genom att använda en tunnare, 0,8 mm, dragstång och på den löda 4 mm långa gängade, M 1.4, muffar. Löst monterat och bara lätt pillat i så verkar det bättre och blir nog den slutgiltiga lösningen.
Nödvändigt tryck för att ta upp ström gissar jag kompenseras av ytan. Bromskraften känns det som om den är mera exponentiell än linjär dvs exempelvis dubbelt tryck ger 4 ggr friktion. Men däremellan är det ju en bit så att säga. Dock är det mer en känsla/gissning än tekniskt kunnande.
Hursomhelst ser det ut så här monterat och det är jag nöjd med. Det blir bara strömupptagning på 10 hjul då det bakre blir för krångligt och sannolikt lite "kluddigt". Allt får rum på undersidan utan att störa drev och fjädrar efter att tråden som håller oken smalats in mellan fjäderpaketen. F.ö. tjuter snöstormen.
Mvh LH
Ps Roco tycks gilla en riktig snöstorm.
Nej det funkade inte så där bra. Ffa måste oket ha en god rörlighet och så måste minst 2 ok vara individuellt justerbara.
Detta fixades dels genom att använda en tunnare, 0,8 mm, dragstång och på den löda 4 mm långa gängade, M 1.4, muffar. Löst monterat och bara lätt pillat i så verkar det bättre och blir nog den slutgiltiga lösningen.
Nödvändigt tryck för att ta upp ström gissar jag kompenseras av ytan. Bromskraften känns det som om den är mera exponentiell än linjär dvs exempelvis dubbelt tryck ger 4 ggr friktion. Men däremellan är det ju en bit så att säga. Dock är det mer en känsla/gissning än tekniskt kunnande.
Hursomhelst ser det ut så här monterat och det är jag nöjd med. Det blir bara strömupptagning på 10 hjul då det bakre blir för krångligt och sannolikt lite "kluddigt". Allt får rum på undersidan utan att störa drev och fjädrar efter att tråden som håller oken smalats in mellan fjäderpaketen. F.ö. tjuter snöstormen.
Mvh LH
Ps Roco tycks gilla en riktig snöstorm.
Re: DONJ på spåret.
Elegant och synnerligen fascinerande!
Mvh
zikkan
Mvh
zikkan
Re: DONJ på spåret.
Driv i natt
Drivlinan har varit färdig i huvudet sedan de första tankarna om projektet. Det finns flera krav. Dels ska det få rum i ramen både på längden, mellan fjäderupphängningen och mittaxeln och tvären och dels ska det vara lättdrivet, minimera förlusterna genom hela linan. Därför är det i nuläget 28 st kullager i konstruktionen. Det ska även ha en minimihöjd för att motorn ska centrera i pannan någotsånär. Och kunna monteras ovanifrån med hjulaxeln monterad i chassiet.
Konstruktionen av växellådan höll dock på att bli en malör då jag i alla år tänkt utväxlingen rätt fast baklänges. Rättad av en vän så satt i alla fall arbetet igång. Att skriva programmet till fräsen är ganska simpelt men det blir en aning komplext, räkna med flera försök. Jag har utarbetat en mall för arbetsordningen och förenklat så mkt som möjligt så nästa gång så ska det vara enklare.
När väl en fungerande kod har skrivits så hamnar det i en enkel Windows anteckningsfil och blir då lätt att dela med andra. Alla mått räknas ut med gängse kuggeometri, axelavståndet är modulen 0,4 x kuggantalet på båda anslutande dreven delat med 2. Lägg till 0,03 mm för ett lagomt glapp (tysk industristandard) så är man på banan. Hjuldiameter är modulen x kuggantalet och plussa på 2 x modulen. Snäpplåset som förs över axellagret har en öppning som är 0,6 mm mindre än lagerdiametern och urfräsningen har 0,05 mm mindre diameter. Det känns stadigt! Att motorn sitter snett har enbart med utrymme för skruvar att göra men det stör mig en smula. Kardanaxeln är nog inte den slutgiltiga då den är något grov för genomföringen i knuten. Tja, det var väl allt.
Mvh LH
Ps. Löpsäsongen verkar att ha småbörjat, Roco mer och mer upptagen med detta.
Drivlinan har varit färdig i huvudet sedan de första tankarna om projektet. Det finns flera krav. Dels ska det få rum i ramen både på längden, mellan fjäderupphängningen och mittaxeln och tvären och dels ska det vara lättdrivet, minimera förlusterna genom hela linan. Därför är det i nuläget 28 st kullager i konstruktionen. Det ska även ha en minimihöjd för att motorn ska centrera i pannan någotsånär. Och kunna monteras ovanifrån med hjulaxeln monterad i chassiet.
Konstruktionen av växellådan höll dock på att bli en malör då jag i alla år tänkt utväxlingen rätt fast baklänges. Rättad av en vän så satt i alla fall arbetet igång. Att skriva programmet till fräsen är ganska simpelt men det blir en aning komplext, räkna med flera försök. Jag har utarbetat en mall för arbetsordningen och förenklat så mkt som möjligt så nästa gång så ska det vara enklare.
När väl en fungerande kod har skrivits så hamnar det i en enkel Windows anteckningsfil och blir då lätt att dela med andra. Alla mått räknas ut med gängse kuggeometri, axelavståndet är modulen 0,4 x kuggantalet på båda anslutande dreven delat med 2. Lägg till 0,03 mm för ett lagomt glapp (tysk industristandard) så är man på banan. Hjuldiameter är modulen x kuggantalet och plussa på 2 x modulen. Snäpplåset som förs över axellagret har en öppning som är 0,6 mm mindre än lagerdiametern och urfräsningen har 0,05 mm mindre diameter. Det känns stadigt! Att motorn sitter snett har enbart med utrymme för skruvar att göra men det stör mig en smula. Kardanaxeln är nog inte den slutgiltiga då den är något grov för genomföringen i knuten. Tja, det var väl allt.
Mvh LH
Ps. Löpsäsongen verkar att ha småbörjat, Roco mer och mer upptagen med detta.
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29
Re: DONJ på spåret.
Hej Lasse
Är nuförtiden sällan ute på forumet men fick tipset av Per N idag så jag kunde inte låta bli. Och wow vad långt du har kommit! Jag är som engelsmännen uttrycker det Flabbergasted
Klia Roco från mig. Han är saknad.
Med vänlig hälsning,
Håkan
Är nuförtiden sällan ute på forumet men fick tipset av Per N idag så jag kunde inte låta bli. Och wow vad långt du har kommit! Jag är som engelsmännen uttrycker det Flabbergasted
Klia Roco från mig. Han är saknad.
Med vänlig hälsning,
Håkan
Re: DONJ på spåret.
Trial and error.
Sju sorger och åtta bedrövelser, spöken och demoner i vråna-den här grejen var svår.
Underredet till tendern har fått sin utformning. Eftersom mina hjulaxlar är limmade och med förkärlek kullagrade så krävs en bökig konstruktion med snäppfästen för lagren. Det är väl i sig inte så svårt men det ska ju vara lika på både sidor dessutom spegelvänt.
Många uppsättningar blev det med inpassning av läget. Gjord i delrin/POM/acetalplast som vanligt. Boggiens bärarmar skruvas i ramen. De har även uttag för reservströmupptagning med pilzkontakter eller vad dom heter, köpta av MRW. Kulissföringens utformning har jag snott från fler ställen som jag funnit på nätet och verkar fungera skapligt, avståndet ska enligt beräkningar öka med ungefär 1,22 mm vid 10 grader. Fjädern är tillbockad pianotråd 0.5 mm och möjligen är den för kraftig och ger för stora sidokrafter iofs. lätt fixat Hela underredet blev ganska bra och ger stort utrymme inuti. Det yttre plåthöljet ska träs över och inga delar blir synliga förutom nedre delen av hjulen. Hjulringarna är dom som visas på den första bilden i denna tråd. Innerdelen är frästa ur polyuretan med CNC-fräs och även centrumhålet och yttre diametern i samma uppsättning och det verkar skapligt bra. Ekrarna är frästa med en konisk fräs så det kräver ett verktygsbyte. Det tog ganska lång tid och krävde ett besök under skala 1/1-tendern för att inse att hjulen är 9-ekrade. 10-ekrade var redan tillverkade så det var en riktig "close call" men jag hade tur!!!
Mvh LH
Ps Roco ( även kallad snömannen pga av sin fabless för puder) hälsar
Sju sorger och åtta bedrövelser, spöken och demoner i vråna-den här grejen var svår.
Underredet till tendern har fått sin utformning. Eftersom mina hjulaxlar är limmade och med förkärlek kullagrade så krävs en bökig konstruktion med snäppfästen för lagren. Det är väl i sig inte så svårt men det ska ju vara lika på både sidor dessutom spegelvänt.
Många uppsättningar blev det med inpassning av läget. Gjord i delrin/POM/acetalplast som vanligt. Boggiens bärarmar skruvas i ramen. De har även uttag för reservströmupptagning med pilzkontakter eller vad dom heter, köpta av MRW. Kulissföringens utformning har jag snott från fler ställen som jag funnit på nätet och verkar fungera skapligt, avståndet ska enligt beräkningar öka med ungefär 1,22 mm vid 10 grader. Fjädern är tillbockad pianotråd 0.5 mm och möjligen är den för kraftig och ger för stora sidokrafter iofs. lätt fixat Hela underredet blev ganska bra och ger stort utrymme inuti. Det yttre plåthöljet ska träs över och inga delar blir synliga förutom nedre delen av hjulen. Hjulringarna är dom som visas på den första bilden i denna tråd. Innerdelen är frästa ur polyuretan med CNC-fräs och även centrumhålet och yttre diametern i samma uppsättning och det verkar skapligt bra. Ekrarna är frästa med en konisk fräs så det kräver ett verktygsbyte. Det tog ganska lång tid och krävde ett besök under skala 1/1-tendern för att inse att hjulen är 9-ekrade. 10-ekrade var redan tillverkade så det var en riktig "close call" men jag hade tur!!!
Mvh LH
Ps Roco ( även kallad snömannen pga av sin fabless för puder) hälsar
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: DONJ på spåret.
Ja vad ska man säga, urtjusigt modellbygge på hög nivå, mycket inspirerande.
Tobbe H
Tobbe H
Re: DONJ på spåret.
En gammal surdeg
Den här detaljen har jag grejat med några dar. Inte riktigt säker på vad den kallas/heter på riktigt men hos mig blir det excentervev.
Den är i alla fall cnc-fräst ur automatstål av fyrkantstyp köpt hos Ironbill. Cc mellan hålen är som slaglängden 5.5 mm. Efter att den skärts ut från materialet med hjälp av en slitsfräs så ska en 0.4 mm djup urfräsning göras på andra sidan för att man där ska kunna försänka muttern så att den inte tar i kulissföringens vevsläng. Ingen bild på detta men om man fräser ur en rund ficka som passar den lilla ringen på första bilden så har man ju ett nolläge som man kan fixera veven i. Det är här den sura degen kommer in. Konstruktionen är ju sån att de inre lagerbanorna ska låsas in till koppeltappen med hjälp av den yttre muttern som syns på bilden och en mellandistans. Det funkar sådär, den sitter stumt men jag vågar inte dra åt den nåt vidare med hänsyn till den klena gängan och automatstålets relativa mjukhet. Det behövs nån sorts gänglås. Jag har hört om att man kan använda vanligt vitlim men har inte prövat nån gång.
Vanligt loctite blir väl att sitta som berget och omöjligt att lossa.
Tips???? Nån som vet???
Mvh LH
Den här detaljen har jag grejat med några dar. Inte riktigt säker på vad den kallas/heter på riktigt men hos mig blir det excentervev.
Den är i alla fall cnc-fräst ur automatstål av fyrkantstyp köpt hos Ironbill. Cc mellan hålen är som slaglängden 5.5 mm. Efter att den skärts ut från materialet med hjälp av en slitsfräs så ska en 0.4 mm djup urfräsning göras på andra sidan för att man där ska kunna försänka muttern så att den inte tar i kulissföringens vevsläng. Ingen bild på detta men om man fräser ur en rund ficka som passar den lilla ringen på första bilden så har man ju ett nolläge som man kan fixera veven i. Det är här den sura degen kommer in. Konstruktionen är ju sån att de inre lagerbanorna ska låsas in till koppeltappen med hjälp av den yttre muttern som syns på bilden och en mellandistans. Det funkar sådär, den sitter stumt men jag vågar inte dra åt den nåt vidare med hänsyn till den klena gängan och automatstålets relativa mjukhet. Det behövs nån sorts gänglås. Jag har hört om att man kan använda vanligt vitlim men har inte prövat nån gång.
Vanligt loctite blir väl att sitta som berget och omöjligt att lossa.
Tips???? Nån som vet???
Mvh LH
Re: DONJ på spåret.
Loctite finns ju i en uppsjö olika varianter beroende på användningsområde. Om det mest handlar om att "hålla kvar" muttern (vilket ju blir effekten med vitlim) kanske det räcker till gängtätning (vilket ju är avsett för tex hydraulik), tex 577. Annars är ju den mjukaste gänglåsningen 221 ofta tillräckligt snäll för delar som ska gå att lossa från varandra, men hur det fungerar för så här små gängor vågar jag inte svara på, det minsta jag använt 221 på inom arbetet var nog M3...
/Johan
/Johan
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: DONJ på spåret.
Använder Loctite "skruvlåsning normal"på M 1,0 och uppåt, går att få loss muttern efteråt med lite tålamod.
Tobbe H
Tobbe H
Re: DONJ på spåret.
Finns det inte Loctite eller liknande som släpper vid 100 grader? Så att om man kan komma åt med lödkolven och det inte finns något värmekänsligt i närheten så går det att lossa efter uppvärmning. Jag har själv använt superlim på liknande sätt men inte på gängor.
/lof
/lof