SJ litt Isu

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

SJ litt Isu

Inlägg av Olof »

I Samlspårigt nr 4/2023 finns en trevlig artikel av Tomas Jansson som beskriver konverteringen av Schnellenkamps modell av DB littera O11 till en svensk malmvagn. I artikeln frågar Tomas efter en detalj som återstår och han ber läsarna på forumet gissa vad det är som saknas. Ganska modigt eftersom han kommer att få förslag på allt möjligt som kan behöva ändras. :)

Min gissning är att det är axelboxarna som skall bytas ut.

God jul
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: SJ litt Isu

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack för gissningen Olof! Det är nog rätt att de inte stämmer! När jag synar bilder på denna vagn så verkar både SJ och NBJ-vagnar ha en ingjuten text på axelboxarna (som jag inte lyckats uttyda, men som jag gissar är tillverkarens signatur). Den gode Schnellenkamp verkar ha kompromissat bort den, eller också fanns den inte på hans förebild. Den lilla locket för oljepåfyllning verkar också ha en lite annorlunda utformning. Det var dock inte detaljerna jag tänkte på, och axelboxlocken ligger nog under gränsen för vad jag har ambition att ändra (liksom felvända krokar och annat jag omtalar i artikeln). Men julpysslet är igång - jag ser fram mot fler uppslag!

/Tomas J
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: SJ litt Isu

Inlägg av d680ae »

Både 12247 och 12328 verkar ha fått en "otysk" förstärkning av dörrstolparnas nedre del, vilket borde räkna till totalt 4 ställen att åtgärda, om man vill.
De "felvända krokar" som omnämns torde väl vara lagringar med skydd mot oönskad urhakning av gångjärnstapparna för de utfällbara gavelluckorna. De är ju hängda i överkant och låses med axeln i nederkant.
Sven G
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 jul 2020, 16:57

Re: SJ litt Isu

Inlägg av Sven G »

Jag var inne på samma linje och fick det också till fyra ställen, givet att den sida man inte ser också är ändrad (vilket förefaller mycket troligt).

Gäller f.ö. också 12243 som avbildas här: http://www.mrw1.se/byggtips/byggtips9.htm
och 12263 här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=227870 (denna tycks också sakna konsolen mitt under dörrarna).

/Sven
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: SJ litt Isu

Inlägg av Tomas Jansson »

Ni har båda rätt - det var precis den detalj jag tänkte på! Och tack för förtydligandet om "krokarna" Ulf. Jag tror jag förstår funktionen nu, men man kan ju undra varför de är vända olika i de olika fallen bara... Tack också för länken till bilden i Järnvägshistoriska forumet, Sven! Tycker jag har läst alla inlägg i det forumet, men detta har jag missat tydligen, mycket uppskattat med länken.

Även om julgåtan nu är löst, tas gärna ytterligare kommentarer om förebild och modell, och eventuella skillander däremellan, tacksamt emot!

/Tomas J
Skriv svar