Re: Verkstedsdiorama i nollan
Postat: mån 01 feb 2021, 16:34
Så har det gått enda et helt år siden siste prosjektoppdatering.
Siden sist er det blitt lagt spor i verkstedet, og det er nå klart til å støpe gulvet.
Det tok faktisk ganske mye arbeid å finne ut hvordan sporet skulle legges. Først tenkte jeg at det bare var å spikre ned Swedtram sporvognsskinner der det er vanlig gulv, og lime ned profiler langs vedlikeholdsgraven.
Men så enkelt var det selvsagt ikke! Grundige studier av prototypebildene og dype diskusjoner med min skarpeste kritiker Henning avslørte at sporet er lagt med metallvinkler på UTSIDEN av skinnene. Disse vinklene hever gulvet slik at skinnehodene blir liggende et par tommer lavere enn gulvnivået.
Hvorfor er det så lagt på denne måten? Svaret er trolig at man dekket til sporet med trelemmer når man ikke trengte å ha tilgang til vedlikeholdsgruben eller bruke "sidesporet. Siden gulvet ligger høyere enn gulvet blir tremmene liggende "flush" med gulvet. Det kan også være at man ønsket å dekke skinnehodene når de ikke er i bruk siden overflaten på metall er glatter enn tre og betong. Det er kanskje være slik at man ønsket en så bred vedlikeholdsgrav som mulig, og å legg understøttelse for tremmene på innsiden av skinnene ville redusere bredden. For normalsporsverksted har man ju mere plass å boltre seg på.
Siden vinklene trengte understøttelse kom jeg fram til en temmelig merkelig sporløsning med messingsviller på utsiden av sporet. Disse er også underlag for de treplankene som ligger på utsiden av sporene langs vedlikeholdsgropen.
Som vanlig kan vi by på et fotoessay for å belyse saken:
Snakkes om et års tid!
Siden sist er det blitt lagt spor i verkstedet, og det er nå klart til å støpe gulvet.
Det tok faktisk ganske mye arbeid å finne ut hvordan sporet skulle legges. Først tenkte jeg at det bare var å spikre ned Swedtram sporvognsskinner der det er vanlig gulv, og lime ned profiler langs vedlikeholdsgraven.
Men så enkelt var det selvsagt ikke! Grundige studier av prototypebildene og dype diskusjoner med min skarpeste kritiker Henning avslørte at sporet er lagt med metallvinkler på UTSIDEN av skinnene. Disse vinklene hever gulvet slik at skinnehodene blir liggende et par tommer lavere enn gulvnivået.
Hvorfor er det så lagt på denne måten? Svaret er trolig at man dekket til sporet med trelemmer når man ikke trengte å ha tilgang til vedlikeholdsgruben eller bruke "sidesporet. Siden gulvet ligger høyere enn gulvet blir tremmene liggende "flush" med gulvet. Det kan også være at man ønsket å dekke skinnehodene når de ikke er i bruk siden overflaten på metall er glatter enn tre og betong. Det er kanskje være slik at man ønsket en så bred vedlikeholdsgrav som mulig, og å legg understøttelse for tremmene på innsiden av skinnene ville redusere bredden. For normalsporsverksted har man ju mere plass å boltre seg på.
Siden vinklene trengte understøttelse kom jeg fram til en temmelig merkelig sporløsning med messingsviller på utsiden av sporet. Disse er også underlag for de treplankene som ligger på utsiden av sporene langs vedlikeholdsgropen.
Som vanlig kan vi by på et fotoessay for å belyse saken:
Snakkes om et års tid!