Fråga om mässingsmålning

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lattesweden
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 19:43

Fråga om mässingsmålning

Inlägg av lattesweden »

Hej!

Två frågor om mässingsmålning:

* Hur gör man rent modellen på bästa sätt?

* Vilken primer rekommenderas?

Bockar & tackar för hjälpen!

MVH / Anders Lattermann
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Fråga om mässingsmålning

Inlägg av Mats Dahlström »

Rengörning: Skrubba rent modellen med Vim med hjälp av en barntandborste. Använd bara vatten när du skall ta bort vimet.

Primer: Jag använder Poly Scales ZincChromate Primer som helst sprutas på och som sedan får torka ett dygn. Torkar du den i den vanliga hushållsugnen så blir den sprutbar efter en halvtimma. Temperaturen bör inte överstiga 50-60 grader. Starta inte ugnen på snabbstart utan som vanligt

Mats
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fråga om mässingsmålning

Inlägg av Olof »

För delar med svåråtkomliga detaljer har jag har med framgång använt en ultraljudstvätt som jag köpt hos Kjell&Co. Om Du har i specialrengöringsmedel för ultraljudstvätt så blir det metallblankt men även annars så kommer man in i skrymslen och vrår som är svåra att nå med tandborsten.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Fråga om mässingsmålning

Inlägg av mikath »

Olof skrev: För delar med svåråtkomliga detaljer har jag har med framgång använt en ultraljudstvätt som jag köpt hos Kjell&Co. Om Du har i specialrengöringsmedel för ultraljudstvätt så blir det metallblankt men även annars så kommer man in i skrymslen och vrår som är svåra att nå med tandborsten.

/Olof


Var hittar man specialrengöringsmedel för ultraljudstvätt?

/Mika
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fråga om mässingsmålning

Inlägg av Olof »

Du hittar ultraljudsrengöringsmedel på [link=http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi? ... 5%2fmd5%7d]Conrad.se[/link]
Sök på Special concentrated cleaning solution for difficult cleaning jobs (circuit boards, brass, etc.)

Jag vet dock inte om det var just detta märke jag provade. Jag fick en slatt av en kompis.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Fråga om mässingsmålning

Inlägg av mikath »

Olof skrev: Du hittar ultraljudsrengöringsmedel på [link=http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi? ... 5%2fmd5%7d]Conrad.se[/link]
Sök på Special concentrated cleaning solution for difficult cleaning jobs (circuit boards, brass, etc.)

Jag vet dock inte om det var just detta märke jag provade. Jag fick en slatt av en kompis.

/Olof


Tack för snabbt svar!
Skall prova en flaska och se vad det går för.

/Mika
Skriv svar