Ödestugu
Re: Ödestugu
I senaste numret av Model Rail visar Maggie och Gordon Gravett upp sin senaste anläggning, Arun Quay.
Det är nästan samma skala som Spexeryd. Sedan upphör likheterna.
Dag att ta en funderare på om man skall fortsätta med modelljärnväg eller börja med någon annan hobby
/Olof
Det är nästan samma skala som Spexeryd. Sedan upphör likheterna.
Dag att ta en funderare på om man skall fortsätta med modelljärnväg eller börja med någon annan hobby
/Olof
Re: Ödestugu
Har jobbat lite med framkanten med dammen.
Re: Ödestugu
Jag har haft problem med sprickor i chamotte ballasten å jag bestämde mig för att riva bort skadade delar och lägga om den (bilden nedan är efter att jag rivit bort ballast).
Jag misstänker att två saker spelat in; jag ballasterade spåren när de var byggda på arbetsbänken och sedan lyfte jag över allt till banan och materialet under spåren är ganska mjukt. För at av viktskäl, begränsa mängden ballast lade jag remsor av Northeastern trä mellan sliprarna (syns på bilden). Dessa kan ha svält och rört sig under ballasten.
Har någon av er haft liknande problem?
Jag misstänker att två saker spelat in; jag ballasterade spåren när de var byggda på arbetsbänken och sedan lyfte jag över allt till banan och materialet under spåren är ganska mjukt. För at av viktskäl, begränsa mängden ballast lade jag remsor av Northeastern trä mellan sliprarna (syns på bilden). Dessa kan ha svält och rört sig under ballasten.
Har någon av er haft liknande problem?
Re: Ödestugu
Nu är tunneln in under anrikningsverket på plats. Där lastades på förebilden vagnarna med anrikad malm.
Men har man en tunnel så vill man ju att den skall gå någonstans även om det bara är fem centimeter mellan tunnelöppningen och slutet på modelljärnvägen.
Men har man en tunnel så vill man ju att den skall gå någonstans även om det bara är fem centimeter mellan tunnelöppningen och slutet på modelljärnvägen.
Re: Ödestugu
Om inte utrymmet i anläggningen räcker till de spår man vill ha;
ja då får man tänka utanför boxen.
Eller som här; tunneln under anrikningsverket löpet ut i en 3D printad förlängning.
När trafiken inte kräver det sitter det ett praktiskt lock på gaveln.
ja då får man tänka utanför boxen.
Eller som här; tunneln under anrikningsverket löpet ut i en 3D printad förlängning.
När trafiken inte kräver det sitter det ett praktiskt lock på gaveln.
Re: Ödestugu
Dagens lärdom: Glöm aldrig modelljärnvägens lösenord.
Fick en stund med att starta om konfigurationen av Raspberry och JMRI från start.
Fick en stund med att starta om konfigurationen av Raspberry och JMRI från start.
Re: Ödestugu
Hade du inte det på en lapp under tangentbordet...?...
(Sorry... )
Mvh
Göran
(Sorry... )
Mvh
Göran
Re: Ödestugu
Tyvärr Göran, jag kör i "headless-mode" så jag har inget tangentbord att titta under. Borde däremot skrivit ner det under anläggningen.
/Olof
Re: Ödestugu
Läste i en brittisk modelljärnvägstidning inför kommande lågkonjunktur att man kan använda begagnat tee som landskapsmaterial.
I försöket nedan så är det bruna begagnad Assam-tee. Det blev väll sådär men det luktar i alla fall bättre än rostade mannagryn (som man enligt sägnen har använt som barlast på SMJ).
I försöket nedan så är det bruna begagnad Assam-tee. Det blev väll sådär men det luktar i alla fall bättre än rostade mannagryn (som man enligt sägnen har använt som barlast på SMJ).
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: Ödestugu
I allt om hobby läste jag för 50 år sedan att inträdesbiljetten till SMJ brukade vara en påse rostade mannagryn, eftersom övriga familjen som regel endast tillät att rostning skedde e gång. Jodå, jag provade. Det såg inte oävet ut och lukten försvann så småningom. Köksfläkten på och sluta innan det blir svart, så gick det ganska bra.
För 30 år sedan hade jag förresten en katta som hette Assam.
För 30 år sedan hade jag förresten en katta som hette Assam.