ASEA nr94 numera JTJ 6
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
ASEA nr94 numera JTJ 6
Någon som har ritningar på denna "grålus" i fullstor skala?
Vore väldigt trevligt om någon kunde trolla fram dem.
VH Frisken
Vore väldigt trevligt om någon kunde trolla fram dem.
VH Frisken
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Om jag lockar med lite bilder på den då?
Varning stora filer kan ta flera minuter på modem!
http://web.telia.com/~u10901922/asea94sidvy.jpg
http://web.telia.com/~u10901922/asea94frontvy.jpg
VH Frisken
Varning stora filer kan ta flera minuter på modem!
http://web.telia.com/~u10901922/asea94sidvy.jpg
http://web.telia.com/~u10901922/asea94frontvy.jpg
VH Frisken
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Hans Olov Frisk skrev: Om jag lockar med lite bilder på den då?
Varning stora filer kan ta flera minuter på modem!
http://web.telia.com/~u10901922/asea94sidvy.jpg
http://web.telia.com/~u10901922/asea94frontvy.jpg
VH Frisken
Med så fine bilder som grunnlag og ett nøkkelmål (axelavstand 2 m, i følge påskrift!) skulle det vel ikke være vanskelig å tegne den på nytt?
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Mest axelboxarna jag är ute efter orginal ritningar på egentligen.
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Hans Olov Frisk skrev: Mest axelboxarna jag är ute efter orginal ritningar på egentligen.
Her er oppskriften for å skaffe frem originaltegninger:
-Reis dit forbildet finnes
-Mål opp fordonet
-lag tegninger i CAD
-publiser tegningene på nettet.
Da vil helt sikkert noen komme på at de har disse tegningene liggende!
Akselboksene var forresten ganske spesielle, ASEAs gamle svastikalogo er virkelig en kurositet!
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Nu var allt det klart iaf.
Så nu kan väl någon komma fram och säga att de har dem?
Dock har jag inte frågat min CAD:ande kamrat om jag får publicera ritningarna hur som helst på nätet, lär återkomma på den punkten.
MVH Frisken
Så nu kan väl någon komma fram och säga att de har dem?
Dock har jag inte frågat min CAD:ande kamrat om jag får publicera ritningarna hur som helst på nätet, lär återkomma på den punkten.
MVH Frisken
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Det fanns ritningar på liknande ackumulatorlok från ASEA i Smalspårigt för ett par år sedan, bl.a. just axelboxarna.
Vilken skala bygger du, förresten?
Vilken skala bygger du, förresten?
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
1:4,5 ...
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Här kommer "någon" till slut med - nåja - "ritningar"....
Till mitt försvar för min sena ankomst måsta jag anföra att när frågan kom upp den 10:e så arbetade jag på annan ort, utan tillgång till varken egen dator eller ritningar. Dessutom hade jag i helgen innan blåst hårddisken på min dator, så när jag väl kom tillbaka så har fokus legat på att få igång e-mailtrafik, datorbank och andra nyttigheter. Eftersom vi dessutom förbereder en längre flytt, så har det inte varit helt lätt att hitta ritningarna heller. Nåväl, c:a 02:30 i natt hittade jag dem i alla fall, och i kväll har jag fått igång scannern och bildbehandlingsprogrammet också....
Till saken;
Ritningarna lär inte ge Dig den detaljeringsgrad Du vill ha, speciellt inte i Din stora skala. De är också väldigt svårlästa. Ursprungligen kopierades de (troligen från blåkopior) av en bekant på en fotostatapparat för mer än 25 år sedan. Han minskade då ned dem ganska mycket för att få plats på A4.
Den första är en ramritning på ASEA 94, Böksholmsloket, numera JTJ 6;
Den andra är en korgritning till ett systerlok som lär ha samma mått och utförande på korgen som ASEA 94, trots att det är ett normalspårslok. Loket kommer från Klippan, och finns där än idag hos FVJ.
Se upp med skalan på ritningarna . Den angivna skalan (handskriven) lär inte stämma vid visning på/utskrift från internet. Använd axelavståndet 2,0 m som referens.
Eftersom Du var intresserad av lagerboxarna så bifogar jag också två egna foton. Dels på lagerboxen rakt från sidan, och dels på underredet där man ser boxen mer i profil;
Hoppas den här senkomna informationen fortfarande kan vara till nytta!
MVH /Per N
Till mitt försvar för min sena ankomst måsta jag anföra att när frågan kom upp den 10:e så arbetade jag på annan ort, utan tillgång till varken egen dator eller ritningar. Dessutom hade jag i helgen innan blåst hårddisken på min dator, så när jag väl kom tillbaka så har fokus legat på att få igång e-mailtrafik, datorbank och andra nyttigheter. Eftersom vi dessutom förbereder en längre flytt, så har det inte varit helt lätt att hitta ritningarna heller. Nåväl, c:a 02:30 i natt hittade jag dem i alla fall, och i kväll har jag fått igång scannern och bildbehandlingsprogrammet också....
Till saken;
Ritningarna lär inte ge Dig den detaljeringsgrad Du vill ha, speciellt inte i Din stora skala. De är också väldigt svårlästa. Ursprungligen kopierades de (troligen från blåkopior) av en bekant på en fotostatapparat för mer än 25 år sedan. Han minskade då ned dem ganska mycket för att få plats på A4.
Den första är en ramritning på ASEA 94, Böksholmsloket, numera JTJ 6;
Den andra är en korgritning till ett systerlok som lär ha samma mått och utförande på korgen som ASEA 94, trots att det är ett normalspårslok. Loket kommer från Klippan, och finns där än idag hos FVJ.
Se upp med skalan på ritningarna . Den angivna skalan (handskriven) lär inte stämma vid visning på/utskrift från internet. Använd axelavståndet 2,0 m som referens.
Eftersom Du var intresserad av lagerboxarna så bifogar jag också två egna foton. Dels på lagerboxen rakt från sidan, och dels på underredet där man ser boxen mer i profil;
Hoppas den här senkomna informationen fortfarande kan vara till nytta!
MVH /Per N
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
Re: ASEA nr94 numera JTJ 6
Är de här bilderna av loket hos FVJ ?
Tackar! De ska komma till nytta, särskildt då de visar lite interna detaljer jag inte haft möjlighet och klättra inunder och titta på. Nr94 i Jädraås har varit i drift och haft sina körmotstånd varma eller stått på något dumt ställe där allt är kolsvart och en massa olja på golvet inunder, så det har inte blivit så mycket krypande inunder den.
MVH Frisken
Tackar! De ska komma till nytta, särskildt då de visar lite interna detaljer jag inte haft möjlighet och klättra inunder och titta på. Nr94 i Jädraås har varit i drift och haft sina körmotstånd varma eller stått på något dumt ställe där allt är kolsvart och en massa olja på golvet inunder, så det har inte blivit så mycket krypande inunder den.
MVH Frisken