Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Olof skrev: Om det är fettet ca-ångorna reagerar med skulle det i så fall funka med en rejäl avfettning?

Ja, det borde det göra. Men som jag ser det finns det en risk att det går år h:e i alla fall. (Svårt drabbad av Murphy...)

Min rekommendation är som sagt 'Canopy Glue', finns bl.a. hos Söders RC, dvs. MJ-Hobbyexperten. http://www.sodersrchobby.se/sodersrchob ... &pid=PT-56

H
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: Om det är fettet ca-ångorna reagerar med skulle det i så fall funka med en rejäl avfettning? Glas tål det mesta i kemikaleväg så det borde låta sig göra att få glaset rent från fett.

/Olof


Det er et problem med dette.
De fleste vil lime glassene helt til slutt etter maling av rammene. Da er det ikke noe særlig å "blaska på" med thinner i nærheten av de malte rammene...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Men om fetter man vill ha bort är på glaset så skulle man kunna få bort det genom att bada glaset i lämplig vätska. Glaset är visserligen ömtåligt för mekanisk påverkan men tål nästan alla tänkbara kemikalier.

Funderar
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: Men om fetter man vill ha bort är på glaset så skulle man kunna få bort det genom att bada glaset i lämplig vätska. Glaset är visserligen ömtåligt för mekanisk påverkan men tål nästan alla tänkbara kemikalier.

Funderar
/Olof


Men "dimman" dukker jo opp etter liming med CA? Og da må jo vindusrammene opp i badekaret sammen glasset?

Eller er det nooe som går fullstendig over hodet på meg her?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Vad Klas menar är att man bör kunna göra rent glaset ordentligt innan limining, dvs. INNAN det kommer i kontakt med limångorna, och därmed inte ge ångorna något fett att reagera med. Detta alltså eftersom 'dimman' på glaset beror på att ångor från ca-limmet reagerar med fettrester på glaset.

H
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Stefan Jönsson »

Det här limmet fungerar: http://www.hobbex.se/produkter/691-cyan ... 28-gr.html

Svindyrt men bra!

Stefan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Håkan Grundstedt skrev: Vad Klas menar är att man bör kunna göra rent glaset ordentligt innan limining, dvs. INNAN det kommer i kontakt med limångorna, och därmed inte ge ångorna något fett att reagera med. Detta alltså eftersom 'dimman' på glaset beror på att ångor från ca-limmet reagerar med fettrester på glaset.

H



Ouch..
Stupid me...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

En svært liten oppdatering på lokbygget.
Dørhåndtak til skyvedørene:

Bild

Laget av 0,5mm messingtråd som er bøyd til og klemt flat på endene. 0,4mm hull ble boret i endene for dreide messingnagler fra Old Pullman.

Takk for oppmerksomheten!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Lite som har skjedd på lokbyggerfronten i det siste, men her er ihvertfall et nytt bilde:

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av mikath »

@Hauk

Det är så fint att jag hittar inga ord....

/Mika
Skriv svar