Jo jag såg VVA's portar ganska nyligen då jag upptäckte att det tillkommit en del nyheter i den nyaste "katalogen". Har du någon uppfattning om dessa portar är konstruerade så att dom är öppningsbara?
Nej, det ser ut som att det bara är själva "dörrbladet" man får, "karmen" måste således tillverkas. Men det jag menar är att etsat och metall är ändå formstabilare än styrenplast (har sett att mina portar fått en liten bananform). Således så kan den som innehar lödkolv ganska behändigt löda ihop sina egna karmar och på dessa löda fast de små pinnar som sedan skall passas in i de rör som löds fast på portarna i samma höjd som pinnarna. På mina portar har jag bara två "fungerande gångjärn (lite enklare med inpassningen då). Det tredje i mitten är bara fejk.
Här tycker jag att "pinngångjärnen" syns ganska tydligt. Plast är ju svårt att löda i så i mitt fall så gjorde jag en liten ögla av 0,1 mm ms-plåt som hade en liten tunga som sticker in mellan dörrskikten och epoxylimmades fast. Dörrkarmen har jag gjort av ms-profil och pinngångjärn av 0.3 tråd som lötts fast.
Stallportarna öppna och i stallet står SJ:s lokomotor litt Z43.
Portarna är byggda av Evergreens styrenark som grund därefter är tillskurna förstärkningsplankor (ur 0,13 mm styrenark). Gångjärnsbeslagen är också gjorda i styren och nitarna slagna för hand (inte så tungt faktiskt). Fönstren är i plast och spröjsarna är gjorda med dragstift.
Så, Lasse och övriga, som varit sömnlösa över hur jag tillverkat portarna på lokstallet i Rödesund. Hoppas att jag har rätat ut de största frågetecknen nu.
/Göran T
Ps.Märker att det här inlägget kanske passar bättre under byggavdelningen så om du vill så får du flytta det Johan.